Publicerat September 15, 201114 yr Kanske den här frågan kommit upp förut men jag gör ett försök. Har hört att det finns vissa Viltvårdsområden som delar ut en slant för fällda predatorer. Frågade ett av mina områden och dom har haft det men tagit bort det för ca 8 år sedan. Hur har ni det på ert område och hur tycker ni att det fungerar, hur mycket får ni? Skulle det va en idé att införa som ett obligatoriskt bidrag som kanske staten betalar för att tex minska bandmasken?
Publicerat September 15, 201114 yr Jag vet inte om "skottpengar" är rätt väg att gå, personligen är jag ljummen inför ett sådant förslag. Jag har själv inget bättre alternativ att föreslå, men det borde finnas andra incitament att hitta för att bedriva viltvård.
Publicerat September 15, 201114 yr Författare Jag vet inte om "skottpengar" är rätt väg att gå, personligen är jag ljummen inför ett sådant förslag. Jag har själv inget bättre alternativ att föreslå, men det borde finnas andra incitament att hitta för att bedriva viltvård. Lite nyfiken om det är vanligt, hörde det första gången förra veckan och min första tanke va att det kanske inte är så dum idé då kanske lite fler går ut och ängnar sig åt predatorjakt. Sen kan man ju tycka att det kanske är synd att det ska behövas pengar inblandade men det ska bli intressant att höra vad ni har för synpunkter och idéer
Publicerat September 16, 201114 yr Lite nyfiken om det är vanligt, hörde det första gången förra veckan och min första tanke va att det kanske inte är så dum idé då kanske lite fler går ut och ängnar sig åt predatorjakt. Sen kan man ju tycka att det kanske är synd att det ska behövas pengar inblandade men det ska bli intressant att höra vad ni har för synpunkter och idéer Jag förstår din tanke med skottpeng men jag hade hellre sett att man fick tyst på pälsmotståndarna åtminstone den päls som kommer från jakten för det känns inte bra att räven blir värdelös så snart man har skjutit den. Att dess enda värde är att man kan bli av med den för att skydda annat småvilt tycker jag är otroligt tråkigt när den har en så vacker päls.
Publicerat September 16, 201114 yr Vi har lite egna incitament för rävjakt inom jaktlaget som jag tycker är ganska bra. Om du skjuter en bock på bockjakten och sedan en räv får man rätt att skjuta en bock till. Den som efter avslutad säsong har skjutit flest rävar får sänkt arrendeavgift nästkommande år. Att skjuta ytterligare en bock efter en fälld räv förutsätter så klart att det finns gott om rådjur i området.
Publicerat September 16, 201114 yr Vi har lite egna incitament för rävjakt inom jaktlaget som jag tycker är ganska bra. Om du skjuter en bock på bockjakten och sedan en räv får man rätt att skjuta en bock till. Den som efter avslutad säsong har skjutit flest rävar får sänkt arrendeavgift nästkommande år. Att skjuta ytterligare en bock efter en fälld räv förutsätter så klart att det finns gott om rådjur i området. Ingen dum lösning! Vi har ett oskrivet sådant upplägg också men det är ju mer något för det egna samvetet
Publicerat September 16, 201114 yr Kanske den här frågan kommit upp förut men jag gör ett försök. Har hört att det finns vissa Viltvårdsområden som delar ut en slant för fällda predatorer. Frågade ett av mina områden och dom har haft det men tagit bort det för ca 8 år sedan. Hur har ni det på ert område och hur tycker ni att det fungerar, hur mycket får ni? Skulle det va en idé att införa som ett obligatoriskt bidrag som kanske staten betalar för att tex minska bandmasken? Vi har ett system där man lämnar in fötterna från räv och grävling och kvitterar ut en hyfsad peng för besväret. Jag har aldrig utnyttjat systemet fastän jag antagligen är den som skjuter mest rovvilt i VVO,t. Det skulle kännas som att ta med ena handen och ge med den andra. Belöningen för mig är att jag nu efter c:a 5 års intensivt viltvårdsarbete har en stam på c:a 10 rådjur på min egen mark. När jag köpte fastigheten fanns det bara någon ströbock i området. I våras beskattade jag beståndet för första gången med en fjolårsbock. Det känns som belöning!!! Dessutom kan jag inte sticka under stol med att jag tycker rävjakt i alla dess former är otroligt spännande. Mvh!/
Publicerat September 16, 201114 yr Och vi har (på marken här nere) utlyst en intern tävling med poängsystem ärligen stulet från en viss jakttidning... Tror det är många lag med långa arrenden eller där man till stor del även är markägare som funderar i de här banorna. Tyvärr tror jag det är sämre ställt med mark som ägs av stat/storabolag och där man inte har långsiktigt tänkande i utarrenderingen av jaktmark. // Henrik
Publicerat September 16, 201114 yr Om jag minns rätt så får vi 150 eller 200 kr för ett par rävöron, mårdskinn, mink och grävling och 20 kr för ett par kråk, kaja, mås och trutfötter. Jag har aldrig utnyttjat systemet för den jakt jag bedriver är på just dom här djuren, någon matfågel kan också hamna i frysen. MVH
Publicerat September 16, 201114 yr Författare Vi har lite egna incitament för rävjakt inom jaktlaget som jag tycker är ganska bra. Om du skjuter en bock på bockjakten och sedan en räv får man rätt att skjuta en bock till. Den som efter avslutad säsong har skjutit flest rävar får sänkt arrendeavgift nästkommande år. Att skjuta ytterligare en bock efter en fälld räv förutsätter så klart att det finns gott om rådjur i området. Låter som ett sunt sätt att vårda viltet.
Publicerat September 17, 201114 yr Låter som ett sunt sätt att vårda viltet. Kan bara hålla med. Sent from my iPhone using Tapatalk