Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarfråga på skjutbanan

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Nybliven jägare som väntar på licensen på mitt första bössa. Så fort den kommer så vill jag ju såklart åka och skjuta in den. Min fråga är vad jag behöver ta med mig till skjutbanan? Jag har skrivit ut inskjutningsmål på A4 men vad ska jag mer ta med? Tejp? Nåt att tejpa upp målen på? Finns det? Frågan kanske verkar förvirrad men det är just det jag är. Har aldrig varit på en skjutbana förutom älgbanan..

OBS Kaffe å cigg har jag listat ut själv!

/g

Publicerat

Gör en träram som du kan häfta fast tavlorna med. En bra häftpistol är bättre än tejp. Klisterlappar om du inte vill byta tavla istället. Skjutstöd, hörselskydd, läskstång, linnelappar och solvent om det är en ny bössa som ska skjutas in och göras en break in på.

Men till att börja med så kolla vad som gäller angående skytte på den bana du avser.

Ett litet tips om tavlans placering på ramen. Sätt mittenpricken på sidan om pinnen du sticker fast i backen så skjuter du inte av den det första du gör. ;)

Publicerat

Kåpor o pluppar för öronen,

glasögon/skyddsglasögon,

anteckningsblock/penna

Utöver ovanstående så är det bra med en pang, plugg, liggunderlag, insexsnycklar av passande storlek/mejslar på samma sätt, rengörningsprylar, läskstång

Absoluta krav:

Första hjälpen Kontaktperson Möjlighet att larma och vetskap om adressen man är på Säkerhetsföreskrifterna för den aktuella banan

Utöver ovanstående är det iofs trevligt med lite fika men skippa ciggen, du skjuter rejält illa efter ett par cigg samt att ditt seende påverkas.

Men se det inte så allvarligt det som står ovan utöver absoluta kraven och ditt eget skydd i form av öron/ögon.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Jösses vilka snabba svar! Stort tack! Nån som har nån länk/bild på en sån träram som Nils pratade om? Kan ju kanske lista ut det själv..

Publicerat

En enkel träram med en masonitskiva fastspikad på.

Det duger gott.

Mvh John

post-1121-0-79222200-1316784039_thumb.pn

Publicerat
  • Författare

Återigen stort tack!