Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa vapenoljan?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

hittar en del om diverse krutlösare och kopparlösare, men några direkta råd om vapenolja hittar jag inte. Ser att många skriver om CLP. Själv tänker jag bara på lumpen då vi stod och öste in det i bandkanonen... "takes me back!"

Läste på någon sida att det absolut skulle vara teflonbaserat för att det skulle vara bra. stämmer det?

MVH David

Publicerat

En normal användare märker nog ingen större skillnad om någon alls.

Tanken är att teflonet lägger sig som en hinna på alla metalldelar och även fyller ut repor och liknande. Eftersom teflonet är glatt så minskar friktionen och smuts får svårare att fästa vilket ska göra nästa vapenvård lättare. Jag växlar mellan clp, Ö%B:s vapenolja och 5:56 utan att märka ett skvatt. Det bli också alldeles för lite teflon på ytorna för att vara märkbart friktionsdämpande när det är torrt, så temperaturkänsligheten blir ju fortfarande den samma som oljan man använder.

Det jag kan komma på som talar emot teflon (vilket är ett degenererat varumärke, ämnet heter egentligen polytetrafluoretylen) är att framställningen är miljöskadlig samt att hettan från krutgaserna får teflonet att avge flourgas. Men mängden gas från en pipa med clp borde vara så oerhört liten att det inte är farligt.

Publicerat

Min favvo är för tillfället motorsågskedjeolja B)

Segt och fint, smetar in hela bössan i detta kladd när man ska ut och plaska i havet. Klarat mej bra från rostangrepp faktiskt!

Annars kvittar det tycker jag.. Kört en del med kronans och den känns bättre än 5-56 osv som dunstar och försvinner rätt fort.

Mvh!

Publicerat

Nycolube 127 använder jag sedan många år. Har givit bra skydd och smörjning till även den mest grovhuggna gamla Brno ZH305...

Sen luktar den oljan rätt bra - nog så viktigt.

//Danne

Publicerat

CRC vitt litium fett med PTFE, kladdar inte, rinner inte och fryser inte! funkar kanon i glocken och blasern!

Publicerat

Break Free!

Publicerat

CLP är fina grejer

Publicerat

Slänger in en röst på clp också funkar till allt.

Publicerat

Clp kör jag med.

Sen att det luktar så gott och väcker otroligt fina minnen till liv varje gång man gör vapenvård, kan ha inverkan på mitt val av olja :D

Men jag tycker den fungerar bra.

Publicerat

CLP Break Free är kanon, men det fins en variant som heter CLP Break Free SMX också som används vid förrådsställan på försvaret. Dvs den är lite tjockare och dunstar/torkar inte lika fort. :rolleyes:

Publicerat

Jag använder helst ren bra mineralolja utan tillsatser av PTFE*, silikon eller annat jox. Har hittad en som jag trivs med...Exilus 1000. En "fet" porfyllande sprayolja som lämnar en bra icke klibbande oljefilm. Till skillnad från 5-56 och liknande är den inte baserad på mestadels fotogen, utan håller en högre oljehalt.

http://www.centry.se/pdf/exilus.pdf

http://www.centry.se/index.asp?Page=ShowItem&SecID=30&CatID=182&ProdID=7765

Där jag behöver fettsmörjning (tex på pipbult till brytvapen och sparsamma mängder på slutstyckens glidytor), använder jag hederligt utombordarfett. Helt enkelt förfettad mineralolja som tål låga temperaturer utan att stelna.

* Pysslar en del med sportfiske och är mkt intresserad av multirullar. Som smörjmedel för höghastighetskullager i rullar är PTFE ett stort "no, no" (referens Ulf Tingström www.utreel.com). Tillsammans med salt i havsvatten bildar PTFE:n kristaller som snabbt bryter ner kullagren. Kanske inte sån relevans för vapen...men gör åtminstone att jag vill hålla det borta från mina pangar. Nä, hederlig "petra oleum" (citat ur Asterix på irrvägar) är bäst ^_^;)

• 6 months later...
Publicerat

Nycolube 127 använder jag sedan många år. Har givit bra skydd och smörjning till även den mest grovhuggna gamla Brno ZH305...

Sen luktar den oljan rätt bra - nog så viktigt.

//Danne

Var kan man köpa Nycolube 127. Tacksam för all hjälp.