Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersök på änder

Featured Replies

Publicerat

Går som apportör på en del andjakter och brukar få sköta efterapporteringen. Funderar på vad man skall köra med för hagelstorlek och laddning för att få bäst effekt på änderna.

Svårast är ju "ubåtsänderna" som ligger väldigt lågt i vattnet och ger väldigt liten träffyta. Nu kör jag med 28grams US6 i min kaliber 20, men är inte riktigt nöjd med resultatet. Fick skjuta fyra skott på en and i dag tex. Retligt när man ser att svärmen ligger rätt men anden dyker ändå.

Hur skall man tänka för att få bästa effekt?

Så många hagel som möjligt, dvs fina hagel för bästa täckning, eller grova hagel för bättre effekt?

Jag har fast borrning 1/4 och 3/4 i min bössa.

Tacksam för alla synpunkter.

Publicerat

Kan väl inte så mycket om sånt här men finhagel täcker bättre och en skadad and ligger ju lågt i vattnet, nästan så bara huvudet sticker upp.

Men ett tipps är att skjuta olika hagelstorlekar och fabrikat på slammad plåttavla.

Välj den laddning och den hagelstorlek som ger bäst täckning med din bössa.

Förresten så är vatten nått som stoppar hagelskott mycket bra tror inte hagel tränger ner specielt djupt o samtidigt är dödligt.

Inte ens en kula går speciellt djupt.

Publicerat

Inte ens en kula går speciellt djupt.

Tänkte mest understryka vad NS sa med en liten Mythbustersfilm...

Men som dom säger så går tydligen "shotguns" djupare (dock tror jag det var slug dom testade om jag minns rätt)

Sen så är det nog svårt att få till det bra när dom ligger lågt hursom...

Betänk också att skadskjutesituationen är ju inte vad man strävar efter, så maximera chanserna att få första skottet rätt med hagelstorlekar o laddningar...

Sen kan du ju ta med grövre grejer som du lägger i när det går på skit...

Publicerat

Går som apportör på en del andjakter och brukar få sköta efterapporteringen. Funderar på vad man skall köra med för hagelstorlek och laddning för att få bäst effekt på änderna.

Svårast är ju "ubåtsänderna" som ligger väldigt lågt i vattnet och ger väldigt liten träffyta. Nu kör jag med 28grams US6 i min kaliber 20, men är inte riktigt nöjd med resultatet. Fick skjuta fyra skott på en and i dag tex. Retligt när man ser att svärmen ligger rätt men anden dyker ändå.

Hur skall man tänka för att få bästa effekt?

Så många hagel som möjligt, dvs fina hagel för bästa täckning, eller grova hagel för bättre effekt?

Jag har fast borrning 1/4 och 3/4 i min bössa.

Tacksam för alla synpunkter.

Många och fina hagel är mitt recpet samt fullchoke. Tycker att de flesta änderna man skjuter är de som kommer i u-läge ut ur vassarna och då handlar det ofta om väldigt nära håll. Då gillar jag fullchoken för man kan i princip skilja huvudet från kroppen utan att stöka till allt för mycket. Känns som att det inte är något direkt kvalificerat skytte så vi kör blytrap och jag tycker nog det fungerar helt ok. Visst, ibland får man nöta lite eller köra ifatt änderna ute på blanken(vi gör alla eftersök från båt alt har skytt i båt utanför hundarna)men oftast räcker det gott med blytrap.

Körde in i sista viken igår morse och jag tror vi hade ett 25-tal dåliga änder där. Flera bukade reste så det vart ett intensivt skjutande men vi fick nog med det mesta. Sen fick vi öka trycket med hundarna och då kom u-båtarna. Krasst sett så tycker jag man kan ta dem med vad som helst, tror ena snubben igår sköt såna här 20grams laddade ståltrap. Men jag har krävt bly av säkerhetsskäl och att det är lite mer klipp i det enskilda haglet.

Mvh!

Publicerat

Jag kör med kombi, 5or i hagelpipan och 36g 3or i fickan, oftast räcker det med 5or men annars har man ju kulan att ta till om fågeln ligger hyffsat still, rör den sig för mycket så blir det 3or eller skicka ut hunden för att hämta in den så men kan nacka fågeln. Har även knäppt ett par skadade sjöfåglar med 6.5an som brukar få följa med om gås är tillåtet.

Publicerat
  • Författare

Problemet är att det inte finns båtar att tillgå i alla vatten vilket gör att man måste ta skott på ganska dryga håll ibland.

