Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vomskjuten älg!

Featured Replies

Publicerat

Under förra veckans älgjakt så sitter en postare vid en myrkant i ett torn då kommer det ut en liten oxe till vänster om tornet-

Det hela går snappt då oxen får vittring han hittar en lucka bland småtallarna o skjuter! avstånd ca 30m älgen går eller lunkar-

Sakta över myren där det är gott med tallar .. han kollar skottplats hittar ingenting,,säger på radio att han chansade då hållet-

var 30m,, tyvär så kommer en av jaktlaget hundar på spåret får kontakt med älg sen drar det i väg!

Ena jaktledaren som äger hunden travar i väg,, efter ca 1.5 timme så har hunden kommit tillbaks o kopplats av jaktledaren.

Ropar o frågar om han sett nåt som tyder på träff han svarar att enligt gps pejlen så har hunden varit efter i drygt 2mil!-

Kan ju inte vara nåt fel på den älgen ropar han!

På eftermiddagen avslutas jakten, jag far hem o byter om (regn) då ringer grannlagets jaktledare (barndomskamrat) o frågar hur dett gått-

Han jagar på grannmarken dit älgen drog! berättar om den påskjutna älgen precis då under samtalet är han ute o åker efter en travbana då-

Ser han ett språngsår efter älg han stannar o tittar på spåret över travbanan hmm säger han ser tvåbloddroppar i spåret! tar bilen-

Åker dit visst är det mörkt blod hittar ett lövblad med brun smörja i luktar på det stark lukt av vom.. ringer in folk från jaktlaget-

Han som sköt har en gråhund som vi använder som spårhund! jag sätter ut postare sen går dom på då älgen färdas över travbana sen riktning mot

2 små tjänar är vi säker att oxen ligger i tjärn, tyvär så kommer dom ingen vart dom spårar kanske 400 m sen blir det pannkaka av eftersöket!

Ringer till jaktledaren o säger åt han att jaktlaget skall dit nästkommande dag för postering, visst oxen är död men den skall hittas!

Ringer in en med tax som jag vet är 100% spårsäker tyvär så regnar det hela natten taxen går inte på nåt spår vi avbryter efter att-

Gått med löshund o jag + 2 till gått o letat i vattendragen +surhålen,, jaktlaget var flera skitsur på mig dom fattar inte varför man-

postar efter en sannolikt död älg! förklarade att detta var straffet för det dåliga skottet.. är inte så poplurär nu ;)

Älgen är avräknad från licens men det känns surt! har inga större efarenheter av magskjutna älgar, tycker att vattendragen skall vara-

Ett säkert ställe att leta på,

Men att en älg kutar 2mil med 9,3x62 i buken det vet jag!

Publicerat

En vomskjuten älg går i sårlega rätt snart om den får vara ifred..

Men har den hund i hasorna så kan de gå långt. De brukar dock stå bra för hund om det gått några timmar efter skott.

En kula kan i princip gå rakt igenom vomen o typ bara göra ett ingång o något större utgång eller ungefär lika stort som ingång.

Kulan kanske inte svampat upp ordentligt heller, kort håll osv..

Alltså inte skada nått annan än själva vommen.

Då tar det tid för älgen o dö... men den dör av inflamationen.

Att posta är i det läget helt rätt även om det är dan efter.

Den behöver iofs inte ligga i nån sjö.

Men det är vanligt att påskjutna älgar går i vatten för att undkomma hunden.

Hade hundföraren GPS pejl så va det väl ganska enkelt att leta upp var hunden släppt älgen om nu spåret sparats i pejlen ?

Publicerat
  • Författare

tack för info N,S tyvär så tappade det kontakt mellan handenhet o pejl annars hade det varit värdefull hjälp,,

Gått o kollat tjärnar o surhål vill inbilla mig att älg skall leta sig ut i vatten,, visst den kan ju ha lagt sig i nån grantätning?

Publicerat

...säger på radio att han chansade då hållet var 30m...

Å det fick förlöpa utan åtgärd från jaktledaren...eller!?? <_<:angry:

Publicerat
  • Författare

Å det fick förlöpa utan åtgärd från jaktledaren...eller!?? <_<:angry:

Vi samlades för fika efteråt där det pratades om detta med att chansa! killen har senaste åren släppt flera älgar nu tog-

Han en chansning när älgen var inne på 30 m, får väl hoppas på han drar lärdom av det..

Publicerat

Skulle en chansning på 30m vara bätrtre än en på 300?

Möjligtvis kan man säga att på 300 är det alltid en chansning. (Med några få undantag som vi kan studera i tråden precisionsjakt...)

