Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Konstig gegga i rådjur

Featured Replies

Publicerat

Skjöt en liten bock.

När vi tog av skinnet så såg jag på sadeln, från sidan någonting konstigt.

Det var ett hålrum stor nog att få in fingret i som var fullt av en mintgrön gegga, allt som allt fick

jag skära bort 3*4 cm för att få bort allt. Geggan gick sen vidare som en liten kanal genom köttet några

centimer till. Hålrummet var täckt av vitt typ fett, de ska ju inte finnas fett på sadelbiten. Detta var

från sidan rakt in i ena sadelfilen.

Det luktade inte illa på något sätt och skinnet var inte skadat utanpå skadan.

vad sjutton kan det varit?

Sjukdom? Var?

Publicerat

Fistelgång?

men då skall det finnas en antydan till öppning/skada på skinnsidan,

om så inte var fallet så vet jag inte,

insektsbett, inflammerat men på huden utläkt?

Osv, men allt är nog mest bara gissningar.

Var köttet fint o övrigt?

Nåväl grattis till bocken.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Bocken verkar i övrigt fullt frisk. Sprang obehindrat omkring.

Frågan är mer om man törs äta, skada eller parasit?

Publicerat
  • Författare

Kan poängteras att den mingröna geggan hade fyllt en matsked

Publicerat

Körtlar brukar ha den grönaktiga färgen.....hm

Kan vara nån skadad körtel kanske.

Men kolla med en veterinär om du är osäker :ph34r:

Publicerat
  • Författare

Så synd jag inte tog bild.

Hålet in i sadeln hade som vitt fett runt sig sen den gröna geggan i mitten.

Sen avr det ett hålrum på någon cm full i grön gegga.

Publicerat

Fusobacterium necrophorum...'det gröna varets bakterie'...en vanlig sårbakterie hos idisslare. Hur som helst...bakterien i fråga är en oppurtunist som kan ge fula sårinfektioner hos alla djur inkl människor. Rensa rejält runt skadan och iakttag god hygien när du gör det. Skadan är väl sannolikt en gammal stångningsskada från brunsten eller nåt...där skinnet läkt ihop!? Det kan röra sig om ett mkt litet 'ingångshål' som snabbt gror ihop men lämnar bakterier kvar på djupet. Om rådjuret var allmänpåverkat kan man tänka sig att bakteriespridning i kroppen skett...då är det totalkassation som gäller. Går att kolla på njurar och andra inre organ...men då måste man ju veta vad man ska leta efter ;)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Kanon tack

Denna lilla bock var vid god vigör. Gick med ett smaldjur och myste på, syntes ingen påverkan alls. Sprang som en maratonlöpare vid träff dessutom.

Kanske kan ätas?

Publicerat

Om bocken såg frisk ut och slaktkroppen i övrigt var normal...kan du säkerligen äta den om du rensat noga med rejäl marginal (många 'lekmän' skär bort alldeles för lite runt skador på slaktkroppar). Det är ganska vanligt att man vid köttbesiktning av hjortdjur (ren och hägnad hjort) hittar dylika 'småbölder' härrörande från gamla skador. Efter lokal rensning och om inga tecken på bakteriemi finns så godkänns allt som oftast slaktkropparna :)

Publicerat
  • Författare

Kanon! Tackar...

Publicerat

Vi sköt en tjur med en sådan varböld förra året dock stor som en handboll. men då kasserade vi hela djuret. en liten infektion är nog inte så farligt men annars kan ju hela djuret vara fullt av bakterierna, vilket då inte är särkilt nyttigt att äta.

Publicerat

Om djuret ser ut att vara helt kurant i livet och köttet inte luktar fel så provar jag alltid att äta av den. (fast då äter ju jag en hel del saker som en del skulle klassificera som "mysko" normalt också...)

Utan att vara expert på läkta skador hos djur har jag varit med och flått älgar som har varit mer gul & blå än röda pga lite gruff men är man lite kreativ med kniven och inte snålar så finns det oftast något att ta reda på.

Men djur som ser sjuka ut kasserar jag som regel eftersom de kan innehålla både det ena och det andra och oftast handlar det om en ren avlivning och då räknar jag inte med köttet ändå.

Använd näsan och ögonen - ser det ok ut och luktar som det skall är oddsen stora att det är helt ok för spisen! ^_^

Publicerat

Fusobacterium necrophorum

"mördarbakterien"?

Den där köttätande som drabbar sjukhusbesökare och badande i Öresund?

Publicerat
Använd näsan och ögonen - set det ok ut och luktar som det skall är oddsen stora att det är helt ok för spisen! ^_^

En mycket bra grundregel för all bedömning av kött :)

(skall man anställas som besiktningsveterinär krävs fullgott färgseende och luktsinne just av denna anledning)

Publicerat

Fusobacterium necrophorum

"mördarbakterien"?

Den där köttätande som drabbar sjukhusbesökare och badande i Öresund?

Nej...där rör det sig om humanpatogener...vissa aggresiva stammar av hudbakterier (streptokocker & stafylokocker).