Publicerat September 14, 201114 yr Efter att ha ögnat genom Vapen-tidningens många artiklar som lovordar HVA 1900 som bas för custombyggen blir jag lite betänksam. Efter en snabb blick på blocket så verkar andrahands-värdet på dylika bössor i originalutförande ligga runt 7000 kronor. Det är ju hutlösa pengar! Visst, jag antar att det är klassiskt tillgång-efterfrågan problem, MEN varför haussar man upp en bössa med ett så genomtråkigt system? Många av bössorna är dessutom oromantiskt slitna och kräver såväl kolvbyte/bäddning som pipbyte och......jaha, där har man i så fall lagt ner över 15000 spänn på en pang som inte kan bli annat än i bästa fall medioker. Men å andra sidan ska jag väl bara vara glad att inte samma prisnoja gäller Tikka och Sako (proportionellt sett). Jaja, jag ville bara lufta agget. Bit gärna emot. // Skogis
Publicerat September 14, 201114 yr 1900-an är den enda pang som det gör riktigt fina costumvapen av i din uppräkning av vapen, varför? Tja förmodligen för att den ger ett tilltalande vapen, mjuka linjer, påminner lite om ett hagelvapen, kan graveras i omfattning, enkelt system som fungerar, osv. Sako o Tikka är bättre bruksvapen men det är också allt. Personligen har jag inget över för husqvarna tillverkning men vad som anges ovan är i varje fall en form av förklaring av saken. Jag har inte sett många lyxgraverade Sakos/tikkor. /Christian
Publicerat September 14, 201114 yr Jag tycker att min 1900 är rätt trevlig. Den fick jag för typ 5900 kr (i affär), någon annan hade redan betalat de resterande tusenlapparna som kustomiseringen antagligen kostade (kolv, pipa, trycke, apel-vridmontage, utfört 2001)..... http://lipoptena.blogspot.com/2011/07/nytt-vapen.html Mitt lilla bidrag till vapnets förändring är en dämpare, som jag inväntar licensen på just nu.
Publicerat September 14, 201114 yr Författare varför? Tja förmodligen för att den ger ett tilltalande vapen, mjuka linjer, påminner lite om ett hagelvapen, kan graveras i omfattning, enkelt system som fungerar, osv. Jo jag kan inte annat än att hålla med om att det blir "tilltalande". För visst är många av "kostym-bössorna" snygga. Det jag själv inte riktigt kan förstå är det orimligt höga andrahandsvärdet på en gammal sliten bössa med sämre bruksvärde. Nu ska det väl tilläggas att jag kanske inte är den som uppskattar krusiduller på ett bruksvapen, menmen. Antagligen beror min upprördhet bara på bristande kunskaper i marknadsekonomi. Jag tycker att min 1900 är rätt trevlig. Den fick jag för typ 5900 kr (i affär), någon annan hade redan betalat de resterande tusenlapparna som kustomiseringen antagligen kostade (kolv, pipa, trycke, apel-vridmontage, utfört 2001)..... http://lipoptena.blogspot.com/2011/07/nytt-vapen.html Mitt lilla bidrag till vapnets förändring är en dämpare, som jag inväntar licensen på just nu. Absolut ett fint vapen, och du verkar ha gjort ett klipp. Du har ju fått ett customvapen som du ville ha "klart och betart" för under 6000 spänn. Det är ju rimligt. Min fundering gäller överprisningen på 1900:or i originalutförande, sletna och sketna som kostar över 6000 spänn MEN är i enormt behov av tillsyn! Är 1900:an verkligen SÅ bra att det är en rimlig prissättning? Har själv en 1900 i originalutförande ärvd av farfar (Edit: den bössan man kan skymta i min avatar!). Det kommer att vara den första och sista bössan jag någonsin har just av den anledningen. Men jag är inte särskilt imponerad av den, varken sett till precision, originalkolv, trycke etc. //Skogis
Publicerat September 14, 201114 yr Efter att ha ögnat genom Vapen-tidningens många artiklar som lovordar HVA 1900 som bas för custombyggen blir jag lite betänksam. Tjaaa...många tycker annorlunda. Jag skulle inte säga nej till en 1900-custom "The rifles are founded on the well-tested, reliable, durable and beautiful 1900 mechanism" (citat Viggo Olsson) VO vapen Jaja, jag ville bara lufta agget. Bit gärna emot. OK...i mina ögon pratar du i nattmössan...hur är det som motbett Motfråga...vilken bössa/bösstyp tycker du inte är en "tråkmåns"...bara som ett exempel!? Turligen nog är ju detta med bössor högst subjektivt. Själv är jag nästan allergisk mot moderna massproducerade CNC-frästa bössor utan själ (tex Blaser, Mauser M03, Sauer 202, Tikka T3 mfl mfl)
Publicerat September 14, 201114 yr Författare Tjaaa...många tycker annorlunda. Jag skulle inte säga nej till en 1900-custom "The rifles are founded on the well-tested, reliable, durable and beautiful 1900 mechanism" (citat Viggo Olsson) VO vapen OK...i mina ögon pratar du i nattmössan...hur är det som motbett Motfråga...vilken bössa/bösstyp tycker du inte är en "tråkmåns"...bara som ett exempel!? Turligen nog är ju detta med bössor högst subjektivt. Själv är jag nästan allergisk mot moderna massproducerade CNC-frästa bössor utan själ (tex Blaser, Mauser M03, Sauer 202, Tikka T3 mfl mfl) Hahaha Bra där! Jag skulle inte heller säga nej till en 1900-custom till rätt pris. Personligen gillar jag dock exempelvis HVA's gamla m98or desto bättre. En roligare, själfull och pålitlig mekanism. Till rätt pris dessutom! Må så vara att de kanske inte är snyggare. Sen har jag ju såklart en faiblesse för de finska pinnarna. Antar att jag får sota för denna tråden, men till mitt försvar så skrev jag i affekt!
