Publicerat September 19, 201114 yr Jag har en jämthundsvalp som är född i slutet av mars.Var till veterinären idag i ett annat ärende,då frågar vet. vad jag ger hunden för foder..... Han tycker att hunden är för stor,växer för fort,tycker att jag ska ge den mindre mat.....Hunden är 57 cm hög,väger 23 kilo,högbent och vältränad,ej tjock.Min fråga är:Är hunden för stor?Hur kan en icke tjock hund få för mycket mat?Känns inget bra att minska på maten...... Tilläggas bör att hunden är en hane och alltid har ätit vanligt hundfoder,ej valpfoder
Publicerat September 19, 201114 yr Det var ingen liten pjäs Min tik är född i mitten april och väger väl nu ca 15 kg. Har inte mätt hon men ca 45 cm i manken skulle jag tro. Hon kommer från 2 storväxta föräldrar men ändå inom standarden. Men hundar är väl som människor, olika. Är ingen expert men ge hunden mindre mat känns inte rätt. Man ger ju inte en tonåring mindre mat för att dom växer fort.
Publicerat September 23, 201114 yr Har inte tänkt så mycket på saken men läste den här tråden och var tvungen att mäta min jämthane som är född 5-april. Fick höjden till 58cm. Tycker det låter väldigt konstigt att man skulle va tvungen att ge hunden mindre mat. Det är ju hormonella nivåer som styr tillväxten. Hypofysen om jag inte tar miste. Celltillväxt kan väl inte primärt påskyndas genom större födointag under en generation? Så varför skulle man då dra ner på fodret?
Publicerat September 23, 201114 yr Har inte tänkt så mycket på saken men läste den här tråden och var tvungen att mäta min jämthane som är född 5-april. Fick höjden till 58cm. Tycker det låter väldigt konstigt att man skulle va tvungen att ge hunden mindre mat. Det är ju hormonella nivåer som styr tillväxten. Hypofysen om jag inte tar miste. Celltillväxt kan väl inte primärt påskyndas genom större födointag under en generation? Så varför skulle man då dra ner på fodret? Lite och otillräcklit foder ger ju sämre "tillväxt" än rätt mängd och bra sammansatt. Hunden växer sämre med lite eller dåligt foder. Så att svältföda en valp med gener att bli stor borde hämma tillväxt. Men det är knappast bra för hunden eller för rasen om den tas i avel senare trots att den eg skulle bli för rasen, för stor. Ge hunden den mat den behöver utan att bli överviktig. Blir hunden för stor för rasstandarden, so what! Hunden mår bra men ska inte avlas på senare.
Publicerat September 23, 201114 yr Håller nog med de föregående. Såg en jämthunds"valp" i våras som var ca 5 månader gammal. Var stor som en mindre ponny i jämnförelse med min 3-åriga jämthane som folk i regel tycker är ganska stor, är ca 62 cm och väger in på 28-30 kg lite beroende på tid på säsongen. Men att svälta en valp vet jag inte riktigt om jag tror på. Har hört nått om att ge endel lite mindre mat just för att dom växer för fort men vet inte hur väl det fugerar och om det kan få andra kosekvenser. Huvudsaken är att vi tar vårat ansvar och inte avlar på hundar som blir för stora, eller för små för den delen. Men just för små är ju inte direkt vanligt i jämthundsarsen. Vet då inte med mig att jag sett en hane som är fullväxt och under 61 cm
Publicerat September 24, 201114 yr Hej på er. Jag har en jämte på 6 mån. Han väger 26 kg men jag tycker inte han är tjock. När kan man räkna med att han har växt klart? Jag tror häller inte på att "svälta" en hund som växer för mycket.
Publicerat September 25, 201114 yr Höjdmässigt brukar de inte växa så mycket efter 9-10 månaders ålder enligt min erfarenhet. Däremot får de ju mer massa och substans i kroppen när de blir äldre. Att ge en växande unghund mindre/sämre foder är ingen idé alls med. Hur stor hunden blir i slutändan är ju redan bestämt när den föds Däremot om man svälter en valp ordentligt och länge så kan den avstanna i växten och få diverse problem pga näringsbristen. men det finns det ju ingen normal och vettig människa som gör. Så länge hunden är lämplig i hull, pigg och frisk så är det ju bra.