Med tanke på att jag skjuter med kaliber 20 så är utbudet på ammo begränsat.

Nån som vet vilken patron som innehåller flest hagel. En 28 grams 6:a eller en 24 grams 7,5:a. Det är väl dom enda vettiga patroner jag har "i lager" just nu.

Har iofs 3:or och 2:or också, men det känns ju inte aktuellt, eller?

Publicerat

Om vi alla vet att hippen gör detta med en vana som är nästan yrkesmässig,

varför är det då några som inte lyssar till de råd han ger,

vi talar om att få träff i en andskalle på ett begränsat avstånd.

receptet 7:or o fulltruta i bössan är bra,

om jag hittade några 32/36 grams 7:or med lite klipp i så hade jag köpt och reserverat dem för slika jobb, även om 24:or säkert är bra är mer bättre o jag är som bäst en modest hagelskytt.

/Christian

Publicerat

Hade absolut valt 5:or. Alternativt en mkt EFFEKTIV o uthållig apportör. Dom fixar det mesta även en envis and :D Och även jag har haft detta som nästan ett yrke en gång i tiden B)

Publicerat
  • Författare

Om vi alla vet att hippen gör detta med en vana som är nästan yrkesmässig,

varför är det då några som inte lyssar till de råd han ger,

vi talar om att få träff i en andskalle på ett begränsat avstånd.

receptet 7:or o fulltruta i bössan är bra,

om jag hittade några 32/36 grams 7:or med lite klipp i så hade jag köpt och reserverat dem för slika jobb, även om 24:or säkert är bra är mer bättre o jag är som bäst en modest hagelskytt.

/Christian

Jag lyssnar på Hipshot i allra högsta grad och har full respekt för hans kunskap. Men nu är det så att som jag skrev i förra inlägget så saknas båt i vissa vatten och då är det inte möjligt att få änderna på "ett begränsat avstånd", därav frågeställningen.

Något oklart om detta?

Publicerat
  • Författare

Hade absolut valt 5:or. Alternativt en mkt EFFEKTIV o uthållig apportör. Dom fixar det mesta även en envis and :D Och även jag har haft detta som nästan ett yrke en gång i tiden B)

Japp, dom fixar en and, och fler än så, men hundarna skall hålla hela dagen och kan bränna mycket krut på en enda and, därför är det fördelaktigt att hjälpa dom så mycket som går.

Publicerat

Japp, dom fixar en and, och fler än så, men hundarna skall hålla hela dagen och kan bränna mycket krut på en enda and, därför är det fördelaktigt att hjälpa dom så mycket som går.

Kan bara svara så här :D:D:D om du missade det i förra inlägget. Fan vad folk är känsliga :o

Publicerat
  • Författare

Kan bara svara så här :D:D:D om du missade det i förra inlägget. Fan vad folk är känsliga :o

Jag läser ju inte dina inlägg så noga eftersom du i regel inte har nåt vettigt att säga, så jag kan ju ha missat nåt.....

Lägger väl till en :D för säkerhets skull. ;)

Publicerat

Jag håller med Hipshot till fullo. Fina hagel och trångborrat. Sköt förr med gyttorp special 36 grams US7 och trekvarts borrning. Alltid var det något hagel som träffade huvud /hals så att anden blev kvar. Det är nästan omöjligt att träffa något vitalt med grovhagel när hela motorrummet är skyddat av en halvmeter vatten.

Publicerat

Problemet är att det inte finns båtar att tillgå i alla vatten vilket gör att man måste ta skott på ganska dryga håll ibland.

Med tanke på att jag skjuter med kaliber 20 så är utbudet på ammo begränsat.

Skippa grovhaglen.

Är det en seriös arrangör så kräv båt i de vatten där det krävs. Jag har fixat båtar i alla de vatten där vi behöver och shit vad det underlättar samtidigt som man genast krockar med nästa dilemma.. finns ruskigt många hundar och hundförare som inte fixar att köra från båt. Om det är för oglamoröst eller jobbigt med eftersök vet jag inte men knepigt är det. Bökigt med kal 20.. kan du inte låna en 12a då? Finge jag välja så där rakt av så skulle jag ha antingen 36gr us 6 eller 32 gr us 9 och bara bly. Nu behövs det sällan men var man hänvisad till båt så hade jag nog satsat på us 6 och så mycket hagel som möjligt. Testat stål us 5? Fler hagel per gram, kanske funkar? Borrningen är iaf given, så trångt som möjligt.

