Publicerat September 19, 201114 yr Har i dagarna beställt en ny Tikka T3 Lite Stainless som skall fungera som ett "allroundvapen" med betoning på hunförare.. Har beställt ett QR fäste till och en Aimpoint 9000 och tanken är en Nikon Monarch 3,5-10 Belyst på också.... Vad är era erfarenheter av vapnet och optiken, jag hade väl som många andra gärna också köpt en blaser eller merkel med budgeten tillåter inte vad som helst och då känns detta som ett utmärkt val...
Publicerat September 19, 201114 yr Tikkan är funktionssäker och skjuter bra, bättre än de flesta fabrikbössor... Jag hade nog inte valt Blaser eller Merkel istället, oavsett budget. Om pipbytessystem och uppspännare hade varit ett krav så hade jag övervägt en Mauser M03 eller möjligen Blaser R8. Men inte annars. Är precision och funktion det viktigaste för dig, så är Tikkan mycket bra. Nikonsikten har jag lite dålig koll på, så här får någon annan svara... //mv. Danne
Publicerat September 19, 201114 yr Författare Vilken kaliber? Vilket "QR-system"? mvh/Må Jag är inne på en 308 för att kunna korta ner pipan ytterligare lite och på sikt klämma på en dämpare kanske eller skall man gå på 8x57 JS??? Det är Leupolds QR som vapenaffären har rekommenderat, dom hade tydligen svarvat till ett par som ska passa ännu bättre på tikkan, 1400 sek!
Publicerat September 19, 201114 yr Jag är inne på en 308 för att kunna korta ner pipan ytterligare lite och på sikt klämma på en dämpare kanske eller skall man gå på 8x57 JS??? Det är Leupolds QR som vapenaffären har rekommenderat, dom hade tydligen svarvat till ett par som ska passa ännu bättre på tikkan, 1400 sek! Det är nog hugget mellan 308 och 8x57JS. Fördelen med 308 win är ju all fabriksammo som finns, där det är lite tunnare till 8x57. Handladdar du så "kvittar det i älgen" så att säga.. Och kort pipa funkar nog i båda kalibrarna utan avgörande hastighetsförlust/mynningsflamma/knall. Vill du komma undan ett par hundralappar så finns det Warne snabbringar, som fästs direkt på spåren ovanpå lådan. /Må
Publicerat September 21, 201114 yr Författare Det är nog hugget mellan 308 och 8x57JS. Fördelen med 308 win är ju all fabriksammo som finns, där det är lite tunnare till 8x57. Handladdar du så "kvittar det i älgen" så att säga.. Och kort pipa funkar nog i båda kalibrarna utan avgörande hastighetsförlust/mynningsflamma/knall. Vill du komma undan ett par hundralappar så finns det Warne snabbringar, som fästs direkt på spåren ovanpå lådan. /Må Kan du utveckla det lite mera med Warne ringarna vart jag kan leta och vad jag skall gå på?? Har funderat om lite om jag skall köpa mig ett Weaver Sikte 1,5-6 med belyst istället och en större tub på sikt, kommer bli mycket hundförare i år nämligen all fokus skall ligga på att få igång hundarna efter två katastrof vintrar!!
Publicerat September 22, 201114 yr Warneringar med snabbfäste hittar du tex hos vapen&skytte, finns både för 1" och 30mm ringar: http://www.vapenochskytte.se/ Det är bra grejer. Jag tror att du kan växla mellan aimpoint och ett kikarsikte utan nämnvärd träfflägesförändring med den typen av ringar. Optilock är ett alternativ. Dom är snyggare och har plastinlägg i ringarna men är betydligt dyrare.
