Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

KORP VARNING ?

Featured Replies

Publicerat

jaktlaget skadeskjöt en oxe första jakt veckan,, som vi letat efter.. i går ringde en mark ägare i grann byn -

2.5 mil från där den vart påskjuten, han har hittat en oxe vid kanten på inäga! var dit i går o körde den till skogs

Stank för jäligt full med maggots! denna älg var skjuten med 9.3 i buken, hittade vom under efteröket,,

pratades i jaktlaget när eftersöket misslyckades att dennna är det korp varning efter,, men under mina jaktår i skogen så-

Har jag hittat 3 älgar som legat intakt ingen fågel som varit på älg,,

Så jag menar att detta med att korpen hittar älgen är en skröna visst vissa gör den det men inte alla älgar som ligger i skogen

så frågan är vad är eran efarennhet av korpen

Att en vom skjuten älg kan färdas långt med hund efter sig vet vi men detta med korpen är det en skröna

Publicerat

vet inte riktigt, men jag har flera gånger skjutit älg/rå/hare o vadsom helst, och bara minuter efter har de första korparna hängt i luften, säkert mer vilt och korp här än i jämtland, men vi som har apportörshundar kallar korparna för "KNALLAPPORTÖER"....

Publicerat

Korpen vet innan det smäller.

Skulle släppa terrien som jag hade tidigare, såg då 5 korpar som kom inflygande över marken.

Sa på radion att nu smäller det snart för nu är korparna här. ;)

Upptag efter ett par minuter och en bock skjuten efter 5 min drev.

Mvh Einar

Publicerat

Här hemma så dyker både korpen, duvhöken och ormvråken upp senast 10 min efter skott avfyrats.

Publicerat

Vi jagade med grannlaget för ett par år sedan och en kille sköt ett rådjur som han tog ur och hängde i ett träd för att hämtas efter att jakten var slut.

när han knappt 1 timme senare gick för att hämta det så satt korpen och ryckte päls från det och 4m2 under var totalt täckt med päls, för att ha hunnit med detta så kan den inte ha väntat länge med att ge sig på det efter att jägaren lämnat stället. <_<

Publicerat

Jepp. Särskilt under älgjakten brukar korpen vara på hugget här iallafall. Har även sett nötskrikor på en älgkalv som varit död i 20 minuter. Jag brukar lämna en kniv på älgkroppen. Det håller fåglarna borta ett tag.

Publicerat

Här har vi nästan alltid korp på älgen om inte skytten stannar vid älgen medans andra hämtar tracken. Har även suttit kvar på ställen där jag skjutit och tagit ur djur för att vaka nötskrikor och räv, då har korpen kommit och plockat inom 1-2 timmar, likadant då jag fyller på mat i rävfällan så är korpen där samma dag och käkar.

Korpar är ju smarta fåglar som snabbt lär sig vad som betder mat, om det skjuts en del och dom sedan finner käk där dom har hört knallen så lär dom sig säkert koppla ihop knallen med mat. Det är inte heller helt ovanligt här att dom seglar runt över skallen på mig, särkilt om jag är i närheten av rävfällan, antagligen har dom lärt sig att den där oranga kepsen dukar upp bufé i den trakten.

Räven kommer också rätt duktigt på knall, nästan alltid då jag skjutit på dagen om vintrarna så har där varit rävspår dagen efter. Det är ju samma sak där, räven är smart och lär sig var maten serveras.

Publicerat

Jag har massor av gånger sett kråkfåglar runt inkråmet strax efter att människorna kommit ur synhåll. Borde ju då precis som andra säger vara så att de har koll på att smällar är värda att kolla upp. Jag har läst någon gång om ett tillfälle från förr då man använde kråkfåglar för att avslöja tjuvskyttar, man letade efter cirkulerande korpar, hittade slaktplatsen och spårade tjuvskyttarna från den.

Kråkfåglar är imponerande smarta, och smartast är korpen. De kan säkert hålla reda på att smällar på skjutplatser och skjutbanor inte alstrar mat. De lockar också på varandra när det finns mat, särskilt kajor och råkor gör det. Sedan samarbetar de genom att vissa håller utkik och andra äter i omgångar.

