Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lysande inlägg!

Featured Replies

Publicerat

Gunnar har skrivit ett fullkomligt lysande inlägg i vildsvinsdebatten på sin blogg, blev nästan sående applåder på jobbet när man läste det.

Häromdagen kunde man i NWT läsa att vildsvin bökat upp golfbanan i Dömle. I Lohärad bökarvildsvinen upp trädgårdar. Krav ställs på avskjutning, vildsvinen är för många!

Den som valt att anlägga golfbana utan elstängsel får skylla sig själv, vildsvinens bök gynnar den biologiska mångfalden och de var här först! Det är inte rimligt att en liten högljudd minoritet överklass yuppies som vill utöva sin hobby skall få bestämma över vilka djur som får finnas eller inte i vår natur. Det konstruktiva sättet vore till exempel att fundera över om man kan ha golfbanor i ett landskap där det finns vildsvin och bland annat fundera över det här med bangolf istället.

I Sverige lever ett obegripligt hat mot och rädsla för vildsvinen, ett hat och en rädsla som innebär att varje naturligt möte mellan människa och vildsvin blir till ett argument för att få skjuta dem.

Ett hat som närs av individer som uppenbarligen inte borde bo eller röra sig någon annanstans än i stan. Där det garanterat är vildsvinsfritt.

Hela inlägget (med mer kloka ord) finns att läsa på bloggen, av nån anledning så går det inte att länka direkt till inlägget.

Gunnars inlägg

Publicerat

Gunnar har skrivit ett fullkomligt lysande inlägg i vildsvinsdebatten på sin blogg, blev nästan sående applåder på jobbet när man läste det.

Hela inlägget (med mer kloka ord) finns att läsa på bloggen, av nån anledning så går det inte att länka direkt till inlägget.

Gunnars inlägg

Undra om alla fattar ironi i det hela? ;)

Publicerat

Verkligen klockrent!

Sen måste vi ju stå samman gällande de alldeles livsfarliga kanada-gässen på våra stränder också!!

Publicerat

Verkligen klockrent!

Sen måste vi ju stå samman gällande de alldeles livsfarliga kanada-gässen på våra stränder också!!

+1 :)

Publicerat

Lysande är bara förnamnet :wub:

//

Publicerat

Men något som slåt mig är däremot många jägares oförståelse då det gäller lantbrukare som klagar över vildsvinens skadorgörelse? Då är novvision ett fult ord helt plötsligt? Hur tänkte man där?

Publicerat

Jag som både är lantbrukare och jägare förstår att det är för jävligt att sitta och körar på fält där det är totalt sönder bökat, hur bra sitsar man en har med stöddämpning och liknande så känns det i ryggen efter en heldag i traktorn om vildsvinen har varit på fältet. Vi kör en hel del åt andra och mestadels rundbals press, och då kan man märka stor skillnad på vilka marker som bedriver skyddsjakt och vilka som inte gör det!

Förövrigt har jag idag inte svurit över böket som va på gärdet jag körde, både för att det va mina egna marker och jag har latat mig. Kan ju tilläggag att jag höll på att kultivera upp all kvickrot som var på en träda och där får de gärna hjälpa till!

Publicerat

Det var verkligen bra författat av Gunnar!laugh.gif

Publicerat
  • Författare

Men något som slåt mig är däremot många jägares oförståelse då det gäller lantbrukare som klagar över vildsvinens skadorgörelse? Då är novvision ett fult ord helt plötsligt? Hur tänkte man där?

Ett stort problem vad det gäller vildsvinen är att det inte är allt för ovanligt med det som det talas om i den här tråden på det andra forumet.

Nu skiter jag i böndernas problemgrisar!

Publicerat

Bra skrivet. :)

"Folk" kan gärna få sina tomter uppbökade. Iaf dom jag pratat med som tok-hatar vildsvinen men tycker att vargar och lodjur är gulliga, och när man försöker förklara att det är lite av samma problem vi jägare har med vargen som dom har med svinen så vägrar dom förstå. Nä böka på bara...

Publicerat

Skiter vi jägare i andra så skiter dom i oss. Ganska enkelt eller hur.

Inte ska man betala för att skyddsjaga gris den saken är ganska klar för mig, men att tro att det blir bättre genom smutskastning, det funkar inte.

Lantbrukare/Markägare och jägare måste samarbeta när det kommer till Vildsvinen annars brakar det åt helvete.

Vi är de ända som kan skjuta dom (i stort sett) fast utan mark o göra det på så är vi verkningslösa samt utan möjlighet att utöva vårt intresse.

//

Publicerat

Bra och kul skrivet! :P

Skulle varit ut i pressen så allmänheten får ta del också.

Publicerat

Ett stort problem vad det gäller vildsvinen är att det inte är allt för ovanligt med det som det talas om i den här tråden på det andra forumet.

Nu skiter jag i böndernas problemgrisar!

Gå ut med en tjärtunna och hjälp honom lite till. Jävla girigbukar! Jag hade inte fått några pluspoäng för smidigt eller diplomatiskt uppträdande efter den diskussionen. Men jag är inte känd för att hålla inne med vad jag tycker heller och filtret mellan hjärnan och käften är ganska grovmaskigt.

Publicerat

filtret mellan hjärnan och käften är ganska grovmaskigt.

:lol: :lol:

//

Publicerat

Ironin slår ju bara tillbaka.

Ska man skjuta av alla djur som ställer till med problem?

