Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gråhundsvalp

Featured Replies

Publicerat

Tänkte börja kolla efter en ny valp.. Någon på forumet som vet om något intressant blod ? Uppfödare med bra resultat ?

Publicerat
  • Författare

Har vidgat vyyerna och även börjat kolla på Jämtvalp... Har läst i jaktpressen om en norskuppfödare med bra resultat ( botnebekken ).. När man ser hans resultat så blir man sugen. Är ju dock lite emot jämthund, hade en tidigare som var fallen efter Nissas Foni jakten och skallet var riktigt bra ( är van vid gråhund ) söket var lite väl ( låg på sök runt timmen ) många upptag som var 1-5 kilometer bort ( även längre bort ).. Problemet jag hade med den var att han växte så snabbt och blev så vansinnigt stor ( 73 cm ) ställde ut honom samma dag som han fyllde 9 månader och då var han 66 cm hög... Med den storleken och hans snabba växt kom problemen i höfterna som ett brev på posten och han fick sluta sina dagar redan som 3 åring...

Publicerat

Jag går i samma tankar som du men det är nog bara gråhund som gäller för mig(har en och trivs jäkligt bra med rasen).

Är ute efter gråhund med rovdjurslinjer eller en parning som jagar gris med framgång, ska givetvis även vara jaktprovsmeriterade på älg.

Publicerat

Jag går i samma tankar som du men det är nog bara gråhund som gäller för mig(har en och trivs jäkligt bra med rasen).

Är ute efter gråhund med rovdjurslinjer eller en parning som jagar gris med framgång, ska givetvis även vara jaktprovsmeriterade på älg.

Publicerat
  • Författare

Jag har haft en gråhund oxå... Väldigt trevlig ras om man bort ser från skällandet i hundgården ( men det är LIKA med alla spets raser, iaf dem jag träffat på )

Min gråhund lärde mig att jaga älg och han tog raka 1:or på jaktprov, en riktig drömhund och en sån får jag knappast igen.. Nu när man provat på och jagat lite så har man ju kommit till insikt till endel som man saknade med den gamla hunden, skallet.... inte tätheten men där emot hörbarheten.... En jämthunds skall ekar bättre i skogen men dem är sällan lika tätskallig som en gråhund.. Rätta mig gärna om jag har fel... Men enligt mig så är det optimala ståndskallet en gråhunds frenesi och med jämthundens hörbarhet...

Däremot skulle jag aldrig köpa en blanding... Kikar därför lite efter jämthundsvalp nu som är fallen efter just tätt skall och högt skall... Vill ha en hund som ligger från 75 skall/min och uppåt... Min gamla hade mellan 80-100 på sina prov... vill uppnå detta igen fast med jämtens skall....

Publicerat
  • Författare

När det kommer till rovviltslinjer så skulle jag välja gråhund 7 dagar i veckan... Finns säkert "jämtar" som funkar på rovvilt men enligt mig så är gråhunden den bättre av dem 2 när det kommer till björn, sen är det säkert en smaksak även där i slut ändan, men det känns som att det har avlats på rov-linjer längre hos gråhunden... Men det är väl oftas så att man lär sig gilla "älska" en ras och blir lite blåögd efteråt...

Publicerat

Har vidgat vyyerna och även börjat kolla på Jämtvalp... Har läst i jaktpressen om en norskuppfödare med bra resultat ( botnebekken ).. När man ser hans resultat så blir man sugen. Är ju dock lite emot jämthund, hade en tidigare som var fallen efter Nissas Foni jakten och skallet var riktigt bra ( är van vid gråhund ) söket var lite väl ( låg på sök runt timmen ) många upptag som var 1-5 kilometer bort ( även längre bort ).. Problemet jag hade med den var att han växte så snabbt och blev så vansinnigt stor ( 73 cm ) ställde ut honom samma dag som han fyllde 9 månader och då var han 66 cm hög... Med den storleken och hans snabba växt kom problemen i höfterna som ett brev på posten och han fick sluta sina dagar redan som 3 åring...