Publicerat September 14, 201114 yr Antar att jag får sota för denna tråden, men till mitt försvar så skrev jag i affekt! "Au contraire mon frére"...kul tråd skriven med glimten i ögat Men i och för sig är det väl förenat med en viss risk att dissa den svenska jaktvapenindustrins klenod...1900:an PS! Som du ser av min kulbösse-lineup har jag oxå ett gott öga till de finska järnen...företrädesvis av modell från när skickliga vapensmeder fortfarande gjorde det mesta jobbet och inte förprogrammerade CNC-fräsar DS!
Publicerat September 14, 201114 yr Tjaaa...många tycker annorlunda. Jag skulle inte säga nej till en 1900-custom "The rifles are founded on the well-tested, reliable, durable and beautiful 1900 mechanism" (citat Viggo Olsson) VO vapen Ögongodis!
Publicerat September 14, 201114 yr Ögongodis! Per Moberg har tydligen råd med en VO-pang...väl bekomme!!! Per Mobergs vapenblogg
Publicerat September 15, 201114 yr 1900 har några bra egenskaper om man vill ha en jaktbössa: 1) Den ser hyfsad ut. 2) Den har hyfsad slutstycksgång. 3) Den har hyfsad ergonomi (inget behov att förlänga/vinkla om slutstyckshandtaget). Bortsett från det? Inte mycket. Jag håller med trådskaparen att de är klart överprisade i förhållande till sina egenskaper i övrigt: stockar i drivved, medioker precision, på sin höjd acceptabelt trycke m.m. Det som får vissa att betala de priserna för det den erbjuder måste vara samma sak som får vissa att betala pengar för en Volvo 245, dvs kvalificerat vansinne. -- Mats
Publicerat September 15, 201114 yr Efter att ha ögnat genom Vapen-tidningens många artiklar som lovordar HVA 1900 som bas för custombyggen blir jag lite betänksam. Efter en snabb blick på blocket så verkar andrahands-värdet på dylika bössor i originalutförande ligga runt 7000 kronor. Det är ju hutlösa pengar! Visst, jag antar att det är klassiskt tillgång-efterfrågan problem, MEN varför haussar man upp en bössa med ett så genomtråkigt system? Många av bössorna är dessutom oromantiskt slitna och kräver såväl kolvbyte/bäddning som pipbyte och......jaha, där har man i så fall lagt ner över 15000 spänn på en pang som inte kan bli annat än i bästa fall medioker. Men å andra sidan ska jag väl bara vara glad att inte samma prisnoja gäller Tikka och Sako (proportionellt sett). Jaja, jag ville bara lufta agget. Bit gärna emot. // Skogis Tja du, kollar man igenom Blocket efter Sako bössor så ser jag en hel del väldigt övervärderade Sakobössor också med exakt samma anledningar som du anger d v s upphausade bruksbössor med genomtråkigt system. OBS jag har ingen 1900, har inte haft och kommer troligen aldrig ha nån heller.
