Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Prvi Partizan 30-30 Winchester

Featured Replies

Publicerat

Hej

Jag har sett att det har kommit en ny patron från Prvi Partizan.

Distrubitören här i Sverige säge att den klarar klass 1, men jag tvivlar på det.

Enligt vad jag kan see så är det en flatnos kula och utgångs hastigheten ska vara 655m/s, kulans vikt är 170gr.

Jag har ingen BC på kulan. Vad jag vet så ska kulan ha en anslagsenergi på 2000 J på 100 meter för klass 1.

Jag har jämfört winchesters 170gr silvertip som är en liknande kula. Med den kulan kommer jag bara upp till 1740 J på 100 meter.

Är det någon här som har erfarenhet av detta eller har andra tankar kring hur man ska räkna.

Mvh

Hawe

Publicerat

Inte en chans att den klarar klass 1. Den måste ha ett BC på närmare 0,5 för att hålla ett E100 på 2000 J, vilket en flatnos i den diametern inte kan ha om den så vore gjord i utarmat uran - mer troligt ligger det runt knappa hälften av det och då måste du upp i 710-720 m/s V0.

Om generalagenten påstår att den klarar klass 1 så pratar de kvalificerad skit.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Hej

Det är Vildsvinsbutiken som säljer ammunitionen på Blocket.

Men det är klart att det går att skriva en annons hur som helst för i detta fallet är det ju jägaren som har ansvar att ha rätt ammunition till jakten.

Enligt mig är det falsk marknadsföring!!

Mvh

Hawe

Publicerat

Enligt deras påstådda E0 samt E100 ska kulan alltså ha ett BC på 0,72.

Yeah. Right.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Nu har dom tagit bort annonsen från blocket.

Jo visst är det så och jag vet inte om det finns någon kula med så hög BC.

Hawe

• 4 weeks later...
Publicerat

Hej

Jag har sett att det har kommit en ny patron från Prvi Partizan.

Distrubitören här i Sverige säge att den klarar klass 1, men jag tvivlar på det.

Enligt vad jag kan see så är det en flatnos kula och utgångs hastigheten ska vara 655m/s, kulans vikt är 170gr.

Jag har ingen BC på kulan. Vad jag vet så ska kulan ha en anslagsenergi på 2000 J på 100 meter för klass 1.

Jag har jämfört winchesters 170gr silvertip som är en liknande kula. Med den kulan kommer jag bara upp till 1740 J på 100 meter.

Är det någon här som har erfarenhet av detta eller har andra tankar kring hur man ska räkna.

Mvh

Hawe

Det finns endel gevär i kaliber 30 - 30 som uppnår klass 1 med Winchesters 170 gr silvertip ammon

så det skulle inte förvåna mig om dom klarar det med Prvi Partizan med pga av att dom ligger rätt nära varandra.

det finns en tråd där ägaren till en winchester 94 förklarat att han använde Winchesters 170 gr silvertip när han gjorde en test skjutning för att få sitt vapen till klass 1.

urklipp ur tråden

citat Gäst_405 WCF_*

"

Hallå alla spekulerare!

Det är min 30-30 ni pratar om.

När jag köpte den fick jag lämna in den hos polisen i väntan på normskjutning.

Där hämtade utsedd vapentekniker bössan och genomförde testskjutningen.

Den klarar klass 1 kravet med Winchesters Silvertip 170 grs, (11 gram) köpesammo.

Det är alltså ingen hemladdad högriskpatron.

Anslagsenergin på 100 meter är vid +3 grader celsius 207 kg.

Det är mer än vad många 6,5x55:or klarar. "

"

Publicerat
  • Författare

Det finns endel gevär i kaliber 30 - 30 som uppnår klass 1 med Winchesters 170 gr silvertip ammon

så det skulle inte förvåna mig om dom klarar det med Prvi Partizan med pga av att dom ligger rätt nära varandra.

det finns en tråd där ägaren till en winchester 94 förklarat att han använde Winchesters 170 gr silvertip när han gjorde en test skjutning för att få sitt vapen till klass 1.

urklipp ur tråden

citat Gäst_405 WCF_*

"

Hallå alla spekulerare!

