Publicerat September 24, 201114 yr Hej. Det här blir nog jäkligt luddigt men jag gör ett försök ändå. Kom hem i kväll och såg 3 par ögon som lyste starkt ute i en skogskant 200m från mig, vände upp bilen och lyste med helljuset (med extraljus) över åkern och kunde se att det var 2 små och ett större djur som var där. De 2 små lekte friskt med varandra medans det större var mer lugnt och vaksamt. "Smådjuren" klättrade på stenbumlingar och jagade varandra i gräset i skogskanten, gräset är väll en 35 cm högt ca (vag uppskattning). Till saken hör att jag i förrgår såg ett vuxet lodjur på samma plats där jag nu stod med bilen och jag funderar på om det jag såg var lodjur baserat på det + att ögonen reflekterade ljuset så starkt. Jag har aldrig sett en räv göra så samt att det var lätt att se ögonen och skymta vaga konturer av djuren på de avstånd jag befann mig på. Tänkte också på att rävarna så här års rör sig mer solo än tillsammans. (?) Eller hänger valparna i hop med mor sin ännu? Vh//Matte.
Publicerat September 25, 201114 yr Inte för att jag vet men jag kann tänka mej att det var lo, tamkatter reflekterar ljus starkt.
Publicerat September 25, 201114 yr Hej. Det här blir nog jäkligt luddigt men jag gör ett försök ändå. Kom hem i kväll och såg 3 par ögon som lyste starkt ute i en skogskant 200m från mig, vände upp bilen och lyste med helljuset (med extraljus) över åkern och kunde se att det var 2 små och ett större djur som var där. De 2 små lekte friskt med varandra medans det större var mer lugnt och vaksamt. "Smådjuren" klättrade på stenbumlingar och jagade varandra i gräset i skogskanten, gräset är väll en 35 cm högt ca (vag uppskattning). Till saken hör att jag i förrgår såg ett vuxet lodjur på samma plats där jag nu stod med bilen och jag funderar på om det jag såg var lodjur baserat på det + att ögonen reflekterade ljuset så starkt. Jag har aldrig sett en räv göra så samt att det var lätt att se ögonen och skymta vaga konturer av djuren på de avstånd jag befann mig på. Tänkte också på att rävarna så här års rör sig mer solo än tillsammans. (?) Eller hänger valparna i hop med mor sin ännu? Vh//Matte. Det är ju naturligtvis omöjligt att säga för den som inte var med, men jag kan fylla på med lite synpunkter: -Årsrävarna springer knappast omkring och leker med varann nu.(inte omöjligt men osannolikt) -Det ska mycket till om Du ska kunna urskilja årsräv och vuxen räv i mörkret och dessutom på avstånd. Mvh!/
Publicerat September 25, 201114 yr Författare Mina misstankar om lo får ju lite mer stöd med tanke på era svar. Ja som sagt så var det ju lite flummigt det här men tack för svaren.