Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hornady Round Nose 110 grain

Featured Replies

Publicerat

Har kommit över en ask av ovanstående sort i kaliber .30. Finns ju laddata på Normas hemsida och enligt Hornady är det en explosiv, i mina ögon så borde den hamna i varmintklassen. Men den nämns sällan i sammanhanget, är det någon som har erfarenheter av denna kula?

Publicerat
  • Författare

Så här står det på Midways hemsida: Designed for short-range large game hunting, these bullets provide deep, straight line penetration with little expansion.

Hornady säger detta:

Features:

Streamlined design for ultra flat trajectories.

Match grade jacket design provides maximum accuracy at all ranges.

Explosive expansion, even at low velocities.

Båda har artikelnr. 3015 så jag blandar inte ihop FMJ med SP.

Publicerat
  • Författare

Fortsätter med min monolog här... Lurar på om denna kula är främst till för att laddas i 30-30 Win.

Publicerat

"Match grade jacket design provides maximum accuracy at all ranges. " Känns som en motsägelse med hög precision med en rundnoskula. Men är det en mjuk kula så får du nog effekt i hög fart.

Publicerat

Så här står det på Midways hemsida: Designed for short-range large game hunting, these bullets provide deep, straight line penetration with little expansion.

Hornady säger detta:

Features:

Streamlined design for ultra flat trajectories.

Match grade jacket design provides maximum accuracy at all ranges.

Explosive expansion, even at low velocities.

Båda har artikelnr. 3015 så jag blandar inte ihop FMJ med SP.

Midways stämmer nog, då Hornadys text ska beskriva hela Interbondfamiljen som består av det mesta från round nose till hollow point. Det är en vanlig halvmantlad rundnos, så någon explosiv expansion kan Du inte räkna med och någon "ultraflat trajectory" :lol: kan jag garantera att Du inte får med den( BC=0.150)

Edit: Inte Interbond utan Interlock, sorry.

Mvh!/

Redigerad med Borderjägaren

Publicerat

Fortsätter med min monolog här... Lurar på om denna kula är främst till för att laddas i 30-30 Win.

har skjutit fmj-varianten i min 30-30 jag hade. fungerade finfint (M!-karbinkulan hade jag). även fmj:n sprätter upp och agerar blyspetskula om det tar i ett rådjur eller liknande. manteln är så tunn.

Publicerat
  • Författare

Ja Hornady har nog inte riktigt rätt info på sin hemsida. Läste på några jänkarforum att precisionen var dålig med dessa kulor. Jag ska ladda upp några så får vi se hur dom går i mitt vapen, Husqvarnan har överraskat förr. ^_^