Publicerat September 24, 201114 yr Om någon har läst Robban M:s tråd om tillfixningarna av min lilla Remmy700, som fått ett par extra pipor med lite räksallad till... Jag betalade just räkningen till Robban. Det är andra gången jag använder en smed för att göra ett seriöst ombyggnadsarbete - att gå från något ordinärt till något exceptionellt - och det är för andra gången jag slås av att vapensmeder är ett släkte som inte förstår att ta betalt. Återigen skäms jag en smula när jag betalar. Hur i h-e kan det gå ihop? Och som den lömske konsultjävel jag är undrar jag varför inte priset var vad jobbet var värt för mig som köpare. Men ni förstår vad jag menar - väl värt pengarna (har jag all anledning att tro, har inte fått hem bössorna ännu ). Men nej, jag kommer inte att berätta vad jag betalade - det är upp till var och en att förhandla sin egna affärer. Men en tanke slår mig. Folk skriver och undrar vad de skall köpa för bössa. Ofta får de svar som kostar rätt mycket. Men om man köper en Rem700 och hittar en smed som är beredd att leverera i tid - så är det definitivt det bästa valet. Med de licenshandläggningstiderna det är frågan i storstadsregionerna om kan man till och med låta smeden köpa den där begagnade pangen man vill ha, göra jobbet, och den är färdig när licensen kommer. Om man sedan köper en rem700 så kan man ju byta kolvar, trycken, magasinslösning, fästen, you name it - och helt förändra vapnets karaktär. I vapengarderobens land är det väl så viktigt. Man kan förvandla sin hundförarbössa till en 600-meters-långhållspang bara genom att byta kolv. Nope, aldrig mer en ny studsare. Oavsett pris - så länge det är över kanske 10K - kommer man att få mer värde om man köper en Remmy och får den rätad, uppriktad och med en ny pipa. Det känns lite som flugfisket... Ett tag var jag inne som fan på detta med flugor till dess att jag insåg att Superpuppan fiskar alltid bäst, men att man skall ha ett par E12or i reserv. Och helt plötsligt var detta med flugval en död vetenskap för mig, jag hade hittat den lösning som var 99% rätt i 99% av fallen och försök att kliva bort från en sådan tumregel är ju för det mesta bara korkat. Så... var det någon mer nybliven jägare som undrade vilken pang de skulle köpa och vilken kaliber de skulle välja? Svaret är enkelt. - Köp en Rem700, den billigaste du hittar, vilken kaliber som helst. Köp bra fästen och bra optik. Jaga med den under det första året. - Fundera på om du skall ha en annan stock, om du verkligen behöver löstagbart magasin, osv osv... I så fall fixar du det precis när du vill. - Boka en bra smed på att räta den och lägga in en ny pipa när jaktsäsongen har lugnat ner sig. Det är i detta läge du väljer kaliber. Du har också kommit fram till om du tycker att din bössa har för lång pipa, om den väger för mycket eller lite, ... Det där hjälper din smed dig med. MVH! /HerrBerg
Publicerat September 24, 201114 yr Samma här, kommer kanske aldrig att jaga med ett standardgevär igen.
Publicerat September 24, 201114 yr Timtaxan pa det Robban gjort kan inte vara saerskilt hog om man ser till slutpriset Man far ofta vaeldigt mycket for pengarna med custom av detta slag
Publicerat September 24, 201114 yr Minns inte ordagrant men ungefär så här var det "Vapensmed är ett elegant sätt att svälta ihjäl" Myntat av en känd smed och jämför man med tex en bilverkstads timpenning och kvalitet på jobben så håller jag med! För övrigt använder jag inte några standard bössor längre annat än dem med kantantäning men kanske dax för custum pipor där med snart
Publicerat September 25, 201114 yr Och som den lömske konsultjävel jag är undrar jag varför inte priset var vad jobbet var värt för mig som köpare. Det är din konsultsjäl som är förhärdad och förblindad av de priser ni tar ut mot oss stackare som köper in konsulttjänster... Och helt plötsligt var detta en död vetenskap för mig Det är ju glädjande, då kanske det bara är beroendet av att byta optik du behöver jobba vidare med? btw, jag är fortfarande nöjd med gluggen jag köpte av dig! /Bosse
Publicerat September 28, 201114 yr Det stora abret för mig och säkert många andra är att remingtons och andra amerikajärn har fruktansvärt korta kolvar - så det är i princip hopplöst att jaga den där första säsongen. Tanken med att få bössan tillfixad på det sätt man vill till anständiga pengar är såklart bra men då hade jag hellre utgått från något bättre utgångsmaterial, typ tikka elr sako. Kostnaden blir ju detsamma. Det är kanske tillochmed lite billigare eftersom de oftast inte är så snea från fabrik och ofta skjuter bra rätt upp och ner. Sedan är det rätt svårt att få igen pengarna på customjobb så man får ha tänkt rätt från början /F (som själv har två custombössor)
Publicerat September 28, 201114 yr Bengt, nästa gång du ska ha bössa byggd så skicka den till mig ska det både ta länge å svida utav helvete i pluskan för dig
Publicerat September 28, 201114 yr Det är lika för mig. Förutom min gamla Brno kombi så har jag knappt någon standardbössa längre. Finns helt enkelt ingen anledning att köpa ett dyrt fabriksvapen när man kan låta en smed bygga en bättre, personlig bössa. Vapenfetischismen måste få flöda fritt. Det är ju därför man håller på med den här hobbyn. Jakten har väl en liten del också... ; )