Publicerat September 16, 201114 yr funderar på att sätta en Leupold Vari X III 6,5-20x40 (begangnad) på min sako S491 222r nån som har en och kan brätta lite om den? vad som uplevs bra och dåligt hur är ljusinsläppet? ögon avstånd med mera? hadde tängt slänga på Stoney Point Target rattar på den skulle det fungera? lr ska jag kanske titta efter en Bushnell Banner 6-24x40 istället? ska först och främst ha bössan till skytte max 300m och eventuelt rådjur o fågel. kom med förslag på andra sikten som skulle kunna passa för mina ändamål vill inte lägga över 5000kr på sikte så tittar mest efter begangnade
Publicerat September 16, 201114 yr Banner är verkligen INTE ett alternativ - ren, oförfalskad skit. Men nu finns ju inte den i 6-24 så du kanske tänkte på Bushnell/Bausch & Lomb Elite 4000/4200? Den är i alla fall skit-bra, optiskt ett bättre val än Leupold och minst lika tillförlitlig. Nackdelen är att den är lång som saaatan, speciellt de äldre... Leupold -III är sämre rent optiskt (skärpa, ljusintag, färgåtergivning och kontrast) än -3 men även den senare får stryk av Bushnellen. I dåligt ljus kommer du förbanna vartenda öre du betalat för Leupold fem gånger om, de är verkligen inte bra när det skymmer... Sen har ju ingen kikare utan snabbjustering av fokus en chans då det skymmer, även OM optiken skulle funka så ser du ändå inte riktmedlet medan du fortfarande kan se målet med nakna ögat (iom att pupillen öppnas blir du mer närsynt och måste justera om). Nu är inte heller Eliten en nattkikare, men skillnaden i sämre ljus är mycket stor. Leupolden har ett övertag i "eye-boxen", den är inte lika petig på ögonplaceringen. Även om optimala avståndet varierar rätt mycket (mer än Elite) så spelar det kvitta i verkligheten. Såväl VX som Elite justerar bra och är mekaniskt pålitliga, även på bössor med ordentlig rekyl. B&L/Bushnell är ur användarperspektiv den bättre av dem på i princip alla punkter, men Leupold är inga dåliga kikare egentligen och förbannat lättsålda - oftast utan förlust - den dagen man insett att man vill ha nåt annat, så... Valet är ditt. Stoney Point-rattarna kan med fördel bytas ut mot Leupolds egna targetrattar, det fixar Småländska för ungefär samma kostnad. Ska du ha nåt som konkurrerar med de två ovan kan vi slänga in bl.a. Weaver GS och V, sen finns det ju bättre grejer för lite mer stålar... -- Mats
Publicerat September 17, 201114 yr Gillar inte Leupold 6,5-20x40. I mitt tycke har de alltfor stort ogonavstand och pa en 222:a blir det extra jobbigt. Daertill aer mellantuben for lang och det blir riktigt fult naer man monterar siktet pa en kort lada. Jag kraengde mitt av denna anledning.
Publicerat September 18, 201114 yr Författare okej vad då får man tänka om igen hehe vad tror ni om att hänga på en Carl Zeiss Conquest 6,5 - 20x50? och isf vilket riktmedel man ska välja ? tyska 4an lr mildot? va vet jag om man tar Rapid-Z Varmint för kal 222r så kanske man tappar mycket andrahands värde?
Publicerat Oktober 12, 201114 yr Sitter i precis samma sits. Någon som har något förslag på en bra kikare? mvh