Sedan reagerar jag på en sak till. Nu handlar det visserligen om att känna sina och jaktlagets hundar. Men de hundar jag är van vid brukar antingen få fast eller släppa en oskadad älg långt innan milen passerats. 2Mil skulle jag om det skedde med de hundar jag jagat med tolka som att det med extremt stor sannolikhet fanns blod med i spåret.

// Henrik

Publicerat
  • Författare

Skulle en chansning på 30m vara bätrtre än en på 300?

Möjligtvis kan man säga att på 300 är det alltid en chansning. (Med några få undantag som vi kan studera i tråden precisionsjakt...)

Sedan reagerar jag på en sak till. Nu handlar det visserligen om att känna sina och jaktlagets hundar. Men de hundar jag är van vid brukar antingen få fast eller släppa en oskadad älg långt innan milen passerats. 2Mil skulle jag om det skedde med de hundar jag jagat med tolka som att det med extremt stor sannolikhet fanns blod med i spåret.

// Henrik

Har jag skrivit nånstans att man kan chansa? du har ju missat poängen! det är 2 saker jag ville förmedla med det jag skrev-

resultat av en chansning,, vi höll på med denna älg i 9 tim,, jaktlaget har förlorat en älg på tilldelning!

torde vara större chans att finna på ÄLG på 30m än 300m,,

Killen berättar på radion att han släppt älg efter älg dom sista åren, vilket han gort nu hade han älgen-

på 30 m då kunde han inte hålla sig han CHANSAR,, korkat javisst bara hoppas han lärt sig!

Självklart har älgen blött + vom sipprat ut kanske inte så mycket annars skulle ju inte vi hitttat nåt!

därav ville inte hunden släppa,, hade hundkarln gått o tittat i spåret så har han säkert hittat blod+vom

Nu gick karln o titta på gps pejn i stället,, dömmmer att denna älg är det inget fel på den har ju färdats i 2mil :angry:

1. chansa inte även om älgen är nära

2. med denna historia vill jag visa att en älg skjuten i vom kan färdas långt! kaliber spelar ingen roll-

denna älg har färdats mist 2mil sen tappades kontakt med hundenhet gps

Publicerat

Har jag skrivit nånstans att man kan chansa? du har ju missat poängen! det är 2 saker jag ville förmedla med det jag skrev-

resultat av en chansning,, vi höll på med denna älg i 9 tim,, jaktlaget har förlorat en älg på tilldelning!

torde vara större chans att finna på ÄLG på 30m än 300m,,

Killen berättar på radion att han släppt älg efter älg dom sista åren, vilket han gort nu hade han älgen-

på 30 m då kunde han inte hålla sig han CHANSAR,, korkat javisst bara hoppas han lärt sig!

Självklart har älgen blött + vom sipprat ut kanske inte så mycket annars skulle ju inte vi hitttat nåt!

därav ville inte hunden släppa,, hade hundkarln gått o tittat i spåret så har han säkert hittat blod+vom

Nu gick karln o titta på gps pejn i stället,, dömmmer att denna älg är det inget fel på den har ju färdats i 2mil :angry:

1. chansa inte även om älgen är nära

2. med denna historia vill jag visa att en älg skjuten i vom kan färdas långt! kaliber spelar ingen roll-

denna älg har färdats mist 2mil sen tappades kontakt med hundenhet gps

Det är vi överens om ...

Publicerat

tack för info N,S tyvär så tappade det kontakt mellan handenhet o pejl annars hade det varit värdefull hjälp,,

Gått o kollat tjärnar o surhål vill inbilla mig att älg skall leta sig ut i vatten,, visst den kan ju ha lagt sig i nån grantätning?

Även om handenheten har tappat kontakten så borde det väl gå att "tanka ned" informationen från hundenheten till datorn och se var jycken släppte? :unsure::unsure:

Publicerat
  • Författare

Även om handenheten har tappat kontakten så borde det väl gå att "tanka ned" informationen från hundenheten till datorn och se var jycken släppte? :unsure::unsure:

okej det visste jag inte.. skall kolla det!

Publicerat

okej det visste jag inte.. skall kolla det!

Jodå det ska gå att få spåret som man tappat på handenheten att visa sig via en nedtankning av hundenheten, dock har jag upplevt att det krånglat en del med nån felaktig "tracklog" eller dylikt så att det skitit sig...

• 2 weeks later...
Publicerat

när det står att de är en felaktig tracklog när man ska tanka över till datan beror de på att de är för mycket info i hundenheten, tömmer man hundenheten varje gång man jagat så undviker man de problemet om man ska föra över till datan. synd på älgen hur som.