Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad tänka på vid köp av Garmin Astro i USA?

Featured Replies

Publicerat

Jag har en kompis som ska till USA och LA och jag har bett henne att köpa en gps-pejl till mig. Tänkte mig en Garmin Astro, vad ska jag tänka på? Finns olika halsband väl? DC 30, DC 40? Vad är skillanden? Hon åker imorgon så det är lite panik.

Vad kostar de i sverige? ca 6000 kr lr? Så jag vet att jag tjänar på att be henne köpa.

//Jessica

Publicerat

Jag har en kompis som ska till USA och LA och jag har bett henne att köpa en gps-pejl till mig. Tänkte mig en Garmin Astro, vad ska jag tänka på? Finns olika halsband väl? DC 30, DC 40? Vad är skillanden? Hon åker imorgon så det är lite panik.

Vad kostar de i sverige? ca 6000 kr lr? Så jag vet att jag tjänar på att be henne köpa.

//Jessica

dc30 tillverkas inte längre och dom som fortfarande finns är jänkarna som tokiga i, så rikta in dig på en astro 320 med ett dc40 halsband.

Publicerat

Hej

Har en jobbarkompis som kollar efter en Garmin i USA just nu, så jag har kollat upp lite.

Det som är intressant nu tycker jag är den nya Astro 320 med ett DC 40 halsband.

Kostar där borta ca 4600 med lite kortkostnader osv. och här i Sverige 6500.

OBS att den svenska och USA modellen inte funkar tillsammans.

Publicerat

Några saker du bör begrunda innan du köper en US-version.

- Olagliga frekvenser. US-versionen sänder på ett frekvensband som inte är tillåtet i Sverige. Mest kanske en moralisk fråga, men det skulle kunna uppstå "krockar" i etern och din pejl tappar räckvidd exempelvis.

- Garanti och reparation. Svenska dotterbolaget tar inte i den med tång. Förmodligen måste du skicka den tillbaka till US. En hundpejl får mycket stryk...

- Ej kompatibel med andra Astro-pejlar. Kanske inte är problem för dig. Men om man har fler hundar i jaktlaget med Astrosändare, kan du ej se dem. Och vise versa.

mvh/Må

Publicerat

Det där med olagliga frekvenser är ine alls bara en moralisk fråga.

Det kan handla om att du stör frekvenser som grannen/polisen/körskolan etc använder.

Har för mig att det kan bli ganska irriterande för den som tvingas lyssna på en hundpejl hela dagen...

Inte säker på att det gäller USA Astro men det kan vara värt att kolla upp!

Publicerat

Det kan handla om att du stör frekvenser som grannen/polisen/körskolan etc använder.

Har för mig att det kan bli ganska irriterande för den som tvingas lyssna på en hundpejl hela dagen...

Tror att frekvensbandet som US-versionen använder ligger på 151-54 MHz ca. Och kollar man PTS frekvensplan är det delvis upptaget av djurspårnning (för forskning antar jag) och mil användning.

/Må

Publicerat

det där är "fättestat" i 4 år nu, har inte visat sig vara ngt stort problem. ;-)

Publicerat

det där är "fättestat" i 4 år nu, har inte visat sig vara ngt stort problem. ;-)

Har heller aldrig hört talas om några problem, däremot har vissa problem med att den svenska stör kommradion!

Publicerat

Köp en 220 med 40 DC halsband. eller som redan nämnts den nya 320.

Har själv US varianten, är inne på min andra.

Har lagat den första i antennfästet så många gånger att den numera inte funkar alls.

Köpte en ny från staterna o fick en kanon apparat, kanske tur va vet jag..

Ang frekvensen så vet jag ingen som haft problem med det.

US och Nordik passa dock inte ihop, går inte att se den andre variantens hundar osv.

Lite mer bekymmer när man får problem med US varianten men det finns några som tar sig an reperationer här i landet.

Skickade förresten broderns via återförsäljare till England och han fick en helt ny med vändande post.

Många av de jag jagar med har US varianten och då är valet för mig enkelt, det blir billigare och vi kan se varandras hundar osv.

Publicerat

Låter ju riktigt trevligt.

Undrar om det går (med rimliga medel) bygga om en Rino så den blir användbar här...

Publicerat
  • Författare

Har bestämt mig för att inte be henne köpa någon i USA. För stora risker om den t ex går sönder lr strular. Tackar för tips och råd!