Det är min 30-30 ni pratar om.

När jag köpte den fick jag lämna in den hos polisen i väntan på normskjutning.

Där hämtade utsedd vapentekniker bössan och genomförde testskjutningen.

Den klarar klass 1 kravet med Winchesters Silvertip 170 grs, (11 gram) köpesammo.

Det är alltså ingen hemladdad högriskpatron.

Anslagsenergin på 100 meter är vid +3 grader celsius 207 kg.

Det är mer än vad många 6,5x55:or klarar. "

"

Ekorrjägarn,

Jag vet att det finns det. Men inte med den utgångshastigheten som dom har angivit, och inte med en sådan kula.

Jag menar att dom som säljer denna ammunition lurar jägare om dom inte har en aning om balistik.

När dom säger att nu har vi en ammunition till 30-30 Winchester som är klass1 och inte har en aning om att den inte räcker till klass1 till alla vapen till exempl en winchester m94 med 50 cm pipa.

Jag kallar det falsk marknadsföring.

Mig veteligen så har jägaren ansvaret att använda rätt ammunition till den jakt ammunitionen skall nyttjas till. Så om en butik går ut med att dom har kaliber 30-30 Winchester för klass 1 så pratar dom skit. Försök att få en anslagsenergi på 2000J med den ammunitionen i en winchester m94 med 50 cm pipa. Lycka till.

Jag vet också att det finns ammunition som klarar klass1 i en sådan nämd bössa. Men inte den ammunition som jag tog upp i denna tråd.

Mvh

Hawe

Publicerat

För ett par år sen försökte jag få upp leverevo- kulan hemmaladdad i en 94:à. 50cm pipa går inte utan att ligga tokhögt över med norma krut. Hornadys laddning förutsätter en Marlin bygel eller motsv med minst 24" pipa enl dem.

Kalle

Publicerat
  • Författare

Karl.Ö

Du menar att det är ingen idé att försöka att få tag på Hornadys ammo till min 94a?

Jag kommer inte att klar gränsen för klass1.

Jag kan sluta att jaga efter Hornady LEVERevolution ammo här i sverig.

Men det var ju inte det denna tråd gällde.

Mvh

Hawe

Publicerat

Karl.Ö

Du menar att det är ingen idé att försöka att få tag på Hornadys ammo till min 94a?

Jag kommer inte att klar gränsen för klass1.

Jag kan sluta att jaga efter Hornady LEVERevolution ammo här i sverig.

Men det var ju inte det denna tråd gällde.

Mvh

Hawe

I en Winchester 94 med 20 " pipa uppnåde jag 2063 j med Hornady LEVERution så du kan klara det

Om du är ute efter Hornady LEVER så har Torsbo Handelsoch Vapex artikelnummer 5582730 ( finns ej dock på hemsidan )

Publicerat
  • Författare

I en Winchester 94 med 20 " pipa uppnåde jag 2063 j med Hornady LEVERution så du kan klara det

Om du är ute efter Hornady LEVER så har Torsbo Handelsoch Vapex artikelnummer 5582730 ( finns ej dock på hemsidan )

Jo visst finns det att köpa. Men man ska ju få ammunitionen levererad hem också, bor i jämtland.

Vapex skickar men dom tar väldigt mycket i frakt.

Vet inte om Torsbo Handels skickar ammunition ens. Jag ska ringa dom och höra, om dom svarar i telefon.

Mvh

Hawe

Publicerat

Det var värst vad du hugger. det jag skrev var ett komplement till ditt första inlägg att det är svårt. man kan skita i hela denna diskussionen och göra som jag gjorde och lämna in hornadys produktfakta med licensnsökan. Jag hade min 94 på klass ett. Inget problem.

94 an är ingen stark konstruktion så heta hemmaladdningar är riskabelt och onödigt eftersom det funkar bra ändå. Det är ett 50-80m vapen imin mening.

