Publicerat September 23, 201114 yr Såg att det fanns en fråga om vart den tätaste älgstammen finns ? Vi har iaf en tilldelning på 13 vuxna fritt kalv på 6500 ha, vi har dessutom en fin stam som varje år ger någon lycklig jägare en trofé på 12-16 taggar.. Jag tycker att det är bra för att vara i mitten av Gävleborg.. Men man vet ju att Norrland ger betydligt fler stora älgar... Har hört ( rykten ) att det skall vara som tätast med trofe älgar runt omkring Valsjön ? Vore skoj att höra vad andra hört och eller vet ?
Publicerat September 23, 201114 yr Såg att det fanns en fråga om vart den tätaste älgstammen finns ? Vi har iaf en tilldelning på 13 vuxna fritt kalv på 6500 ha, vi har dessutom en fin stam som varje år ger någon lycklig jägare en trofé på 12-16 taggar.. Jag tycker att det är bra för att vara i mitten av Gävleborg.. Men man vet ju att Norrland ger betydligt fler stora älgar... Har hört ( rykten ) att det skall vara som tätast med trofe älgar runt omkring Valsjön ? Vore skoj att höra vad andra hört och eller vet ? Hade gissat på att Jämtland ligger rätt bra till. De största älgtjurar jag har sett var i Strömsunds-trakten. Nu är jag ingen troféjägare, men jag tycker att det verkar som att dessa trakter är rätt väl representerade vid bedömningsreportage i jakttidningarna (vet inte om det speglar hur det verkligen förhåller sig?). MVH Alias
Publicerat September 23, 201114 yr Författare Jo Jämtland ligger nog bra till med tanke på vad man ser i jakt-pressen.. Tror dock att det finns ett mörker tal vad gäller trofér uppåt västerbotten och norrbotten... Det största är väl skjutit där uppe... Dessutom med tanke på all väglös mark som finns norr om Jämtland så tror jag nog att man skall längre upp om man är troféjägare...
Publicerat September 23, 201114 yr Du har ju en väldigt fin älgstam i Rapadalen, Sarek men det är ju nationalpark.Se kroppen på den här. Den ser rätt grov ut http://www.google.se...iw=1680&bih=830 ..och sedan finns det sådana här också men dom hittar vi knappast i Sverige.
Publicerat September 23, 201114 yr Såg att det fanns en fråga om vart den tätaste älgstammen finns ? Vi har iaf en tilldelning på 13 vuxna fritt kalv på 6500 ha, vi har dessutom en fin stam som varje år ger någon lycklig jägare en trofé på 12-16 taggar.. Jag tycker att det är bra för att vara i mitten av Gävleborg.. Men man vet ju att Norrland ger betydligt fler stora älgar... Har hört ( rykten ) att det skall vara som tätast med trofe älgar runt omkring Valsjön ? Vore skoj att höra vad andra hört och eller vet ? Sköt en 12 pinnars tjur här om dagen. Kan inte säga att den har en given plats på troféväggen om man säger så.... Överväger hundgården. Jämtlänning....
Publicerat September 24, 201114 yr Jo Jämtland ligger nog bra till med tanke på vad man ser i jakt-pressen.. Tror dock att det finns ett mörker tal vad gäller trofér uppåt västerbotten och norrbotten... Det största är väl skjutit där uppe... Dessutom med tanke på all väglös mark som finns norr om Jämtland så tror jag nog att man skall längre upp om man är troféjägare... Hejsan ! Ja de stämmer bra 1982 sköts en älg i Vuollerim som då och kanske fortfarande innehar titeln europarekord. MVH: Tjäder
Publicerat September 24, 201114 yr Författare Jo det håller väl rekordet fortfarande... Om jag inte missminner mig alldeles så sköts det väl ytterligare en moster oxe i dem trakterna ( Vuollerim ) bara för några år sedan ? Jag är lite nyfiken på hur älgstammen ser ut runt Valsjöby och Ålviken, har hittat fastigheter där som skulle kunna vara intressant att investera i.. Någon i detta forum som har några erfarenheter av den breddgraden ? Den delen av Sverige man jagar i nu håller ju regeringen och EU på att förstöra med sina vargar....
Publicerat September 24, 201114 yr Tror att det är många stora tjurar som inte räknas med norrut. Har hört om folk som skjuter 12-20 taggare Men det är bara en storväxt kalv. tills grannlaget börjar ställa frågor.
Publicerat September 24, 201114 yr Författare Tror att det är många stora tjurar som inte räknas med norrut. Har hört om folk som skjuter 12-20 taggare Men det är bara en storväxt kalv. tills grannlaget börjar ställa frågor. Ha ha... Jo, nog har man hört om dem "tidigt" födda kalvarna i Norrland :-)
Publicerat September 24, 201114 yr Tror att det är många stora tjurar som inte räknas med norrut. Har hört om folk som skjuter 12-20 taggare Men det är bara en storväxt kalv. tills grannlaget börjar ställa frågor. Ungdjur under 20 pinnar ÄR kalvar! Samma med kroppsvikter under 320kg räknas som kalv! Närå! Vi får väl hoppas att det inte är mer ett fåtal som rapporterar fel. Kanske någon E-områdesskytt som förivrat sig....
Publicerat September 24, 201114 yr 2006 fälldes det en fin tjur i Arjeplog men jag vet inget om poängen där, http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt/artikel.aspx?ArticleId=5744527 samt det är fula men egendomliga hornet på en 42-taggare. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=658768&from=tipsa
Publicerat September 24, 201114 yr ja, den 42-taggarn är nåt i hästväg häftigt, undrar hur den kunnat missbildats så.....
Publicerat September 24, 201114 yr ja, den 42-taggarn är nåt i hästväg häftigt, undrar hur den kunnat missbildats så..... det lär vi nog aldrig få något svar på, tror jag.
Publicerat September 25, 201114 yr Jag tror att Svensk Jakt hade ett stort uppslag om ämnet för runt 10 år sedan. Kommer inte ihåg om det är exakt den tidningen. Men i alla fall så hade reportern märkt ut Sveriges 100 största horn med en nål på en karta, och de absolut flesta fanns i det så kallade 'guldbältet'. Man kan säga att det sträcker sig i höjd med Strömsund och tvärs över Sveriges bredd. Nu var ju tidningen som sagt runt 10 år. Men jag har svårt att tro att det skulle ha blivit någon större skillnad under den här tiden.