Korpar är så smarta att de kan individualisera andra arter. Om en människa är snäll mot en korp och en annan är elak så kan korpen hålla isär den elaka och den snälla människan vid nästa möte. Korpar kan lösa problem intellektuellt istället för genom upprepade försök, t.ex. skaffa sig ett verktyg som ska användas för att komma åt ett verktyg som ska användas för att komma åt mat. Imponerande djur. (Människan har kanske en tendens att tycka minst om de smartaste djuren).

Publicerat
  • Författare

Intresant läsning vi har ju korp här kanske inte lika såm söderut! hittade en vomskjuten oxe i kanten på inäga ingen skog inget högräs -

Helt oörd förutom ögonen som var borta på den.. den älgen har legat i 3 veckor full med mask -maggot i den

4-5 år sen hittade jag en 9 taggare liggandes ute på ett hygge den låg där till snön kom orörd, hittat även en kalv som var orörd..

Konstigt.. måste vara mindre fågel här!!

Publicerat

Intresant läsning vi har ju korp här kanske inte lika såm söderut! hittade en vomskjuten oxe i kanten på inäga ingen skog inget högräs -

Helt oörd förutom ögonen som var borta på den.. den älgen har legat i 3 veckor full med mask -maggot i den

4-5 år sen hittade jag en 9 taggare liggandes ute på ett hygge den låg där till snön kom orörd, hittat även en kalv som var orörd..

Måste vara ont om råtta, räv, grävling, varg, igelkott, mård, iller, mink, vildsvin, björn och borderterrier också för att kadaver ska vara helt orörda.

Publicerat
  • Författare

jaa där var jag otydlig hittde rävskit i närheten av sista älgen ögonen är plockade så nog har skatan varit där! älgoxen förra vec kan låg-

i närheten av gård dom hade inte sett nå speciellt med fågel..

har ett kort på oxen skall pröva att lägga in

Publicerat

Dom kanske inte är så väldresserade som våra häromkring.

Publicerat
  • Författare

jaa konstigt är det är tydligen bara jag som hittar döda älgar som korpen struntar i! eller så är korpen här veganer :lol:

Publicerat

jaa konstigt är det är tydligen bara jag som hittar döda älgar som korpen struntar i! eller så är korpen här veganer :lol:

Här omkring är korpen normal , inga veganer med näringsbrist här inte ;)

Publicerat
  • Författare

Hmm Jag läser alla inlägg! men tarmar o sånt vet jag korpen är på! men har ni sett påskjutna älgar som ligger i skogen bli uppäten-

av korp?

Förra älgen var för 6år sen käkskjuten en 9 taggare la sig på ett hygge till slut där vi hittade den 2 månader efter påskjutning!

Ett litet hål i buken var det på älgen där räv eller mård varit o grävt ! annars var den intakt!!

Publicerat

Kan tänka mig att kråkfåglarna har lite svårt att ta sig genom älgskinnet med större framgång om inte något större rovdjur hjälpt dom på traven.

Det är väl kanske först och främst tarmhögar och slaktplatser som de är ute efter.

Publicerat
  • Författare

Kan tänka mig att kråkfåglarna har lite svårt att ta sig genom älgskinnet med större framgång om inte något större rovdjur hjälpt dom på traven.

Det är väl kanske först och främst tarmhögar och slaktplatser som de är ute efter.

Kanske där sanningen ligger i det du skriver

Publicerat
  • Författare

Hmm ber om ursäkt skall ju visa bild på älgen!post-4705-0-57772400-1317890862_thumb.jp

Denna har legat i 3 veckor,, räv o fågel har varit på men kroppen är intakt! detta är resultatet av en chansskjutning

Oxen låg öppet vid en inäga! så varför är inte korp på o äter på älg

Publicerat
  • Författare

Förövrigt så åkte middagen upp då vi hämtade älgen! det var det värsta i luktväg jag varit med om!