Amen! Såå läckert att se en skarp hund jaga rätt på en dykande and men den fixar sällan 15 så kan man skjuta så ska man utan tvekan. Hade en hundförare som skickade på 11 skammade på sista kvällssträcket och tog 8 av dem.. Sen hade han inte så mycket krut kvar i jycken. Hur som, det är riktigt bra! Sen tog vi ytterligare 60 skammade änder där dagen efter 7 hundar och 5 timmars arbete. Ett jävla slit men shit va kul :wub:

Mvh!

Mvh!

Publicerat

Skippa att skjuta titta på dom istället och njut av denna underbara fågel iflykten som ställer till lite problem med vingspeglarna. :D

Lasse

Publicerat

22lr? Omöjligt eller? Täcker större avstånd än hagel. Bara att placera kulan!

Publicerat

Svårt från båt och inte alltid möjligt med tanke på rikoshettrisken. Men en välplacerad kula gör jobbet helt klart. Det är inte lätt att träffa heller då huvud och hals är enda möjligheten för resten skyddas av vatten som gör att kulan studsar.

Publicerat
  • Författare

Skippa grovhaglen.

Är det en seriös arrangör så kräv båt i de vatten där det krävs. Jag har fixat båtar i alla de vatten där vi behöver och shit vad det underlättar samtidigt som man genast krockar med nästa dilemma.. finns ruskigt många hundar och hundförare som inte fixar att köra från båt. Om det är för oglamoröst eller jobbigt med eftersök vet jag inte men knepigt är det. Bökigt med kal 20.. kan du inte låna en 12a då? Finge jag välja så där rakt av så skulle jag ha antingen 36gr us 6 eller 32 gr us 9 och bara bly. Nu behövs det sällan men var man hänvisad till båt så hade jag nog satsat på us 6 och så mycket hagel som möjligt. Testat stål us 5? Fler hagel per gram, kanske funkar? Borrningen är iaf given, så trångt som möjligt.

Amen! Såå läckert att se en skarp hund jaga rätt på en dykande and men den fixar sällan 15 så kan man skjuta så ska man utan tvekan. Hade en hundförare som skickade på 11 skammade på sista kvällssträcket och tog 8 av dem.. Sen hade han inte så mycket krut kvar i jycken. Hur som, det är riktigt bra! Sen tog vi ytterligare 60 skammade änder där dagen efter 7 hundar och 5 timmars arbete. Ett jävla slit men shit va kul :wub:

Mvh!

Mvh!

Har påpekat behov av båt och när jag snackade med jägaren i dag så fick jag reda på att båtar skall skaffas till alla vatten, vilket egentligen löser mitt problem.

Hur mycket fågel skjuts i ett vatten om ni har 60 skammade? Där jag är med kanske man kommer upp i 10/vatten max. Sen kanske jag släpper nån tveksam and i större utsträckning än dig. Är ny på stället och vill inte bli anklagad för att vara för "skjutkåt".

Tycker det ibland är svårt att bedömma om dom är skammade eller inte när det gäller utsatta änder.

Publicerat
  • Författare

Skulle funka i vissa fall, men man blir väldigt begränsad. Ofta stöter hundarna vingade änder som "halvflyger" med trasig vinge och då är hagel ett måste. Två bössor är ingen vettig lösning.

Publicerat

Ingen höjdare.. Anden simmar i u-läge och du har som någon sa en skalle och en liten liten del av kroppen att skjuta på. Bommar du första skottet så dyker anden och kommer upp 20 meter längre bort. Bommar du då så dyker anden.. osv osv osv.

Har påpekat behov av båt och när jag snackade med jägaren i dag så fick jag reda på att båtar skall skaffas till alla vatten, vilket egentligen löser mitt problem.

Hur mycket fågel skjuts i ett vatten om ni har 60 skammade? Där jag är med kanske man kommer upp i 10/vatten max. Sen kanske jag släpper nån tveksam and i större utsträckning än dig. Är ny på stället och vill inte bli anklagad för att vara för "skjutkåt".

Tycker det ibland är svårt att bedömma om dom är skammade eller inte när det gäller utsatta änder.

Kul att du får gehör för detta!! Seriöst ställe, gillas :wub: Sen ska du kräva åror som sitter fast i årtullarna med, just detta är överkurs på vissa ställen har jag noterat :lol:

Tror det fälldes 670 änder i ett vatten på ett kvällssträck som mest men det är enbart och uteslutande olycksfall i arbetet. Detta med groteska mängder är helt förkastligt, runt 3-400 BRA fåglar är helt ok.

