Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Licensmotiveringar

Featured Replies

Publicerat

Hur har ni det med det runt landet?

Själv skrev jag på sista 3-4 licenserna att " har ej kalibern sen tidigare".

Tycker det är rätt smidigt att slippa tre a-4 sidor för en motivering.

Men det ska väl räcka med en mindre motivering för 5:e o 6:e vapnet.

Publicerat

Du ska ju inte behöva skriva ett helt ark för att få diverse licenser på gevär ,, jag menar det står fortfarande i lagen att man får ha 6 vapen ,,, sedan så ska man ju motivera då för att få 5-6 vapnet mén det ska väl inte vara så himla svårt när man inte har ett sånt man ska köpa ??? eller att man har under 6 vapen i skåpet ... 

Publicerat
  • Författare
Du ska ju inte behöva skriva ett helt ark för att få diverse licenser på gevär

Ja menade att dom tolkar ju lite olika runt om i landet ::) så då undrade jag om det var extra besvärligt nånstans.

Publicerat
Ja menade att dom tolkar ju lite olika runt om i landet ::) så då undrade jag om det var extra besvärligt nånstans.

okey det var så du menade  ;D ;D

• 1 month later...
Publicerat

Jag blev uppringd idag och har sökt licens för en 375:a, hon frågade så konstigt att jag inte förstod vad hon menade först frågade om jag använde mina båda hagelgevär, jag förstod inte vad det hade med licensen på 375: att göra, efter en stund dribblnde så frågade jag om man inte får ha 6 bössor eller om jag skulle bli tvungen att skrota någon bara för att få den här.

Efter en stund så frågade hom om jag jagade med alla bössorna, vilket jag gör dock lite olika ändamål men för jakt och övning används alla, då var hon nöjd och licensen kommer nästa vecka.

Hur motiverar man för mer än 6 bössor och 2 i samma kaliber? (308win) ska jaga med båda.

Publicerat
Hur motiverar man för mer än 6 bössor och 2 i samma kaliber? (308win) ska jaga med båda.

På det sisstnämda alltså två i samma kaliber så går det att skriva att den ena är en längre modell som andvänds när man bedriver jakt stilla sittandess/ståendes och det andra är en kortare variant som andvänds vid smygjakt och när man är hundförare. min pappa hade licens på 3st 9,3x57 för ett tag sedan och det var inga problem med det. ungefär så som jag skrivit ovan motiverade han det.

Sedan så har han lyckats med mycket också för han har hafft licens på 7 eller om det va 8 vapen han hade. Och det var lugnt det också :D  Vet dock ej hur han motiverade 7 och 8:de vapnet.

Så det går!

MVH/Jocke

Publicerat

Tack för tipset nu ska vi bara komma på en formulering för antalet.

Publicerat
Tack för tipset nu ska vi bara komma på en formulering för antalet.

Formulering för antalet ???

MVH/Jocke

Publicerat
Formulering för antalet ???

MVH/Jocke

JA!!!

Man lär väl få lämna in en halv roman på byråkratsvenska för att formulera sig till ett så stort antal vapen för en privatperson, kanske skulle skriva baron eller greve som titel skriva ut ansökan på handgjort papper och nästan aldrig komma till någon slutsats i motiveringen ;D

Publicerat
JA!!!

Man lär väl få lämna in en halv roman på byråkratsvenska för att formulera sig till ett så stort antal vapen för en privatperson, kanske skulle skriva baron eller greve som titel skriva ut ansökan på handgjort papper och nästan aldrig komma till någon slutsats i motiveringen ;D

Aha du menar så :D

Nä greve behöver man nog inte vara för det är inte pappa och han fick ju på 8 st tror jag det va eller 7st ;) Så det räcker nog att du skriver några A-4 sidor där din motivering aldrig slutar ;)

MVH/Jocke