Publicerat September 20, 201114 yr Hej! Jag har lagt ut denna fråga även på "grannkanalen" och hoppas på många kloka svar. Min gamla trogna Sako Hunter (L691) som jag köpte ny 1998, har börjat bete sig underligt genom att sota hylsor bak på hylsbröstet. Jag trodde till en början att det berodde på felaktig kalibrering av hylsor, men har uteslutit detta, eftersom jag har provat med ytterst lite kalibrering (enbart halsen) och ordentlig helkalibrering och ändå fått samma resultat - sot ner på hylsbröstet. Sedan tänkte jag att patronläget och övergångskonan kunde vara fulla med skit. Jag har rengjort som en dåre och slutligen testat fabriksladdad ammo och fått samma resultat. Så nu känner jag att mina kunskaper inte räcker till längre. Jag förstår inte vad som är felet här. Kalibern är 6,5x55. Laddningarna är inte på något sätt för låga, jag laddar 44 gr URP bakom en 140 gr helmantel och 47 gr MRP bakom en 156 gr Norma Oryx. Tilläggas kan att när jag sköt Lapuas fabriksladdade äldre modell av Mega, så sprack hylsorna i halsen och en bit ner på bröstet. Jag kan också ta vilken hylsa som helst på skjutbanan och kamra den i bössan. Så att jag har ett rymligt patronläge är väl ett understatement av guds nåde... Men dessa problem har inte funnits i denna utsträckning förr. Bössan skjuter dock fortfarande utmärkt rent precisionsmässigt. Så vad kan problemet vara?
Publicerat September 20, 201114 yr Du har förmodligen nått den gräns av slitning på pipans patronläge när de inte längre tätar ordentligt, jag kan inte se att det finns något att göra utöver en ompipning på vapnet. Hur många skott har den gått enligt dig? Det kan ju vara så att du har koluppbyggnad i kammaren och då det är otroligt hårt som material så kan du inte bli av med det, sot/kol= stenhårda pålagringar, men det går inte att sia om på håll. Sen är det iofs som så att pålagringar av det slaget borde ge tryck i någon del också även om det kanske sotar extra. Du har ingen vettig vapenmek i din närhet? Hands on är bäst i lägen som dessa. /CHristian
Publicerat September 20, 201114 yr Författare Tack för svaret! Båda dina förklaringar låter intressanta. Kolet tror jag helt klart på, men hur tusan får man bort det på bästa sätt? Det blir faktiskt en del svart även på klickpatronens hylsbröst när jag torrtränar. Hur många skott, tjaa, svårt att säga, men jag har skjutit ganska flitigt med bössan sedan -98, i genomsnitt kanske 200-300 skott per år, men jag kan ju inte tro att den är slut redan, men vet inte om så är fallet.
Publicerat September 20, 201114 yr Tja det är ju fria tankar, 98-2010 = 12 år á 250 skott om året, det är trots allt 3 000+ skott, nu skall ett vanligt och korrekt inpassat patronläge o pipa i kalibern klara upp till 5000 skott men det är helt klart som så att läckage orsakat bristande passning/stort läge ger ökat slitage och ev utbränning av patronläget. Kanske någon annan kommer på något smart här men härvid är gränsen för mina ideér idag. Kol pålagringar tas nog bäst bort med flitz och ett gäng med bra borstar, då du avser att gå på throaten/halsen i patronläget tror jag att det bör anstå tills vi fått bekräftelse på mina tankar. /Christan
Publicerat September 20, 201114 yr Författare Jag tackar åter igen för svaret. Flitz, bra idé (igen)! Men jag avvaktar ett tag till, men tycker ändå att problemet börjar bli inringat.
Publicerat September 20, 201114 yr Tror inte patronläget kan slitas ut och 3000 skott är inget som ska få en 6,5x55 att sota med normala laddningar. När även nya hylsor sotar gissar jag att du har skit i patronläget för nya mjuka hylsor brukar täta mycket bra.
Publicerat September 21, 201114 yr Författare Lars, jag är inne på samma linje som du, men jag kan inte se smutsen i patronläget, troligtvis sitter det i övergångskonan och jag har än inte riktigt fattat hur jag kommer åt det på bästa sätt i det området. Rätt svårt att se inne där liksom. Några fler tips?