Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersök som går in på annans mark, vad gäller

Featured Replies

Publicerat

Tänkte testa era kuskaper om eftersök!

En älg blir på skjuten vid skottplats hittas en bloddroppe,, eftersöksekipage sätts in o spårar till jaktgräns!

Men vad är det som gäller sen vid gräns till grannlag?

Detta har varit det stora samtals ämmnet under älgjakten,, där jag haft hela laget i mot mej när det gäller regelverket-

Nu har jag kollat vet vad som är riktigt ,, men nu vill jag kolla med er hur gör ni i era jaktlag?

Publicerat

I min värld så är det skytten och jaktledaren som är ansvariga att eftersöket genomförs, sen kan grannlaget ta över men skytten och jaktledaren är skyldiga att se till att det genomförs, går man över gränsen kontaktar man grannlaget om man nu inte varit förutseende och gjort det innan, får man inte tag på jaktlaget så berättar man det för polisen!

Publicerat

Påskjutande laget har ansvaret att eftersök genomförs.

Grannlaget ska informeras när man passerar markgräns.

Grannlaget kan hjälpa till eller fortsätta eftersöket men det är ändå påskjutande laget som fortfarande har ansvaret att det genomförs.

Kan inte grannlaget nås så kan man underrätta polisen istället.

Man kan passera gränsen utan att meddela detta om man anser att det skulle försvåra eftersöket att stanna upp för att kontakta.

Tex annalkande mörket, väder osv.

Eller att man ser att eftersöket äventyras om man tillfälligt avbryter.

Står jycken med älgen några hundra meter in på grannens och det ösregnar o blir mörkt inom en 20 min då stoppar iallafall inte jag o försöker få fatt i grannen eller polisen..

Va det gäller trafikeftersök och NVR går vi som är upptagna i registret nuförtiden som vi vill.

Men som alltid är det ytterst vettigt att ha en fungerande kommunikation grannar emellan och ha klara linjer på hur man ska göra när olyckan är framme.

Publicerat

Förresten.. om vi byter ut älg i Jämtlands exempel mot vildsvin.

Hur blir det då ?

Vad gäller ?

Publicerat

Ingen som vet vad som gäller ang vildsvin ?

Finns det formell underättelseplikt ?

Publicerat
  • Författare

Kunskapen kring eftersök på älg o vildsvin verkar vara lågt :o

Publicerat

Kunskapen kring eftersök på älg o vildsvin verkar vara lågt :o

Så, upplys oss då :rolleyes:

Publicerat

Att kunskapen skulle vara låg vill jag inte hålla med om, men om det finns något viktigt att tillägga förutom det som redan skrivits så är du välkommen att fylla i, men jag tycker att NS svar var ganska fullständigt.

Publicerat
  • Författare

I mitt jaktlag så trodde dom att man kan lämna över eftersöket till grannlaget när man kommer till gränsen till dom!

Dom tror förövrigt det fortfarande! tog upp detta med skyldigheter kring eftersök under diskution så lät det JAG TROR! inte jag vet!-

Därför tänkte jag kolla hur det är med kunskapen på forumet! nu var det pertan ,N,S som svarade som kan detta bra!

Men frågan kring vildsvin ligger kvar som N,S frågade om!

För att få ett riktigt svar på denna fråga så ställlde jag den på jägarförbundets sida på forumet! svaret är-

Skytten och jaktledaren har ansvaret. Alltid. Det kan man inte lämna ifrån sig och ingen kan ta på sig det. Andra kan dock hjälpa till. Ni är skyldiga att bedriva eftersök, oavsett vilken mark älgen befinner sig på. Ni är dock anmälningsskyldiga om det går in på annans jaktmark. Detta ska ske så snart som möjligt, helst innan man går över gränsen.

Och om de vill ta över så har de inte rätt till det - ni har kvar ansvaret ändå, men kan ju ta hjälp av dem om ni vill. OBS också att detta gäller om man konstaterat en skada. Är det bara en påskjutning så är det en annan femma.

Publicerat

Jaktlagen

28 § Om vilt har skadats vid jakt, skall jägaren snarast vidta de åtgärder som behövs för att djuret skall kunna uppspåras och avlivas.

Om älg, hjort eller rådjur har skadats vid jakt på ett jaktområde och tar sig in på ett annat jaktområde, skall jägaren se till att jakträttshavaren där eller markägaren snarast underrättas. Kan dessa nås endast med svårighet, får polismyndigheten i orten underrättas i stället.

Det som inte nämns i paragrafen är vildsvin... förmodligen nått som lagstiftaren missat eller mer troligt hade vi inte vildsvin i landet när det skrevs. Men tolkar man det ordagrant så finns ingen formell underättelseplikt på vildsvin eller för den delen mufflon. eller björn, varg ?

Hur det ligger till med småvilt kan ju oxå diskuteras.

Dock så bör vi nog följa underättelseplikten även när det gäller vildsvin och de andra vilten.

Men som redan nämnts så kan man frångå underrättelse plikten och luta sig mot djurskydd om nöden så kräver.

Polis ska underättas hur som, men som vi alla vet så kan det ibland va knepigt med mobiltäckning på en del håll.

Jag hamnar ofta lååångt från kända marker när hunden blir släppt.

Att försöka reda ut exakt var man är och vem som har jakträtten där jycken står med grisen/älgen det är inte så lätt, desto knepigare om det är 03.00 och som här i söder där gränserna kan ligga otroligt tätt mellan olika jakträttsinnehavare.

Har ställen där det bara är 100m mellan markerna och det ligget 8-10 sådana efter varandra....

På flera marker jagar folk som bor lång ifrån +30mil bland annat, en del Danskar osv. Få tag på rätt markägare inom rimlig tid där är stört omöjligt.