Publicerat September 22, 201114 yr Har funderat om lite om jag skall köpa mig ett Weaver Sikte 1,5-6 med belyst istället och en större tub på sikt, Tycker du ska gå på ditt första förslag (Aimpoint/Nikon). Bra grejor som du lätt kan kränga om du tycker att de inte passar dina krav. Ett alternativ som kan vara intressant som hundförare är en 1-4 kikare. Meopta och Trijicon har belysta sådana som på 1x anses vara nära "Aimpoint". /Må
Publicerat September 22, 201114 yr Författare Tycker du ska gå på ditt första förslag (Aimpoint/Nikon). Bra grejor som du lätt kan kränga om du tycker att de inte passar dina krav. Ett alternativ som kan vara intressant som hundförare är en 1-4 kikare. Meopta och Trijicon har belysta sådana som på 1x anses vara nära "Aimpoint". Dom ringarna passar alltså på en fabrikstillverkad TikkaT3 behövs inga skener eller liknande? /Må
Publicerat September 22, 201114 yr Warne ringar skruvar du direkt på lådan. Främre ringen har en liten tapp som ska ner i hålet på främre delen av lådan. Bifogar en bild på min gamla T3:a med en Zeiss 3-12x56 i Warne QD 30mm High. mvh/Må
Publicerat September 23, 201114 yr Författare Warne ringar skruvar du direkt på lådan. Främre ringen har en liten tapp som ska ner i hålet på främre delen av lådan. Bifogar en bild på min gamla T3:a med en Zeiss 3-12x56 i Warne QD 30mm High. mvh/Må Ser riktigt bra ut... Snacka lite med vapenhandlarn igår och han förespråka givetvis det dyra alternativet QR ifrån Leupold det märkliga är att han visste inte att det fanns warne snabbfästen!!! Har också bestämt mig för kombinationen av kikare... Blir som det brukar ett helt annat paket än det ursprungliga förslaget En Leuplod VX-R 1,25-4 Belyst och en Meopta Meostar R1 3-15x56 belyst!! Skapligt pris på Meoptan tycker jag 7995 sek, eller??
Publicerat September 23, 201114 yr Att lägga på Leupold QR på en Tikka är omåttligt dumt, den skena som lådan utgör är den bästa av fästpunkter och därtill rakare och mer stabil än en QR bas. Tycker att du skall påpeka det för handlaren att det är ofint att söka sälja in meningslösa prylar till köpare, bättre att fråga dig om din uppfattning om behov istället och agera utifrån det. Angående valet av optik, hoppas att du blir nöjd, mitt val hade sett annorlunda ut men alla har vi vår smak. /Christian
Publicerat September 23, 201114 yr Författare Att lägga på Leupold QR på en Tikka är omåttligt dumt, den skena som lådan utgör är den bästa av fästpunkter och därtill rakare och mer stabil än en QR bas. Tycker att du skall påpeka det för handlaren att det är ofint att söka sälja in meningslösa prylar till köpare, bättre att fråga dig om din uppfattning om behov istället och agera utifrån det. Angående valet av optik, hoppas att du blir nöjd, mitt val hade sett annorlunda ut men alla har vi vår smak. /Christian så gick mina tankar också när det gäller handlarn.. jag är inriktad på warne fästen direkt i lådan, enligt tidigare skribenter i tråden fungerar det alldeles utmärkt.. så kan du inte skriva då blir jag jäkligt nyfiken på vad ditt val hade varit Jag har en budget på ca 12 k för sikten/na
Publicerat September 25, 201114 yr Du kommer att bli nöjd med bössan tror jag! Kolven är ju plastig och lämnar en del att önska, men den fungar. Skjuter bra gör T3 också... min T3 lite stainless skjuter grymt bra med nästan allt jag provat. Utan problem 3 skott inom 20 mm med (fabriksladdade lapua mega 12 g, norma jaktmatch, sako super hammerhead)en vindstilla dag på 100 meter, detta med ett tjockt kors i leupolden och med mig bakom kolven . Ska prova barnes ttsx 9,7 gram snart och se om den är bra. Min är i .30-06 by the way. P.S Jag skulle dock kanske inte välja Nikon, har provat Nikon Monarch sida vid sida med Leupold VX-III och leupolden var klart ljusare i bilden vid det sista ljuset.