Publicerat September 21, 201114 yr Dottern 12 år har tjatat nu i en vecka och vill att jag ska komma till klassen och prata om eftersök. Kan jag väl så sett men min "publik" brukar va äldre och ha ett intresse i ämnet. Här kommer nu sitta barn med alla möjliga bakrunder, vegitarianer, olika religon osv, osv. Hur lägger man upp nått sånt här ? Själv är jag inte för att linda in saker i "bommul o blomster.." Jag har massor av film och bilder... inser att en hel del är blodiga... men sån är ju sysslan... Det är skitigt, svettigt, tragiskt och ibland blodigt.. Visade förresten dottern lite material jag hade.. bland anant en bild på en död älg i vägkanten med kvadratmeterstor blodfläck. Dotterns kommerntar.. -De va ju den gången jag va med! så gick hon igång o berättade osv.. Men jag inser att ungarna i hennes klass inte tar en sån bild likadant..
Publicerat September 21, 201114 yr känner igen det där med min dotter men hon är bara 5.... visst är det en härlig känsla..
Publicerat September 21, 201114 yr Kör på bara. Ta inte med de värsta scenerna men som du säger, linda inte in det utan visa vad som händer efter ex en trafikolycka. Barnen är säkert mer tåliga än vad du tror. //
Publicerat September 21, 201114 yr Tror inte du behöver vara så orolig. Barn är oförstörda och öppna för det mesta. Det är för att vuxna säger till dem att det där är äckligt som dom tappar verklighetsförankringen med åren.
Publicerat September 21, 201114 yr Kör i vind säger jag! Barnen är nog betydligt tuffare än vad många tror. Kör du med din inställning och visa på hur verkligheten för djuren ser ut så fattar barnen galoppen direkt. Som när mina syskonbarn hade förevisning av slakt och styckning på förskolan. Barnen ville fram och klämma och känna både utanpå och inuti djuren. Det som är förbannat tråkigt är när de totalt okunniga föreståndarna skyggar och ojar sig -"Nämen USCH och FY så hemskt, tycker ni inte det, barn?!" Snacka om att dämpa barnens upptäckarglädje och att överföra egna osunda värderingar på ett "oförstört" barn! Nej, så kör på NS! Har du möjligheten, och det är nog bara bra att det är just du, så ta den möjligheten och visa verkligheten för barnen.
Publicerat September 22, 201114 yr Författare Funderat lite på upplägg.. Tänker inte ta med vapen. Ev tar jag med hundar men det beror givet på ev allergier osv. Om jag får ta med hund så är det en fördel och vilken unge gillar inte hundar. Blir en skön konsrast o mysa med en jycke o samtidigt kolla på film hur de arbetar i skogen. Träffat många som tror att en jakthund är en farlig hund... den myten kommer vi garanterat slå stort hål på om det hela går i lås. Tänkt koncentrera mig på trafikdelen och hur det fungerar, men jag har en del bra filmsnuttar på jakteftersök så det kommer beröras. Kan ta med varseltält, väst, pannlampa osv. Lägga vikt vid vad deras föräldrar ska tänka på om de kör på ett vilt. Vad som händer efter att de gjort vad de ska. Va väl drygt 47000 viltolyckor förra året och 3 dödsfall tror jag det va, hur många skadade vet jag inte. nån som har siffrot ? När man sen ändå är inne på detta kan man förklara nyttan med jakt Även beröra kavaliteten på maten från skogen gentemot det massproducerade. Hur måga vi är i byn och landet som "jobbar" med detta osv. Glömde ju att jag har en del film på hundtränig från första trevande spåret till anfallande gris Såväl som jag skulle kunna visa bringsel och träningen live om hundarna får komma med. Känns som det skulle kunna bli rätt bra.
Publicerat September 22, 201114 yr Kanske få loss sånna där pappersremsor för att märka ut olycka och dela ut till ungarna med uppmaning om att ge till sin föräldrar ihop med lite info?
Publicerat September 22, 201114 yr Jag har haft utbildningar med barn och det jag lärt mig är att kan man göra dom delaktiga så tycker dom det är roligare. Nu vet jag inte hur mycket tid du har, men om där finns tid kanske man kunde fått barnen till att dra en klöve en bit för att visa hur hunden jobbar. Ps. Det är ett jättebra initiativ