Det blir för min del oftast ett samtal till polisen innan jag ens går igång med eftersöket, Har de fått infon så finns det ett ärendenummer som man kan hänvisa till.

Publicerat

I mitt jaktlag så trodde dom att man kan lämna över eftersöket till grannlaget när man kommer till gränsen till dom!

Dom tror förövrigt det fortfarande! tog upp detta med skyldigheter kring eftersök under diskution så lät det JAG TROR! inte jag vet!-

Därför tänkte jag kolla hur det är med kunskapen på forumet! nu var det pertan ,N,S som svarade som kan detta bra!

Men frågan kring vildsvin ligger kvar som N,S frågade om!

För att få ett riktigt svar på denna fråga så ställlde jag den på jägarförbundets sida på forumet! svaret är-

Skytten och jaktledaren har ansvaret. Alltid. Det kan man inte lämna ifrån sig och ingen kan ta på sig det. Andra kan dock hjälpa till. Ni är skyldiga att bedriva eftersök, oavsett vilken mark älgen befinner sig på. Ni är dock anmälningsskyldiga om det går in på annans jaktmark. Detta ska ske så snart som möjligt, helst innan man går över gränsen.

Och om de vill ta över så har de inte rätt till det - ni har kvar ansvaret ändå, men kan ju ta hjälp av dem om ni vill. OBS också att detta gäller om man konstaterat en skada. Är det bara en påskjutning så är det en annan femma.

Då förstår jag vad du menar, jag tror att många lät bli att svara efter Pertan och NS svar eftersom att det inte fanns så mkt att tillägga.

Som jaktledare är jag medveten om vad lagen säger, och jag är naiv och godtrogen så jag vill tro att samtliga jaktledare i Sverige också har koll på vad som gäller.

//Waxin

Publicerat

Vis av erfarenheter från en viss aktör på RS svarar jag inte i sak i frågor/trådar som är ställda på slikt sätt.

Här handlar det inte om att man egentligen vill veta något, det är någon annan form av bekräftelse man söker.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Vis av erfarenheter från en viss aktör på RS svarar jag inte i sak i frågor/trådar som är ställda på slikt sätt.

Här handlar det inte om att man egentligen vill veta något, det är någon annan form av bekräftelse man söker.

/Christian

Christian Bara för att man har en kunskap så är det inte säkert alla har den kunskapen tex vad som gälller vid eftersök!

När jag ställde frågan så var det inte för att få nån bekräftelse vet inte vart du fick det påhoppet i från,,,,,???

Finns denna okunskap i mitt jaktlag så finns det det säkert flera i jägarkåren som är osäker på vad regelverket säger!-

Därför startades tråden! så detta med bekräftelser o dylikt får du köra med på robosoft!

Publicerat
  • Författare

Då förstår jag vad du menar, jag tror att många lät bli att svara efter Pertan och NS svar eftersom att det inte fanns så mkt att tillägga.

Som jaktledare är jag medveten om vad lagen säger, och jag är naiv och godtrogen så jag vill tro att samtliga jaktledare i Sverige också har koll på vad som gäller.

//Waxin

JA det vart lite fel när dom hann svara. tror jaktledarna av den gamla stammen om du förstår vad jag menar! tolkar-

Lagen som den var på 60-70talet som nu å då blir det fel.. nu vet jag inte hur lagen var skriven då? men har märkt-

att den yngre genrationen som gort jägarexamen o dessa äldre herrar som inte gort jägarexamen har olika sätt att -

Tolka regler o lagar! så alla jaktledare är nog inte riktigt upppdaterade vad som gäller!

//peter

Publicerat

Jämtland,

du förefaller inte förstå vad jag avser, i texten ovan, vilket är helt i sin ordning.

Utan att göra det till en allt för stor affär, om så bara jaktledaren i varje lag, satte sig ner, läste rakt genom jaktlag/förordning så skulle kompetensen höjas med kanske 200 procent eller mer.

Om man på planeringsmötet inför älgjakten satte sig ner och gick igenom bara så ett par relevanta delar av sagda regler med laget hade den regelmässiga kompetensen ökat med kanske 300 procent i det laget.

Bekymret som jag ser det är att ingen är intresserad av att veta eller ta reda på gällande regler utan man förefaller vara ganska tillfreds med att tro lite och tycka mer, du som undantag här då.

Ju mer jag ser av jakt i Sverige, desto mindre har jag illusioner om jaktens genomförande.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Jämtland,

du förefaller inte förstå vad jag avser, i texten ovan, vilket är helt i sin ordning.

Utan att göra det till en allt för stor affär, om så bara jaktledaren i varje lag, satte sig ner, läste rakt genom jaktlag/förordning så skulle kompetensen höjas med kanske 200 procent eller mer.

Om man på planeringsmötet inför älgjakten satte sig ner och gick igenom bara så ett par relevanta delar av sagda regler med laget hade den regelmässiga kompetensen ökat med kanske 300 procent i det laget.

Bekymret som jag ser det är att ingen är intresserad av att veta eller ta reda på gällande regler utan man förefaller vara ganska tillfreds med att tro lite och tycka mer, du som undantag här då.

Ju mer jag ser av jakt i Sverige, desto mindre har jag illusioner om jaktens genomförande.

/Christian

Håller med dig i detta du skriver! ;) du har en stark poäng där,,

//peter

Publicerat

Om du har möjlighet,

kör ut ett par ex av jaktlagen/förordningen på papper, bara att låta den skräpa runt lite i jaktstugan,

om de inte går åt till att starta brasan i kaminen med så kanske någon läser i dem.

I varje fall har du då, vid fråga, olikartad åsikt eller bara rent tyckande, något att sätta fingret på och peka ut.

/Christian