Publicerat September 15, 201114 yr Jag läste en artikel i Svensk jakt nyheter som handlade om Dvärgbandmasken och att det skulle bli för dyrt att stoppa spridningen. Jag får nog säga att iden kan ha varit lönlös från start. Däremot anser de att man inte skulle öka rävjakten för att räven rör sig långt och sprider masken om det flyttar in nya rävar i marken! Har de inte förstått att den kommer att finnas över hela landet inom en överskådlig framtid? Vill man verkligen ha en alltför stark rävstam om/när masken etablerar sig? borde man inte istället förespråka intensivare jakt på predatorerna som bär den så att man har så lite ägg som möjligt på marken = mindre risk att den ligger på bär och svamp eller att hundarna får den på sig? Visst! motsägelsefullt om gnagarna blir för talrika de bär ju också på den. Vad anser ni? Bör man jaga räven intensivare eller kanske inte alls
Publicerat September 15, 201114 yr Bör man jaga räven intensivare eller kanske inte alls Jag är definitivt ingen expert på området, men av ovan nämnda anledning och det faktum att rådjursstammen blivit decimerad på många håll av några riktigt hårda vintrar så finns det nog anledning att öka jakten på på räv på kort sikt...