Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Problem med Merkel 141E

Featured Replies

Publicerat

Skulle provskjuta igår med min Merkel 141E och märkte då att främre avtryckaren går väldigt trögt, säkert ett par kilos tryck för att kunna avfyra (snälltrycket funkar som innan). Bakre funkar också som som innan. Förmodligen någon olja som bekat ihop. Tänkte försöka öppna och se om det hjälpte att rengöra och smörja, men hur får man bort kolven.

Tacksam för all hjälp tänkte ha den på älgjakten och lämna den där jag brukar är nog inte lönt att tänka på för det brukar ta månader.

\mats

Publicerat
  • Författare

Ingen som vet :wacko:

Publicerat

Har du ingen rosenknopp på ett brytvapen är det med säkerhet en skruv eller en mutter bakom bakappan som skall skruvas bort.

Sedan drar man bara av kolven rakt bakåt.

Har du tur sitter det en sexkantskalle, har man otur är det en spårskruv och dessa skruvar/muttrar sitter oftast fast ganska ordentligt eftersom de sällan eller aldrig har varit avskruvade så man kan få applicera lite "hårdhet" för att få loss dessa.

Min Merkel har dock en rosenknopp och under den kan det sitta en skruvskalle men den har jag inte monterat isär ännu... Varför vet jag ej :mellow:

Publicerat
  • Författare

Har du ingen rosenknopp på ett brytvapen är det med säkerhet en skruv eller en mutter bakom bakappan som skall skruvas bort.

Sedan drar man bara av kolven rakt bakåt.

Har du tur sitter det en sexkantskalle, har man otur är det en spårskruv och dessa skruvar/muttrar sitter oftast fast ganska ordentligt eftersom de sällan eller aldrig har varit avskruvade så man kan få applicera lite "hårdhet" för att få loss dessa.

Min Merkel har dock en rosenknopp och under den kan det sitta en skruvskalle men den har jag inte monterat isär ännu... Varför vet jag ej :mellow:

På min Silver Hawk sitter det en insexskruv bakom bakkappan. Men på Merkeln verkar det inte gå att ta bort bakkappan så det är nog en rosenknopp vad det nu är :wacko: Får undersöka bössan ikväll.

Publicerat
  • Författare

Kollade lite på bössan i går kväll och det verkar som det är några skruvar i lådan som man måste lossa, men det behövs nog specialmejslar för detta. Sökte lite på nätet men hittar ingen beskrivning eller tips hur man gör. Annars brukar man hitta det mesta!

\mats

Publicerat
  • Författare

Har nu lyckats få loss bulten som håller kolven efter att slipat till några bits så att de passade perfekt på skruvarna. Glad i hågen trodde jag att jag kunde få bort kolven men den går bara att dra ca 5 mm bakåt ( se bild) sen är det tvärstopp! Någon som vet hur man gör för att få loss kolven helt!

post-647-0-23130600-1317461459_thumb.jpg

\Mats

Publicerat

Det sitter ingen skruv under toplevern??Och framför varbygeln??

Publicerat
  • Författare

Nej

Lustiga är att kolven är lös men går inte att dra bort frän mekanismen. Enda jag kan se är en vad som ser ut som en sprint strax bakom avtryckarna men den vågar jag inte knacka på. Har lyckats spruta in lie CLP in i mekanismen detta kanske löser en del av problemet.

\mats

Publicerat

Nej

Lustiga är att kolven är lös men går inte att dra bort frän mekanismen. Enda jag kan se är en vad som ser ut som en sprint strax bakom avtryckarna men den vågar jag inte knacka på. Har lyckats spruta in lie CLP in i mekanismen detta kanske löser en del av problemet.

\mats

du kan behöva lyfta på hela undersidan. kolla om det sitter två skruvar framför avtryckarna men nu närmar vi oss gränsen där en smed får rycka in.

Publicerat
  • Författare

du kan behöva lyfta på hela undersidan. kolla om det sitter två skruvar framför avtryckarna men nu närmar vi oss gränsen där en smed får rycka in.

Det är säkert så, men dom vågar jag mig inte på. Ska monterar ihop och se hur mycket CPL gjort nytta, annars får det bli en runda till smeden!

Publicerat

Nu är det ett par år sedan jag gjorde mig av med min 141E men visst sitter det en skruv i varbygeln som går upp så att du ser toppen under säkringen När du har osäkrat? lossa den så borde kolven lossa!//J

Publicerat
  • Författare

Nu är det ett par år sedan jag gjorde mig av med min 141E men visst sitter det en skruv i varbygeln som går upp så att du ser toppen under säkringen När du har osäkrat? lossa den så borde kolven lossa!//J

Den har jag hittat och lossat, men problemet är att jag bara kan backa kolven 5 millimeter sen är det stopp.

Publicerat

Den har jag hittat och lossat, men problemet är att jag bara kan backa kolven 5 millimeter sen är det stopp.

Det kan vara så att du måste lossa och ta bort hela bottenplattan för att få i sär bössan.

Det är vanligt på en del sida sidor när det gäller hagelvapen. Men det finns andra vapen som funkar lika dant.

Ser du någon skarv på undersidan av baskylen så det ser ut som om det skulle sitta ett botten stycke där så är chansen stor att det är så.

Mvh Jocke

Publicerat

Har nu lyckats få loss bulten som håller kolven efter att slipat till några bits så att de passade perfekt på skruvarna. Glad i hågen trodde jag att jag kunde få bort kolven men den går bara att dra ca 5 mm bakåt ( se bild) sen är det tvärstopp! Någon som vet hur man gör för att få loss kolven helt!

post-647-0-23130600-1317461459_thumb.jpg

\Mats

tänkte fel.

Är inget blitz-system utan ett AD-system