Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Problem vid hagelskytte rakt upp

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag jagar en del ringduvor om höstarna när dom äter ekollon i trädtopparna. Det innebär skott nästan rakt upp på stillasittande fågel i höga träd. Tyvärr blir det bom lite för ofta. Är det någon som har några tips på vad som kan göras? Jag använder mestadels 12/70 nr 6 (bly) och 3/4 borrning. Har även provat en gammal Huskvarna hanbössa (16/65) och den funkar klart bättre. Kan det bero på vikten eller håller jag helt enkelt inte i bössan ordentligt?

Publicerat

Du har säkerligen kortare kolv på den gamla hanbössan ;)

Anläggningen förändras avsevärt när du har passerat 45 graders vinkel och vid 90 grader (rakt upp) är din kolv snabbt nästan en dm för lång för att vapnet skall skjuta som den gör vid optimal anläggning.

Det finns en del trick för att få detta att fungera men det är svårt att beskriva i text...

Om jag hinner så skall jag försöka få frugan att ta kort på mig i kväll så skall jag visa hur jag gör när jag skjuter riktigt hög fågel med mer eller mindre bibehållen anläggning... ^_^

Publicerat

Du har säkerligen kortare kolv på den gamla hanbössan ;)

Anläggningen förändras avsevärt när du har passerat 45 graders vinkel och vid 90 grader (rakt upp) är din kolv snabbt nästan en dm för lång för att vapnet skall skjuta som den gör vid optimal anläggning.

Det finns en del trick för att få detta att fungera men det är svårt att beskriva i text...

Om jag hinner så skall jag försöka få frugan att ta kort på mig i kväll så skall jag visa hur jag gör när jag skjuter riktigt hög fågel med mer eller mindre bibehållen anläggning... ^_^

Se till o redigera bort ditt nylle annars vågar ingen öppna bilderna :wub:

//

Publicerat

Se till o redigera bort ditt nylle annars vågar ingen öppna bilderna :wub:

Ja har han älgskägget kvar så måste busken ovan axlarna väck :lol:

När det gäller de höga skotten.. nu har jag iofs sannolikt för kort kolv men jag begriper inte detta, oavsett kolvlängd/skränkning så finns all tid i världen att verkligen sikta om duvan sitter ned och då borde det rimligen bli träff varje gång? Provskjutit bössan för att se om den träffar där du siktar?

Annars, om det kan göra ngn nytta, testa att flytta handen på förstocken längre bak än vanligt. Då blir anläggningen något vettigare kanske?

Mvh!

Publicerat

Ja har han älgskägget kvar så måste busken ovan axlarna väck :lol:

När det gäller de höga skotten.. nu har jag iofs sannolikt för kort kolv men jag begriper inte detta, oavsett kolvlängd/skränkning så finns all tid i världen att verkligen sikta om duvan sitter ned och då borde det rimligen bli träff varje gång? Provskjutit bössan för att se om den träffar där du siktar?

Annars, om det kan göra ngn nytta, testa att flytta handen på förstocken längre bak än vanligt. Då blir anläggningen något vettigare kanske?

Detta förutsätter neutral spång och jag har sett extremt många fall i det här landet som har fel bössor i nävarna och har de minsta problem vid skytte rakt fram så kommer de problemen att öka mångfalt ju högre upp de kommer i luften.

Din rekommendation att flytta handen längre bak mot lådan är kanonbra! Jag tänkte inte på det eftersom jag normalt enbart håller i lådan och inte förstocken men det hjälper verkligen.

En felstockad bössa träffar inte där man tror den skall träffa - även om man siktar! Detta brukar visa sig oftare på statiska mål och här har vi nog ett klockrent exempel.

Den gamla hanbössan var det ju inga problem med...

Jämför bössorna och kolla kolvlängderna, drop och hur spången är utformad så kanske skillnaderna blir uppenbara ^_^

Skjut på tavla och se var din träffbild egentligen sitter, det kan också skvallra en hel del.

Och vad skägget gäller så klippte jag faktiskt av mig nästan hela rishögen innan älgjakten drog igång för nu var det talibanvarning på hög nivå! :lol: