Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Zeiss Duralyt

Featured Replies

Publicerat

Sitter och lägger upp lite planer om hur min vapen gaderob ska se ut(förhoppningsvis) och då har jag kommit fram till att jag ska ha en smyg/pyrsch/lock-bössa i någon kaliber som vi tar senare :P Men som det ser ut idag så ska jag ha ett Zeiss Duralyt men vet vet ej vilken :huh: tänkte först 2-8x42 men sen blev jag osäker om det räcker både ljusmässigt och avståndsmässigt, kommer sitta en del morgnar på bockjakten och kvällar/senakvällar på bock/räv och kanske dov om dom har kommit för att stanna, vilket jag hoppas!!! :) Så tycker ni att jag ska ta 2-8x42 belyst eller 3-12x50 obelyst??

Publicerat

Ta nåt annat än Duralyt, det måste väl vara det klokaste rådet... De har inte direkt imponerat med annat än en häpnadsväckande stor prislapp i förhållande till vad de erbjuder.

Docter, Meopta m.fl. erbjuder markant bättre optik och ffa bättre kvalitet till samma pris.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Jahaja det säger du! Vad tror ni om den här?? Leupold brukar väl ha kvalitetssikten, har jag för mig.:)

Publicerat

Jag skulle hellre tagit den här:

http://www.pnjakt.se/grp/meopta-kikarsikten.php

eller letat reda på något annat kikarsikte med bra optik, Leupold har jag fortfarande lite dåliga vibbar av, inte mekaniskt men optiskt.....

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Ja, jag har varit inne på Meopta i en annan tråd till min första studsare men nu när jag har bestämt mig för ett trijicon till den så hade jag glömt bort andra sikten eftersom optik frågan äntligen var löst så men Meopta är ju helt klart ett alternativ och kanske till och med ett bättre alternativ. :) Tack för att du påminde mig att det märket finns. :D

Publicerat

VX-R är tyvärr inte ikapp optiskt. Inga dåliga grejer egentligen, men Meoptan spöar den med en hand på ryggen.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Har ni några andra tips på bra/okej optik för max 7 laxar som har tillräckligt bra mörkegenskaper för att klara pyrsch/smyg jakt i gryning och skymning? Men de här år bara för att jag är nyfiken för jag tror ändå att jag ska slå till på en meopta :) när det nu blir av att jag köper en bössa <_<

Då talar jag om ny optik och inte begagnad för där vet jag att det finns en sjö av bra optik, särskilt tyskar ^_^

Publicerat
  • Författare

Hej kapar min egen tråd här lite ^_^ för en snabb fråga! Om man har frästa spår på en 22:a måste man sätta på en skena då eller räcker det med vanliga baser som vanligt?

Det är så att jag ska köpa en 22:a till helgen och den har frästa spår så det är därför jag undrar! :)

Publicerat

Hej kapar min egen tråd här lite ^_^ för en snabb fråga! Om man har frästa spår på en 22:a måste man sätta på en skena då eller räcker det med vanliga baser som vanligt?

Det är så att jag ska köpa en 22:a till helgen och den har frästa spår så det är därför jag undrar! :)

Du behöver inga baser alls,du skruvar fästena direkt i spåren,antar att det är 11mm spår,finns massor av olika fästen,det mesta duger till 22an.