Min erfarenhet säger att Jämtarna har kortare sök och släpper flyende älgar tidigare än gråhundarna.

Har en Jämte i laget som kommer från Foni. Han blir snart 11år och har jagat varje dag under jaktveckan. Lite snabbare trött blev han i slutet av veckan, men jagar för fullt gör han än. Dock är han också lite för stor... I våras var han in och röntgade lederna då dom hoppas på parning med honnom. Inga fel trots att han var över 10. Inga pålagringar eller något!

Min jämttik tog efter älg idag, en gråhund kom också in, så dom följde efter sida vid sida en stund. Tiken släppte efter 1,2km, gråhunden gav sig inte förens det stod. Då vid vid en sjöstrand ca 10km bort.

Har också följt Gråhundar och Jämtar på pejlen. Det jag sett av dom hundarna är att Jämtarna oftast söker i en "cirkel" diametern varierar såklart mellan hundar och dagsform, men säg mellan 300-800m i diameter, Gråhundarna springer mer rakt ut i en linje.

Publicerat
  • Författare

Jag vet inte om jag hade ett bra exemplar av gråhunden och blev avskräckt utav ( kanske ) den sämsta jämthunden....

I mitt tycke får dem gärna ha sök upp emot 30 min.... Över det blir för mycket om man bara jagar på ett par tusen hektar...

jag har dock fortfarande mycket att lära beträffande älgjakt med ståndhund, så rätta mig gärna och ge mig gärna tips som kan ge mig det bästa valet utav ras...

Som det känns just nu så är gråhunden komplett, visst den kan hålla i på tok för länge, men i mitt tycke är deras minus skallet... Har du hört en riktigt jämte i skogen så låter en gråhund som jag vet inte vad ( typ pudel ) , iaf det jag har att jämföra med, men jag har ju även hört att Foni hade det "värsta skallet" och att han nerärvde det...

Publicerat

Jag har haft en gråhund oxå... Väldigt trevlig ras om man bort ser från skällandet i hundgården ( men det är LIKA med alla spets raser, iaf dem jag träffat på )

Min gråhund lärde mig att jaga älg och han tog raka 1:or på jaktprov, en riktig drömhund och en sån får jag knappast igen.. Nu när man provat på och jagat lite så har man ju kommit till insikt till endel som man saknade med den gamla hunden, skallet.... inte tätheten men där emot hörbarheten.... En jämthunds skall ekar bättre i skogen men dem är sällan lika tätskallig som en gråhund.. Rätta mig gärna om jag har fel... Men enligt mig så är det optimala ståndskallet en gråhunds frenesi och med jämthundens hörbarhet...

Däremot skulle jag aldrig köpa en blanding... Kikar därför lite efter jämthundsvalp nu som är fallen efter just tätt skall och högt skall... Vill ha en hund som ligger från 75 skall/min och uppåt... Min gamla hade mellan 80-100 på sina prov... vill uppnå detta igen fast med jämtens skall....

Sant som du skriver, mycket få saker som går upp emot ett rejält jämthundståndskall. När jag köpte valp för 3 år sedan stod också valet mellan jämte och grå, det som till slut gjorde att jag valde gråhunden var storleken. Bodde i lägenhet då och en gråhund är ju bra mycket bekvämare att ha och göra med då. När man sedan fått "smak" för en ras så blir det lätt att man fortsätter på det inslagna spåret.

Är nu ute efter en valp med lite större "skärpa", den jag har nu jagar gärna gris när han kommer på dom men ligger lite för långt ifrån för att kunna smyga på när det är tätt(vilket det iofs alltid är när det gäller gris och även björn även om jag inte har egen erfarenhet av det)

Publicerat
  • Författare

Sant som du skriver, mycket få saker som går upp emot ett rejält jämthundståndskall. När jag köpte valp för 3 år sedan stod också valet mellan jämte och grå, det som till slut gjorde att jag valde gråhunden var storleken. Bodde i lägenhet då och en gråhund är ju bra mycket bekvämare att ha och göra med då. När man sedan fått "smak" för en ras så blir det lätt att man fortsätter på det inslagna spåret.

