Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

stövare på björn?!

Featured Replies

Publicerat

Kommer ju att skaffa mig en stövare till nästa sommar som sagt! tänkte ha denna till räv, grävling och lo!

kankse även björn i framtiden om man hittar mark, och när den växt på sig lite mer pykist!

Så då till dem stora frågorna! Hur bra funkar dem nordiska stövarna på björn! Drev tider? Fart? utållighet? pyske?

Jag vet ju att dem är goda upptagare på kalla spår! :wub:

Så ni som jagar björn med stövare var god SKRIV :D;)

Publicerat

Kommer ju att skaffa mig en stövare till nästa sommar som sagt! tänkte ha denna till räv, grävling och lo!

kankse även björn i framtiden om man hittar mark, och när den växt på sig lite mer pykist!

Så då till dem stora frågorna! Hur bra funkar dem nordiska stövarna på björn! Drev tider? Fart? utållighet? pyske?

Jag vet ju att dem är goda upptagare på kalla spår! :wub:

Så ni som jagar björn med stövare var god SKRIV :D;)

bara man präglar dom ordentligt på björn så är det absolut inge sämre än en plotthund.

drevtider svårt att svara på generellt. mina jagar tills jag kopplar dom istortsett.men 4-5 timmar inga bekymmer men brukar ju vara så satans varmt under björnjakten så jag vill helst koppla efter den tiden. fast haft jakter på 7-12 timmar oxå...inget att rekomendera för då är man iregel utan hund dagen efter...10-20 km/h då björnen rusar är ingen ovanlig fart för finnarna i skogen.inga problem med psyket tycker jag,alla hundar kommer bryta en björn jakt nån gång. men brukar vara bara att mana på dom lite så tar dom på igen.

Publicerat

Hej!

Den uppfattning jag har av detta är att de flesta stövare driver björn om de är ur rovdjurslinjer. Sen brukar de flesta vika ner sig när björnen växlar ner tempot eller stannar.

De är här som bara de albsolut envisaste hundförarna som inte ger sig utan försöker gång på gång och tillslut lyckas dunka in i deras hjärnor att de är det här jag ska jaga.

Finns ju flera bevis på att det går att få en nordiskstövare till en björnhund.

Jämför man dock en bra plott och en bra stövare så står oftast plotten närmare björnen vid ståndskallen.

Förövrigt så är plotthunden den enda ras i världen som från det att avelsarbetet började har varit riktat mot just björn och inget annat. På senare tid har man dock olika blodslinjer och olika uppfödare som riktar dem mot lite olika vilt. Men går man tillbaka till kärnsyftet med rasen så är det en björnhund inget annat.

Tar man då de nordiska stövarna som har varit har och räv hundar de senaste 100 åren, så kan man väl utläsa att vägen är förmodligen längre att gå om man väljer en vanlig stövare, även om vägen från en valp till en färdig björnhund är lång oavsett ras.

Att vara fruktansvärt noga med färäldradjuren och generationerna innan det, när man väljer vart man ska köpa en valp är för mig en av de absolut viktigaste punkterna oavsett ras.

Publicerat

Rasmus Öland har väl funkat rätt bra.

Publicerat
  • Författare

Rasmus Öland har väl funkat rätt bra.

Det var en blandras dä! Finne/ Hamilton tror ja!

Tänkte skaffa mig en finne Ja! Med duktiga föräldrar!

• 5 weeks later...
Publicerat

Plotthund eller Rysk Fläckig stövare..=)

Publicerat

De nordiska stövarna funkar mycket bra på björn, Falkbröderna jagar med smålandsstövare, Mats A med kalix en schiller, gytjägarn här på forumet jagar med finnstövare.

Skrev en artikel om de stövarna i Jakt och jägare nr 6 i år.

Där var de uppräknade med och delade med sig av sina expert tips för nordiska stövare på björn.

Så visst är de duktiga på björn.