Ska vi utrota älgen (eller hålla stammen på ett minimum) för att den orsakar dödsfall, dödar hundar, förstör bilar, betar på trädgårdsväxter, skadar tåg och kostar skogsbruket miljarder? Trots att älgen är det i särklass mest problematiska viltet vi har i landet är det mycket få jägare som vill skära ner på stammen. Argumenten är bara känsloargument, och det avslöjas av dubbelmoralen.

För när det gäller populärt jaktbart vilt då ska fan alla anpassa sig till viltförekomsten enligt "jägarna", men när det gäller vilt som man vill skjuta ner stammen på då uppfattas det som ironi att någon ska anpassa sig till naturen.

Vildsvinen har ju blivit populärt jaktbart vilt och kritiken mot grisarna har därför avtagit från jägarhåll trots att stammen bara växer. Läser man jaktpressen så verkar det som att problemen med grisarna blir mindre ju fler de blir. Det är för att argumenten saknar samband med de verkliga anledningarna till åsikterna.

Publicerat

ALAB: det djur som står för i särklass mest skador på skog mm i Sverige är skogsmus. Älgens gnag syns kanske mest och sker på plantor som kommit igång, och de kan jagas effektivt.

Likadant med vildsvin. Finns det inget att äta i marken bökar de inte upp den. Kvickrot och knäpparlarver är de oftast ute efter, men sork och mullvad kan göra livet surt för vilken markanvändare som helst. Och de är svåra att jaga... Jag har betydligt mer problem med "smådjur" hemma på gården än det lite större viltet.

Nej, det är lätt att svälja "propagandan" från skogsbolag och storjordbruk om vilka problemen egentligen är.

Publicerat

@Henrik G

Det var nytt för mig. Hur skadar skogsmusen skogen?

Älgen kostar ju betydande summor och kan lätt decimeras som du säger. Möss och sorkar kan man minska genom att minska jakten på deras predatorer, om de nu orsakar sådana skador på skogen.

Ja råttorna är ju mitt största problem. Inte så mycket att de käkar av säden utan för att de skiter i den. Jag kunde hålla tiotusen råttor med mat om de bara höll rent omkring sig. Katterna är för bortskämda för att lösa problemet.

Min poäng är just det, alla har problem med något djur, men problem ska tydligen bara motivera avskjutning om det handlar om djur som man själv inte har fördel av. "Jägarna" gnäller på vargen, Skogsbolagen gnäller på älgen, Bönderna gnäller på vildsvinen, Trädgårdsägarna gnäller på harar och rådjur osv. Ska man tillmötesgå alla grupper som har problem med något vilt så skulle vi inte ha ett enda vilt djur i landet.

Publicerat

Jo, du har ganska rätt i det. De djur, eller vad det nu kan vara, som inte är bekväma just för stunden utmålas lätt till "skadedjur". Ofta går det att undvika skador genom att anpassa drift och metoder, men det är ju enklast att klaga... Ett mycket intressant exempel är kemisk bekämpning mot bladlöss i stråsäd. Genom att bekämpa ÖKAR problemen och således måste det bekämpas igen, och igen, och...

Det bästa är väl att inse att det egentligen är ett ömsesidigt beroende av varandra i botten, och se till att det får kosta lite i ena änden för att ge inkomst i den andra.

Skogsmössen gnager rötter, äter fröer, biter av toppar, ringbarkar mm. De är långt värre än älgen även om älgen ofta får skuld för dubbeltoppar som sorkarna orsakat.

Älgskadorna går ju att komma tillrätta med genom att uppföröka rönn med flera trädslag och toppa dem i bekväm beteshöjd. Finns det gott om sådant brukar älgen skona tallplantorna.

Vill du ha tips på hur man bekämpar råttor kan du kolla senaste avsnittet (dvs förra veckans, det kommer ett nytt ikväll) avsnitt av fieldsports britain där Roy Lupton tar hjälp av en minigrävare och ett par man med hagelgevär :lol:

Publicerat

Henrik G:

Ett annat sätt är ju också att hålla sig med skog istället för plantage. I en skött skog är älg-skadorna knappt märkbara eftersom de älgskadade träden rensas bort över tiden. Det är ju mest i plantage där alla tallar i tallåkern har samma ålder som skadorna blir omfattande.

Jag har ett ganska behagligt förhållande till råttorna faktiskt. Jag gör det svårt för dem att käka säden och låter allt som äter råttor leva. De käkar den säd de kommer åt och blir mat åt intressantare djur. Blir det för mycket så tar jag dem i fällor och går de in till hönsen så skjuter jag dem.

Publicerat

Verkar som att alab vill bli ovän med alla i hela världen :P

Publicerat

Verkar som att alab vill bli ovän med alla i hela världen :P

Förutom att de 20% av befolkningen i Sverige som vill minska vargstammen inte är alla i hela världen, så verkar det mer som att du vill dra igång ett flamewar,

Publicerat

Förutom att de 20% av befolkningen i Sverige som vill minska vargstammen inte är alla i hela världen, så verkar det mer som att du vill dra igång ett flamewar,

ALAB,

var kommer den siffran ifrån?

Jag blir nyfiken eftersom de opinionsundersökningar jag har sett tidigare har visat på helt andra siffror och som regel har en majoritet varit för t ex licensjakten på varg. Nu kan jag möjligen minnas lite galet men det vore väldigt intressant att veta var du hämtar dina siffror ifrån?

Henrik