Tror att när vi tog så många så hade de eftersök som gjorts innan oss varit sisådär effektiva eller något jag vet inte. Men med åren får man lite rutin kan lägga upp det vettigare och det vet jag har brustit tidigare iår. Sen är det som du säger skitsvårt att avgöra om de är krya eller ej men det är nog lite så att hellre fälla än fria. Skulle vara intressant att skjuta några av dessa fåglar med kula och röntga dem, rätt säker på att det sitter hagel i dem. De änder som hundarna kommer in med ur viltvattnen när man reser är i de flesta fall friska, de "tunga" som finns i havet vid eftersök tror jag är dåliga. Om 1500-2000 änder reser ut och drar när vi kommer och ett fåtal blir kvar så torde det finnas skäl till det.

Mvh!

Publicerat

Jag är också ute på en del efterapportering på lite större andjakter. Jag har använt 30grams femmor och sen mina hundar förstås. Det krävs inte bara att hundarna har det där rätta drivet i sig, utan också erfarenhet att spana av vattenytan efter änder som kommer upp och inte bara stå och glo runt tassarna när anden har dykt. Lätt att glömma bort eftersök på vårt fågelvilt. Det liksom drunknar i alla häftiga berättelser om anfallande grisar och långa eftersök på älgar men etiskt är det lika viktigt för oss jägare.

Mads

Publicerat

Jag använder primärt 30g 7or bly och full choke på korta håll, ibland även 36g 5or. Har upplevt att de fungerar förvånansvärt bra på fågel som ligger i snorkelläge en bit ut (Mycket anslagsenergi). En 22lr är faktiskt ett bra komplement om det inte finns några andra kvar runt vattnet. Jag kör med mjuka hålspetskulor som tenderar till att trasas sönder vid träff med vattenytan. Dessutom har de bra effekt vid träff i fågeln.

Publicerat

Det krävs inte bara att hundarna har det där rätta drivet i sig, utan också erfarenhet att spana av vattenytan efter änder som kommer upp och inte bara stå och glo runt tassarna när anden har dykt.

Helt klart krävs speciella hundar, svårt som fan att hitta dem tycker jag speciellt om man önskar att hundens ägare även ska ha kunskap och omdöme att kunna skjuta i eftersökssituationer.

Just eftersöket där spelar det väl ingen roll att jyckarna har erfarenhet att återfinna dykande änder ute på blanken? Under gång på jakten så är det läckert att se kompetenta hundar men på eftersöket är just den biten ointressant, i samma sekund anden är i ett säkert läge i förhållande till vassen/hundarna så skjuter man den oavsett.

Förstår så väl vad du menar men ibland är det bra att de rotar runt tassarna :lol: Ibland är anden så dålig att den helt enkelt inte tar sig iväg, min ena spaniel tog en drake i förrgår eller när det nu var..under vattnet. Såg rätt coolt ut.. Och ibland gör vattendjupet samt vegetation att änderna inte kommer undan av det skälet.

Skit samma.

Idag såg jag änder som vi hade "stängt in" i en vik som började knalla över land för att komma undan, två gick över gammal död vass. Vart lite överaskad faktiskt och en drake lurade skjortan av hustrun genom att kuta över en berghäll :lol: Men en språngmarch och två snabba trapsmällar på på tok för långt håll så kunde hustrun få in anden med sin ena labbe.

Bra flyt idag iaf, hade HMK på jakt igår men kvällssträcket gick sisådär så vi hade inte så mycket i morse. Tror vi tog in 26 fåglar och då tappade vi 4 som lurade oss.

Mvh!

Publicerat

Skulle funka i vissa fall, men man blir väldigt begränsad. Ofta stöter hundarna vingade änder som "halvflyger" med trasig vinge och då är hagel ett måste. Två bössor är ingen vettig lösning.

Kombi?

• 2 weeks later...
Publicerat

Använder själv helst 36gr 5or alt. 6or till eftersöken med full trångborrning.

Båt är ju ett absolut MÅSTE om ett eftersök på sjöfågel ska göras, iallafall vid kusten och större sjöar (för hundens skull).

En vingad and/gås kan ju simma kilometervis, och ofta håller de sig inom "rethåll" före hunden, som aldrig ger upp.

Nu i oktober börjar juvattnet bli kallt, och då klarar hunden sig inte hålla sig över ytan speciellt länge.

Blåser det dessutom in mot land så kommer hunden dessutom snart utom räckhåll för inkallning.. och då får man slänga sig i båten o försöka ro ikapp hunden innan den j-n sjunker.