Publicerat
  • Författare

Det var värst vad du hugger. det jag skrev var ett komplement till ditt första inlägg att det är svårt. man kan skita i hela denna diskussionen och göra som jag gjorde och lämna in hornadys produktfakta med licensnsökan. Jag hade min 94 på klass ett. Inget problem.

94 an är ingen stark konstruktion så heta hemmaladdningar är riskabelt och onödigt eftersom det funkar bra ändå. Det är ett 50-80m vapen imin mening.

Jag får be om ursäkt om du tycker att jag hugger på vad du skriver. Jag är väldigt tacksam för dina svar Kalle, Tack.

Jag håller med dig på allt du säger.

Det är så att jag försöker att få tag på Hornadys LEVERevolution till min 94 för att testa om den håller klass 1 i kronografen.

Men det är lite svårt när ingen här i jämtland tillhandahåller denna ammo.

Jag är endast intresserad av att köpa en ask nu i början för test.

Och då blir det lite dyrt att handla på Vapex för frakten blir så dyr :( .

Är det så att bössan inte presterar den fart på kulan som krävs då kan jag skjuta den ammo jag kan handla här.

Men denna tråd handlade inte om det. Utan om Pivi Partizan:s 30-30 Winchester som Vildsvinsbutiken säljer som klass 1 ammunition.

Hoppas du inte är :angry: på mig

Mvh

Hawe :rolleyes:

Publicerat

Jag får be om ursäkt om du tycker att jag hugger på vad du skriver. Jag är väldigt tacksam för dina svar Kalle, Tack.

Jag håller med dig på allt du säger.

Det är så att jag försöker att få tag på Hornadys LEVERevolution till min 94 för att testa om den håller klass 1 i kronografen.

Men det är lite svårt när ingen här i jämtland tillhandahåller denna ammo.

Jag är endast intresserad av att köpa en ask nu i början för test.

Och då blir det lite dyrt att handla på Vapex för frakten blir så dyr :( .

Är det så att bössan inte presterar den fart på kulan som krävs då kan jag skjuta den ammo jag kan handla här.

Men denna tråd handlade inte om det. Utan om Pivi Partizan:s 30-30 Winchester som Vildsvinsbutiken säljer som klass 1 ammunition.

Hoppas du inte är :angry: på mig

Mvh

Hawe :rolleyes:

inga sura miner här ;)

det du skulle kunna göra är att be någon beräkna farten till dig. man kommer väldigt nära verkligheten så slipper du köpa dyrt. vi snackar max 10% ifrån verkligheten och det kostar 0 kr.

det du kanske får göra är att be någon QL-användare om hjälp och bli skyldig en pizza eller så vid lämpligt tillfäller så tror jag du kommer busnära det du vill komma åt. hurvida vildsvinsshoppen annonserar så är det som övriga sverige, inget konstigt....

har du 50cm pipa så skulle jag kunna hjälpa dig på traven och säga att jag kom till 710 m/s sen vågar man inte mer, det räcker inte...

jag laddade upp den till kl 1 i min 94a och då så blev hylsorna skrot direkt (sprack och bulade ut bakåt)så jag kan tycka, fritt spekulerat att man kan skita i det.... :rolleyes:

det du ska ta dig en titt på är noslers flatnoskula i 150 gr - sicken brutal skottverkan. om du använder den så kommer ingen ifrågasätta bössan, den plöjer som en 6,5x55 i alla lägen och smackar till rejält i viltet.

leverevo-kulan är kanske lite sämre än andra och energi-diskussionen bidrar i detta läge till enbart osäkerhet i ett annars väldigt väl utrett område. hade jag (!) fått välja rent hypotetiskt hade jag nog valt en annan kula för viltets skull vid jakt men det är (olagliga) jag det. Leverevo-kulan släpper ganska lätt manteln vid hård belastning i viltet.

hoppas det gett dig mer kött på benen.

/Kalle