Publicerat September 15, 201114 yr Det kan vara så att tiden har låtit filtrera marknaden och skiten har fallit bort. således är det kvaliteten som finns kvar i segmentet och det är väl alltid så att den kostar lite. MEN, man gråter bara en gång då, dvs när man betalar Själv tycker jag det är underbart att slippa trasiga bössor, finns inget osexigare. så jag får rätta in mig i ledet och köpa en beggad bössa för priset av en ny HOWA eller motsv. Kalle
Publicerat September 15, 201114 yr ....Sakobössor....upphausade bruksbössor med genomtråkigt system. Voi helvetti..saatana kitty myyrä...vet hut
Publicerat September 15, 201114 yr Och köper man en 1900:a så måste man lägga med i beräkningen att köpa ett nytt underbeslag i stål. Orginalet i lackad aluminium måste vara bland de fulaste vapendetaljer någonsin. Eller åtminstone lacka om det med någon färg som håller, om det finns någon... Men även jag föredrar de finska spetten, helst äldre finnar utan dumheter i plast och lättmetall. //Danne
Publicerat September 15, 201114 yr Voi helvetti..saatana kitty myyrä...vet hut Hmm, Google språkverktyg påstår att du kallade mig en "en satans Kitty sork"??? Jag får väl kontra och kalla dig för en "en förbannad Biggles nalle"!! Nä Sako, har skjutet och känt en del med sådana och enda gången det fanns antydan till "vill ha" var när jag tallade på Hippshots Finlight i kal 270W men när jag såg det sugrörstunna hålet i pipan så försvann allt sug för en sån fjollkaliber kan man ju inte ha.
Publicerat September 15, 201114 yr Och köper man en 1900:a så måste man lägga med i beräkningen att köpa ett nytt underbeslag i stål. Orginalet i lackad aluminium måste vara bland de fulaste vapendetaljer någonsin. Eller åtminstone lacka om det med någon färg som håller, om det finns någon... Men även jag föredrar de finska spetten, helst äldre finnar utan dumheter i plast och lättmetall. //Danne Man kan väl eloxera underbeslaget i svart. Eloxering ska ju ge en väldigt tålig yta.
Publicerat September 15, 201114 yr Man kan väl eloxera underbeslaget i svart. Eloxering ska ju ge en väldigt tålig yta. Det borde vara det enklaste.. Har kört ngra underbeslag, dsl 1900, då jag var i den branchen.. Funkade fin fint!
Publicerat September 15, 201114 yr Är även ganska stor skillnad beroende på när bössan är tillverkad. Min bössa från 76 har hållit väldigt bra. Farsgubbens som är en av de 21 från 300års jubiléet har däremot tappat det mesta av färgen på underbeslaget. Och det beror inte på att min bössa haft ett lugnare liv... Hur de här bössorna egentligen står sig värdemässigt har jag svårt att kommentera. Lite för mycket affektionsvärde. Men nog hade behovet av rakrepeter varit betydligt mindre om alla bössor varit lika eller bättre än gamla 1900!
Publicerat September 15, 201114 yr Jag kan inte annat än att hålla med om att våra svenska 1900:or är tämligen övervärderade sett till vad man får för sina slantar. Jag har dock sett några riktigt trevliga custombössor med 1900 lås som utgångpunkt men i mina ögon är det en hel del som måste ändras innan du fått en riktigt trevlig bössa, som jag ser det behöver både trycke, underbeslag och stocken bytas vilket kommer att tära på familjebudgeten. VO vapen är dock inget som jag känner mig trakterad av även om de stryker en nolla på prislappen. Det Herrarna Olsson sysslar med är att ta en Italiensk 1900 kopia som de sedan graverar och snyggar upp utvändigt innan de skruvar i en pipa och sätter på ett tredjepartstillverkat underbeslag. hela härligheten skickas därefter till någon riktigt bra gravör för mer eller mindre smakfull gravyr. Detta förpackar de i en kolv av god träkvalité och säljer till kunden med en god marginal. Precisionen på de VO vapen som jag har sett har varit som vilken standardstudsare som helst och metallarbetet har varit helt OK inte. Att däremot skänka ett gevär till Prins Carl Philip och därmed erhålla utmärkelsen "Kunglig Hovleverantör" är såklart genialt ur ett marknadsföringsperspektiv. Det är väl också kutym när vi pratar om "Master Gunsmiths" vilket Viggo kallar sig att kunden får välja fritt när det gäller mekanism och dylikt men i fallet med VO Vapen så är det standard lådan i "30-06" längd som gäller och kalibrarna som då blir aktuella är såklart kalibrar av standardlängd typ 30-06 eller 300 win mag. Eftersom man inte klarar av att härbergera patroner som t ex 375 H&H i dessa lådor har man utsett 416 taylor till en "klassisk afrikapatron" :D Summa summarum tycker jag att en 1900 kan vara en rätt OK bössa där framför allt trycket behöver åtgärdas men jag har jättesvårt att se varför man skall betala 6-7000 för den tämligen enkla konstruktionen om nu inte är en nationalromantiker av Heidenstams kaliber Henrik
Publicerat September 15, 201114 yr Glöm inte att VO har en riktigt glassig hemsida. Då måste det väl vara prisvärda vapen?
Publicerat September 15, 201114 yr Jag kan hålla med om att det är lite märkligt att priset på gamla standardbössor trissas upp bara för att några nostagiker byggt customvapen på systemet, men det är ju upp till var och en att avgöra om det är prisvärt. Det som retar mig mer personligen är att Zoli producerar nya bössor som ges modellnummer 1900 och marknadsförs som "den Svenska legenden".