Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Plastbädda Tikka 595

Featured Replies

Publicerat

Hej jag har en Tikka 595 continental i kal 222 som skjuter hemskt, ojämna träffbilder och stora. Det sitter en Vortex Viper pse 6-24 på med Warne fästen. Kollat skruvar och allt under skjutningen. Ett exempel första skottet 10 cm vänster om riktpunkt andra i riktpunkten tredje tio cm till vänster tre cm lågt fjärde tillbaka i riktpunkten. Fråga ett kan det va att den behöver bäddas eller är det annat? Fråga två Om så är fallet hur gör man med den lösa rekylklacken? Det är en jäkligt fin bössa i övrigt vore synd om man inte kunde få den att skjuta bra.

Publicerat

Fråga:

Har bössan alltid skjutit lika illa ?

Har du bytt till Vortex Viper pse pst(?) nyligen ?

Hur skjuter bössan med öppna riktmedel (om sådana finns) ?

Försök eliminera felkällorna en efter en.

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Det är en nyköpt bössa, tyvärr vet jag inget om dess historia. Fästet och siktet är nytt. provade två sortes ammo. pst är det ju.

Publicerat

Om montaget är OK (det fösta man måste kolla), och det har du säkert gjort redan - så kan den lösa rekylklacken vara en orsak.

Den har ställt till bekymmer på några Tikka 500/600. Men det är inga problem för en smed att plastbädda klacken.

Sen de vanliga felsökningarna: T.ex pipvården... Ge pipan en rejäl åktur med ett bra solvent eller en rengöringspasta. Även om den ser ren ut redan...

Är nästan övertygad om att du kan få bössan att skjuta. Är det någon bössa som kan det så är det ju Tikka...

Om det nu inte är grova fel i t.ex pipan, men sån otur ska man inte ha.

//Danne

Publicerat

Jag bäddade min f.d. 690 genom att först "fästa" klacken i lådan medelst permanent gänglåsning (fäste klacken noggrannt i vinkel givetvis). Sen var det bara att bädda bössan "som vanligt" och så att säga låtsas att lådan hade fast rekylklack. Funkade utmärkt för mig.

Publicerat
  • Författare

Hej igen tack för svaren. Var och provsköt 9,3an idag och hade 222an med för att prova en kulvikt till. Spridda skurar igen men de två sista serierna var intressanta. Norma 4,0 5 skott 50mm sprdning tre av skotten inom 15mm. Serie 4, norma jaktmatch 5 skott 45mm som en triangel 1:a skottet övre spetsen 2:a skottet basen vänster 3:a skottet basen höger de två sista bildade ett hål med det första. Blev ju inte klokare men det verkar finnas potentional i alla fall.

Publicerat

Prova 50-52 grains (3,2 gram) kulor istället. Låter som att du använder för tunga kulor för räffelstigningen i pipan vilket ger kassa träffbilder, och till slut ovala kulhål i tavlan.

Publicerat

Ja, och så "spridda" är inte skurarna. 5 skott på 45 mm...

Att skjuta rättvisa (för vapnet) 5-skotts serier på 80-100m är ingen fjärt.

Minsta lilla avfyrningsfel och bök med stöden kan dubbla träffbilden.

Vad använder du för stöd?

//Danne

Publicerat
  • Författare

Exemplet från igår var med 50gr kula tyvärr, kanske inte gillar norma. Vill helst att jag kan lita på träffbilderna innan jag börjar med laddstegar.

Publicerat
  • Författare

Hej Danne, det är det att den kastar skotten hit och dit hade träffbilderna varit rundare så hade det känts bättre. Skjuter i bänk med caldwell Dead Shot, har skujtit bra med stöden innan och med grövre kalibrar.

Publicerat

OK bra, jag ville bara vara säker på att just den felkällan var undanröjd.

Man ser ibland de mest märkliga skjutstöd och skjutstilar, och sen klagar ägaren på "dålig precision"...

OBS - gäller inte dig alltså : )

//Danne

• 8 months later...
Publicerat
  • Författare

Dags för uppdatering. Sista gången när jag sköt i höstas började jag att se ett mönster med spridningen, när träffbilderna börja minska så skruvade jag alltid in siktet så att träffbilderna skulle ligga i centrum. Då började det igen sista gången flyttade träffbliden sig tvärt emot hållet jag skruvat, då gick det upp för mig att man kan va så trög jag har ju varit med om detta tidigare men då med ett Baraska sikte o den gången var det ju självklart. Det var ju bara att ringa Astro o säga hur det låg till och skicka tillbaka siktet. Enligt Vortex så var det inget fel på siktet men jag fick ett nytt ändå för det stod så på garantin. Men med det nya siktet så försvann problemen, men skit samma även dyrare sikten reklameras o dom löste det galant. Så idag äntligen efter att provskjutit i våras fick jag möjlighet att skjuta en ladd stege(efter en resa till Torsbo igår, o det va lite folk där med. Så tydligen är det en fredag kväll man ska åka dit, jag åkte hem vid halv sex o då var jag själv där nere). Så ett nytt sikte var lösningen trots allt. Så nu har jag en välskjutande Tikka, så nu ska bara ägaren bli bättre med men det var ju därför jag köpte den...

Publicerat

Skönt att det löste sig. annars är det ide att kolla så att inte pipan har kontakt med kolven, ett inte allt för ovanligt problem.

Det brukar bli spridda skurar då.

Publicerat
  • Författare

Det hade jag redan gjort, det är ju bland det lättaste man kan kolla. o det lättaste är ju det första, man e ju lat :tongue: