Publicerat September 26, 201114 yr Hejsan! Jag har precis köpt en fastighet på 30 hektar i södermanland. Där står det idag två åtlar och det finns bra med vilt på marken. Jag skall nu ta jägarexamen. Enligt uppgift så var jag nu som ny ägare välkommen in i jaktlaget som visst hade stora marker att jaga på. Skall jag gå med eller skall jag jaga själv på min fina mark där jag även skall bo? Fördelar? Nackdelar? Hur vet jag om jag får fälla älg eller vad som gäller på min mark?
Publicerat September 26, 201114 yr 30 ha är inte mycket att jaga på så jag skulle nog iallafall åka ut och jaga någon vända med laget för att se om det är trevliga människor eller inte, är det trevligt folk så tjänar du ofta mycket på att gå med i ett lag särkilt som nybörjare, då har du ju en jaktledare som håller koll på rättigheter att fälla älg, kronhjortskötselområden osv. Som jag tolkar dig så ingår dina 30 ha idag i lagets marker?
Publicerat September 26, 201114 yr Hejsan! Jag har precis köpt en fastighet på 30 hektar i södermanland. Där står det idag två åtlar och det finns bra med vilt på marken. Jag skall nu ta jägarexamen. Enligt uppgift så var jag nu som ny ägare välkommen in i jaktlaget som visst hade stora marker att jaga på. Skall jag gå med eller skall jag jaga själv på min fina mark där jag även skall bo? Fördelar? Nackdelar? Hur vet jag om jag får fälla älg eller vad som gäller på min mark? Med den nya Älgförvaltnignen så kan du ha din mark som oregistrerat område och får då fälla en kalv på max 5 dagar. LST kan dock begränsa det till 3dagar. På 30Ha kan du v iof fälla någn gris o nått Rå men sen är det nätan stopp om man ska se til vad marken bär. Du kan inte jaga med hund pga den lilla arealen. Mitt råd är att gå med i jaktlaget. Är det bara bra folk med där så har du allt att vinna på det. Kamrat anda, större marker, möjligheten att jaga mera, fälla mera djur, jaga med hund ja listan kan göras lång. //
Publicerat September 26, 201114 yr Gå med i jaktlaget. På 30 ha är det i princip omöjligt att jaga med hund (fågelhundar samt evt stöthundar borträknat). Du kommer att tjäna mycket kunskap på att gå ihop med grannarna. Sörmländska drevjakter verkar ju vara rena drömmen men på 30 ha kan du knappast ha några större arrangemang - med jaktlaget blir dessa säkert en otäck vana .
Publicerat September 26, 201114 yr skulle nog be att få vara med blivande laget vid nån jakt nu när drevjakterna börjar, så man får en uppfattning, kanske är ett hur gött gäng som helst?! är de rena praktsvin så skall du givetvis inte gå med, men tänk vilka möjligheter det kan ge.... stora ytor att jaga på, gött folk, mera vilt, mera hundjakt, mycket kunskap osv... vet du hur stort det befintliga laget är? här hos mig är vi 5 stycken på 300HA, men det är bara jag som jagar, övriga 4 ( granne och mina föräldrar och min sambo) är bara med vid enstaka tillfällen, så i mitt fall har jag fri tillgång till grannens mark och han är med då det är fint väder, ej blåsigt, ej snuvig osv.....hur bra som helst.
Publicerat September 27, 201114 yr Kontrollera först hur det funkar med jakt i laget, regler å så. Det är exempelvis inte alls ovanligt att endast älgjakten bedrivs över fastighetsgränserna, och att småviltsjakten begränsas till egna fastigheten.
Publicerat September 27, 201114 yr Gå med du blir nog less dina 30hk fort, nu kanske dom har lite mera att knalla runt på vilket säkert förnöjer dig
Publicerat September 27, 201114 yr Författare Underbart tack för all feedback! Jag skall nog som ni säger träffa jaktlaget och känna på läget. Marken idag är nog inte med i laget men jag träffade jaktbossen på visningen som sa att jag var välkommen in i laget. Men som sagt så får jag nog träffa dem och känna på läget. Några fler fördelar/nackdelar? Det var visst 15 pers i laget.
Publicerat September 27, 201114 yr Gå med och känn på laget lite som alla säger. Jag har inget större problem med medlemmarna i jaktlaget hemma. Men jag gillar inte älgjakt och är helst ensam i skogen så jag jagar inte med dem men de får räkna in min mark och jag rapporterar älgobservationer till dem. De har regler om fördelningen av köttet och där ingår att markägaren som äger marken där älgen skjuts (första gången) får extra tilldelning så de skjuter sällan på min mark(om de inte lurar mig så verkar det som att de oftast inte skjuter någon älg alls). Det kan ju bli lite problem om man kommer som ny granne och går ur jaktlaget. Det hände en granne här, han ärvde gården och gick ur jaktlaget. Hans mark ligger som en stor avlång blaffa mitt i jaktlagets marker (125-200 ha nånting). Plötsligt blev det stora problem med att låna maskiner, få snöskottning av gubben som alltid skött den och att åka på en väg som han saknade servitut för. Det tog lång tid innan han fattade att alla var aviga pga jakten, för ingen hade tagit upp frågan med honom. Det var inte så att folk jävlades uppenbart med honom men de såg det nog som att han hade dragit tillbaka en tjänst och då drog de tillbaka sina tjänster. Jag vet inte riktigt för ingen pratade om det, gränser, rättigheter, hävd och traditioner är känsliga grejer för gamla stötar. Jag hade själv en granne (villatomt) som inte hälsade på mig och först flera år senare så fick jag veta att han var sur för att mina morföräldrar hade påpekat att hans uthus stod på deras mark och att han inte fick breda ut sig mer in på deras mark, han ansåg att marken uthuset stod på var hans och att fastighetskartan var felritad. Den konflikten fick jag tydligen i arv. Så; för att göra en lång utveckling kortare: Håll dig sams med grannarna.