Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

30-06 Varmit?

Featured Replies

Publicerat

Jagar vanligt vis med 30-06 Norma Oryx och liknade .

Men söker efter en mjuk gärna snabb kula/patron till 30-06.

Börjat locka räv och skulle kännas bättre med en kula som mer eller mindre försvan vid träff.

Då risken för rikoshetter minskar kraftigt.

Några tips.

Publicerat

Speer 125gr TNT. Finns i 500-pack om du har mycket räv ;)

Har dock bara skjutit en räv med den men det är en ruskig kula, jag tycker till och med att måltavlorna vid inskjutning tar extra mycket stryk... Fin precision i min förra .308a. Räven jag sköt fick ett bogskott, låt vara att den stod lite riktad mot mig. Den gick av och bakkroppen var i det skick att den inte kunde könsbestämmas...

Publicerat

Speer 125gr TNT. Finns i 500-pack om du har mycket räv ;)

Har dock bara skjutit en räv med den men det är en ruskig kula, jag tycker till och med att måltavlorna vid inskjutning tar extra mycket stryk... Fin precision i min förra .308a. Räven jag sköt fick ett bogskott, låt vara att den stod lite riktad mot mig. Den gick av och bakkroppen var i det skick att den inte kunde könsbestämmas...

Hahahaha, gillar det sista i den texten :lol: vart köper jag dessa kulor billigt...finns nämligen en j*vla massa räv på mina marker!!

• 1 month later...
Publicerat

Hornady v-max

eller en som heter hornady varmint sj och väger 100grain och ser ut så hära http://www.precisionreloading.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=PRE&Product_Code=HN3005&Category_Code=30CAL_308_HORN funkar faktisk riktigt bra och är inte en allt för dyr kula om man ska ladda själv i alla fall

Eller varför inte normas vulkan skött en räv med den i kaliber 308 och blev ungefär samma resultat som HerrBerg fick

Publicerat

Hissar alltid V-max i dessa sammanhang, testat Speers kula men V-maxen känns lättare att få att "skjuta"..

Dock en tanke. Kalibern och kulan är grovt överdimensionerad till räv så du kommer oavsett allt att ha väldigt mycket projektil som fortsätter bakom räven. Även om kulan är starkt deformerad så har du mycket vikt som susar vidare. Visst går den kortare sträcka just pga att den är deformerad men tja bara så du tänker på det.

Men konceptet är spännande, varmintkulor i herrejösses fart ÄR effektivt och lättskjutet då avståndsbedömningen ofta blir av akademisk karaktär :lol:

Mvh!

Publicerat

Laddar du själv så kan jag varmr rekomendera Sierra Varminter. Har skjutit rätt så många rävar med denna kula i min 30 06:a och resultatet har alltid varit redigt söligt och ingen räv har lämnat skottplatsen. Hade även denna kula till min tidigare 6,5:a och den funkade kanon även där.