Är nu ute efter en valp med lite större "skärpa", den jag har nu jagar gärna gris när han kommer på dom men ligger lite för långt ifrån för att kunna smyga på när det är tätt(vilket det iofs alltid är när det gäller gris och även björn även om jag inte har egen erfarenhet av det)

Förstår precis hur du tänkte... Jag köpte gråhund för att kärring ( dåvarande ) tyckte så... Så att inte skapa oreda i hemmet så blev det en gråhund (hane ).... Detta föjt av en gråhunds tik och en jämthane :-).... Problemet hemma var sedan när grå hanen blev bra att jag jagade fär mycket... Men det kunde hon inte skylla på rasen iaf ;-)

Publicerat

Det är nog väldigt liten skillnad mellan raserna förutom den mindre rasen är väll lite mer bjäbbiga i lynnet....

Publicerat

En allmän känsla jag har är att gråhunden är lättare att få att jaga. Lite jaktidiot till rasen, liknande drevern.

Jämthunden blir en duktigare hund om du lyckas med den. Dock finns det förmodligen fler Jämtar som inte funkar till jakt än Gråhundar.

Men det är min iaktagelse genom att lyssna på ägarna av de olika raserna. Och genom att titta på ut annonserade omplaceringshundar pga dom inte jagar.... Men där kan det vara lite så att Jämten är trevligare som familjehund och lätt att omplacera, medan gråhunden kanske avlivas istället för att omplaceras!?

Publicerat
  • Författare

En allmän känsla jag har är att gråhunden är lättare att få att jaga. Lite jaktidiot till rasen, liknande drevern.

Jämthunden blir en duktigare hund om du lyckas med den. Dock finns det förmodligen fler Jämtar som inte funkar till jakt än Gråhundar.

Men det är min iaktagelse genom att lyssna på ägarna av de olika raserna. Och genom att titta på ut annonserade omplaceringshundar pga dom inte jagar.... Men där kan det vara lite så att Jämten är trevligare som familjehund och lätt att omplacera, medan gråhunden kanske avlivas istället för att omplaceras!?

Jag håller nog med dig beträffande gråhunden... Lite utav jaktidioter....

Jag har inget emot det bara man har jobbat på lydnaden så att dem kommer på inkallning.. Det jag upplevt är att "jämt" skallet är betydligt bätrre ( ekar över stor yta ) medans gråhunden skäller tät men inte lika högt ? är det något som stämmer... Och gör man som jakt-pressen och kör rakt över på jaktprovsmeriter så är det jämtskägg mellan raserna...

Publicerat
  • Författare

Det är nog väldigt liten skillnad mellan raserna förutom den mindre rasen är väll lite mer bjäbbiga i lynnet....

Jag har haft båda raserna och hos mig var det "jämten" som ALLTID höll låda... Men visst gråhunden kan INTE hålla käften, det ligger nog inte i deras natur...

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Det blev en gråhund... En tik med riktigt bra stam och med egna meriter, och en hane från Finland med erkänt bra björnlinjer... Tidigt jagande avkommor...

Nu är det bar att se framåt med ett leende på läpparna....

Publicerat
  • Författare

Det blev en gråhund... En tik med riktigt bra stam och med egna meriter, och en hane från Finland med erkänt bra björnlinjer... Tidigt jagande avkommor...

Jag köpte en tik... Ur den kullen...

Publicerat

lycka till och ha det bra i skogen me na :)

Publicerat
  • Författare

lycka till och ha det bra i skogen me na :)

Tack och absolut.. Hon ska jagas in på björn men jag tänker inte ta av henne på älg spår heller... Björn jakt är max 3 veckor... Jsg vill ha en hund som går på båda men lyssnar på mig...

Publicerat

okej det låter spännande! hoppas du skriver här på forumet så vi får följa er utveckling.

Publicerat
  • Författare

okej det låter spännande! hoppas du skriver här på forumet så vi får följa er utveckling.

Så kande det bli om jag kommer ihåg..................