Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blaser R8 vs R93

Featured Replies

Publicerat

Kikar lite smått på byte av bössa.. Känns lite tröttsamt att ha en studasre mest för övnings-skytte och en annan för älg/björnjakt...

Är hundförare och vill gärna ha en lite grövre kula, därav 2 studsare i skåpet.. Har nu kommit till insikt att en bössa med 2 kalibrar är vad jag vill ha, det känns lite som att övningsskyttet ger mer om man hela tiden skjuter med samma mekanism...

Som det ser ut idag så lutar det mot Blaser, jag gillar bössan och mekanismen..

Hur stora skillnader är det på R8 gentemot R93 ? Vore skoj att höra från någon som brukar dessa 2 vapen..

• 2 weeks later...
Publicerat

Kan dessverre ikke hjelpe deg med R8, men r93 er et topp jegervåpen.

Har ikke skutt en R8 og ser ikke helt hypen. En tyngre versjon av R93 hvor magasinet et klipset fast til avtrekkeren???

Publicerat

Jag har ingen Blaser men går i samma tankar som du. Så här resonerar jag:

R8 ska ha bättre trycke och rymmer fyra skott i magget för std kalibrar jämfört med 3 för R93. R93 kommer säkerligen fasas ut innom något år när nyhetsvärdet på R8 försvunnit. Skillnaderna är för små för att motivera tillverkning av båda. R8 känns därför som en framtidssäkrare investering med tanke på andrahandsvärde och framtida tillgång på tillbehör och reservdelar. Enda anledningen att köpa R93 som jag ser det är om R93 kolven passar dig bättre.

Publicerat

Jag har kikat på bägge ifall suget blir för stort och plånboken för tjock någon gång i framiden. För mig så passar R8:ans kolv bättre med avseende på pistolgrepp och jag gillar trycket bättre.

Så mitt tips är känn ordentligt på bägge och bilda dig en uppfattning av vad som passar dig bäst.

Publicerat
  • Författare

Jag har kikat på bägge ifall suget blir för stort och plånboken för tjock någon gång i framiden. För mig så passar R8:ans kolv bättre med avseende på pistolgrepp och jag gillar trycket bättre.

Så mitt tips är känn ordentligt på bägge och bilda dig en uppfattning av vad som passar dig bäst.

Ja det har blivit några vändor till vapenhandlarn för att klämma och känna.. Nu är valet gjort, idag skall jag skriva licenspapper och lämna in. Blir en R8 9,3*62 och en extra pipa 6,5*55.. Till detta 2 st swarovski z6i + ett aimpoint i blasers sadelmotage.. Bara hoppas att sheriffen handlägger detta snabbt så att jag får hämta mina nya "leksaker"...

Publicerat

R8 + extra pipa + tre sadelmontage + två Z6i + aimpoint...

Köpte du allt på ett bräde? Måste rört sig om +80tkr?

Borde stilla köplusten en tag. :)

Publicerat
  • Författare

R8 + extra pipa + tre sadelmontage + två Z6i + aimpoint...

Köpte du allt på ett bräde? Måste rört sig om +80tkr?

Borde stilla köplusten en tag. :)

Ha ha... 80tkr näääääääääääää.. Tyvärr får upp med 95tkr ( men "bara" 2 sadelmontage, köpte ett aimpoint med blaser fäste )... Men fick till lite skott, blaser-rem, en koffert för hela "setet" och 1 ask övning till vadera + 1 aska jaktammo till vadera kaliber( Oryx )...

Kärringen är på din linje, nu får det vara bra ett tag men va faaaaaaaaan jag vill ha ett nytt sikte till drillingen oxå... Får titta efter nåt billigt... Max 5000 ( men det känns fel, men men vad gör man inte för husfridens-skull )... :P

Publicerat

Ha ha... 80tkr näääääääääääää.. Tyvärr får upp med 95tkr ( men "bara" 2 sadelmontage, köpte ett aimpoint med blaser fäste )... Men fick till lite skott, blaser-rem, en koffert för hela "setet" och 1 ask övning till vadera + 1 aska jaktammo till vadera kaliber( Oryx )...

Kärringen är på din linje, nu får det vara bra ett tag men va faaaaaaaaan jag vill ha ett nytt sikte till drillingen oxå... Får titta efter nåt billigt... Max 5000 ( men det känns fel, men men vad gör man inte för husfridens-skull )... :P

Va fan va du ärlig om priset när du köpte din :ph34r:

Publicerat
  • Författare

Va fan va du ärlig om priset när du köpte din :ph34r:

Bössan 24500:- Pipa 7400:-. 2 * fästen 4300:- = ca 40.000

Swarovski z6i 1,7-10*42 22500:- Swarovski z6i 2,5-15*56 25500:- Aimpoint Micro-h1 6500:- = ca 55000:-

Bonus för inköp blev en vapenkoffert, blaser-rem + diverse ammunition...

Men det blir ju inte riktigt dem pengarna som skall betalas då jag har 2st mannlicher helstock ( 9,3*62 och 6,5*55 ) som skall bytas in dem ger runt 30000-35000:- i inbyte ( med optiken på ( zeiss )....

Handlarn ville ha 100tkr men fick pruta lite för att få sälja nåt...

Publicerat

Snacka om att göra slag i saken! :rolleyes: Me like :wub:

Publicerat
  • Författare

Snacka om att göra slag i saken! :rolleyes: Me like :wub:

Ja.. Har vart sugen på bössbyte länge, men har inte riktigt kunnat bestämma mig, när jag väl sorterat bort i Märkes djungeln så gick allt fort.. Visst nog f***n blev det i dyraste laget men nu skall jag ha studare livet ut tycker jag, lämpligt att bara köpa en ny pipa om man vill ha en ny kaliber....