Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Plastinbädda eller köpa ny laminatkolv?

Featured Replies

Publicerat

Då min nuvarande kolv till min vixen verkar ha gett upp och börjat ge taskiga träffbilder när det är kallt och/eller fuktigt så funderade jag på att plastinbädda den för att återfå funktionen. Men sen blev jag tipsad om att köpa en nya laminatkolv i stället. Dessa ska enligt denna person vara i stort sett lika okänsliga som en syntetkolv om man sköter om dem rätt.

Stämmer detta?

Publicerat
  • Författare

Visst har väll nån vänlig själ en åsikt om detta?

Publicerat

Lillefar- en bra bäddning inkl alternativt en pelarbäddning av din vixen kan säkerligen vara långt mer än tilräckligt för att den skall bli stabil,

ie inte påverkas av fukt/kyla.

Nu har jag iofs vissa personliga tveksamheter till att orsaken till bristande/förlorad precsion är orsakat av vapnet i sig men det kan inte skada att få en vapensmed att ta hand om pangen för en stund och ge den lite kärlek.

Förtroende för ett vapen är A o O för att man skall skjuta väl.

Laminatstockar är av limmat trä, dvs inte alls helt okänsliga för fukt, men mindre känsliga, så vitt jag vet finns inga färdiga stockar till Sako Vixen i laminat och då återstår ett ganska omfattande arbete för dig att passa in den och göra klar den.

Som i en parentes här kan säga att 9 av tio som köper en fräst laminatstock typ Boberg, inte avslutar arbetet eller så ser det ut som en Frankenstock när de är klara,

det är helt enkelt svårt och kräver goda kunskaper i arbete med trä, ett gott öga för harmoni och balans samt en vilja att genomföra arbetet väl.

Men om du beslutar dig för att starta projektet med en laminatkolv, gör dig själv tjänsten att verkligen gå igenom vad som krävs innan och se till att du har planen klar för dig innan,

det kommer att göra slutresultatet så otroligt mycket bättre.

/Christian

Publicerat

Trivs du med original stocken finns det ingen anledning att byta till laminat även den behöver bäddas plus massor av mera arbete på den

Publicerat

Sako har många brister på dessa gamla kolvar...

Har lagt nävarna på ett gäng och samma saker har varit bristande.

Komprimerat trä

Schims mellan trä och låda/underbeslag

Pipan ligger an mot pipkanalen i stocken

Ett rejält ingrepp så har du en bättre kolv. ;-D

/Robban

Publicerat

Hittade det här på robsoft http://www.robsoft.nu/files/prislista2010.pdf och de verkar göra laminatstockar till Sako Vixen. Nu blev det bara en snabbtitt så jag är inte helt säker. Men, han kan specialgöra en och det verkade inte helt hutlöst dyrt. Kolla lite....

Publicerat

Jag har köpt ett par grovfrästa laminatämnen från Johnny Boberg - och de är verkligen GROVA kan jag lova...

Det krävs ordentligt med jobb innan man kan kalla kolven för klar. Urfräsningen för systemen var välgjort men det krävs en del passning och plastning.

Men när kolven väl blir klar, så får man en riktigt rejäl och stabil stockning. Och så kan man trixa lite med olika färger, bets och lack om man vill.

Kolven som jag lät göra till mitt Sako Forester system är rak, tung, stabil och trollar bort den redan milda rekylen hos .308.

Men någon lätt "bergsbössa" är det inte direkt ;)

Om du köper ett ämne till din Vixen så låt en kolvmakare göra bäddningen. Sen kan du kavla upp ärmarna och förbereda dig på en slipning som heter duga.

Det gäller ju att inte kolven blir för grov så att smidigheten i Sakon förtas.

//Danne