Publicerat September 22, 201114 yr Hej! Hur värt är det med benstöd vid t ex pyrschjakt och toppfågeljakt? Blir bössan mycket tyngre och otympligare under förflyttning? Samt vilken variant av dessa stöd bör man ha ? Låg hög medium? Har hört att harris benstöd är dem enda värda att köpa.
Publicerat September 22, 201114 yr Jag har Stony Point rapid pivot, stl medium, passar sittande, både på arslet och på ryggan. De är lätta,och bara att "dra loss" när man inte vill använda dem. Kanske inte lika stabila som Harris´, men har ju andra fördelar....(lätta,snabbdemonterade). Vilken höjd du ska ha beror ju på vilken skjutställning du har när du skjuter.
Publicerat September 23, 201114 yr Hur terrängen ser ut där man jagar spelar också in. Personligen tycker jag att skjutkäpp är bätttre än benstöd på mina marker vid pürch (smygjakt, inte den vakjakt gubbarna i mitt lag kallar pürch), men benstöd bäst när man t.ex. väljer ett pass och lockar in räv.
Publicerat September 23, 201114 yr Jag har ett par kinesiska kopior av harris. Vikten i sig är inget problem, men bössan blir obekvämare att bära på ryggen. Träffläget flyttar sig 13 cm mellan benstöden av och på så jag kan inte bara ta bort och sätta dit det efter behag (eller tja, man kunde ju lära sig hur många klick det går på siktet mellan av och på också). Jag skaffade dem eftersom jag vid två tillfällen blivit liggande i anläggning helt öppet (en gång mitt på en väg) och väntat på skott. Jag ville då ha benstöd för att inte börja svaja och skjuta illa om det skulle hända igen. Men sedan jag satte på stöden så har det ju aldrig hänt igen. MEN, jag köpte låga stöd eftersom min tanke var att använda dem liggande. Istället för att stöden gör det lätt att hitta bra tillfälliga pass under smygjakten så blir det svårt att hitta ställen där man kan använda dem. Ett par stöd som man kan skjuta sittande med är nog många gånger mer användbara. Jag får ge mitt universalråd, köp några billiga kinesstöd och testa om längden passar dig. När du vet vilken längd du ska ha så köper du ett par "riktiga".
Publicerat September 23, 201114 yr Jag har Stony Point rapid pivot, stl medium, passar sittande, både på arslet och på ryggan. De är lätta,och bara att "dra loss" när man inte vill använda dem. Kanske inte lika stabila som Harris´, men har ju andra fördelar....(lätta,snabbdemonterade). Vilken höjd du ska ha beror ju på vilken skjutställning du har när du skjuter. +1
Publicerat September 23, 201114 yr Lord of the moose flies har helt rätt, terrängen/skjutplatsen bestämmer. Så ett par benstöd, märket är egentligen irrelevant men gärna sådana som är tysta, Harris är lite "fjädriga" med snabbkoppling är inte fel. Själv hade jag klarat mig hela mitt liv fram till 08 utan benstöd, kört med ryggsäck och med käpp eller inget alls, skjuter idag med Atlas benstöd i lite olika konfiguration och jo då, man skjuter i varje fall snabbare om inte bättre precisionsmässigt. En sak att notera, stora träfflägesförändringar är inte acceptabla, det ger en fingervisning om att framstocken vilar mot pipan när man kör med benstöd och det kommer ovillkorligen att leda till att man riskerar att bomma/skadeskjuta. Att benstöd skulle vara i vägen eller vara klumpiga handlar ju mest om att acceptera att man har något mer på pangen samt att man får bära den därefter, dvs se till att rembygelfästena sitter på sidan av kolven och inte under den. /CHristian
Publicerat September 23, 201114 yr Jag kör med Harris högsta. De är lite låga för en bekväm sittande ställning på plattmark, och lite höga för liggande på plattmark. När är det ju sällan det är alldeles platt i "verkligheten", så detta är inte ofta ett problem. De är hyfsat robusta och bidrar med en viss ökad klumpighet. Men det får man ta. När jag sköt min augustibock, fick jag ändra skjutställning från ligg-sitt-ligg efterhand han rörde sig. Så man skulle önska att de var lite smidigare (och tystare) att ändra höjd på. Men det funkar ju bevisligen.. Polarn fick testa mina benstöd på 200 metersvallen. Det var första gången för honom och han åkte hem och beställde ett par på en gång. Var samma för mig kan man säga. Jag lånade Bohmans stöd vid en vårbockjakt, och köpte ett par egna kort därefter... /Må
Publicerat September 23, 201114 yr En annan grej som jag testat på skjutbanan är hemgjord tvåbent skjutkäpp för sittande skytte. Jag tog två 95cm långa läktbitar (ca 1" x 1") och satte ihop dem med en bult ca 10 cm från toppen och satte sedan en 6" spik på undersidan av båda (förborrade, klippte av på mitten, limmade och stack in dem) fötterna som fick sticka ut ungefär en tum. När man fäller isär dem så blir det som ett X med mycket korta armar och långa ben så att säga. Det fungerar lika bra som fasta benstöd för själva skyttet, de är lätta så man kan bära dem t.ex. i en ögla i bältet (jag fick idén från en hemsida som jag inte hittar nu, han hade skruvat fast en böjd sked som hållare till bältet) det är helt ljudlöst att sätta upp och när man justerar höjden. Jag har dock inte testat det i skogen än. Jag funderar på att snygga till konstruktionen lite innan jag använder det på riktigt, lite bättre trä, urtag för stocken, sandpapper, olja in det, fixa något finare än spikar till skorna osv.
Publicerat September 23, 201114 yr hejsan X-pinnarna borde vara: http://www.varmintal.com/abifu.htm vänligen nils
Publicerat September 23, 201114 yr hejsan X-pinnarna borde vara: http://www.varmintal.com/abifu.htm vänligen nils Den har jag själv användt som mall till mina egna Dom funkar utmärkt även i skogen.
Publicerat September 23, 201114 yr Jag har sålt mina jaktbenstöd, jag tycker det funkar ok nu med skyttet utan efter lite träning.
Publicerat September 25, 201114 yr Kapar tråden lite och frågar om någon kan svara på om det går att montera benstöd på bössor som saknar den där "knappen" man fäster rembygeln i. Jag har en CG63a som jag skulle vilja sätta ben på. Finns det ben som passar bygeln på en dylig bössa? Mvh//Matte.