Publicerat September 26, 201114 yr vart runt i stan och kolla på lite nya haggel vapen priserna liger ju nästan 5000 tusen över vad dom kostar i andra länder är det så vapenhanlarna har kartel?
Publicerat September 26, 201114 yr Nja, olika länder har olika skattesatser och kostnader för import och lagerhållning men visst är det sjukt dyrt med hagelvapen i Sverige. Dock beror nog detta mest på att Svensken tycker att hagelbössan är någonting som prioriteras absolut lägst i garderoben och låt oss säga att det genomsnittliga påslaget för en vapenhandlare är 3000 kr per vapen - det märks knappast på en riktig bössa men på en turkomat eller annan sunkbössa så dubblar det priset. Du har ett liknande fenomen på centralantända kulvapen i England - de är tämligen dyra eftersom efterfrågan är så pass mycket mindre... Hade alla människor varit förnuftiga och köpt sig en Browning bock hade prisbilden med all säkerhet sett annorlunda ut!
Publicerat September 26, 201114 yr jag kolla mest på priset på beretta silver pigeon Antalet Beretta 686 som säljs här jämfört med England är ofantligt och därför kan de helt enkelt ha så mycket bättre priser. Det är en av de vanligaste nybörjarbössorna där borta och finns således i drivor. Men det finns inget som hindrar en att köpa utomlands - dock får man betala en del kostnader som uppstår i samband med transfern och omregistreringen själv. Man gör detta enklast via en vapenhandlare. (som givetvis kommer att ta en peng för besväret också )
Publicerat September 26, 201114 yr Författare vett du om det är svårt att starta en vapenhandel skulle ju underlätta mycket för många att ha eget då får man ju ha flera bössor med
Publicerat September 26, 201114 yr vett du om det är svårt att starta en vapenhandel skulle ju underlätta mycket för många att ha eget då får man ju ha flera bössor med En handlare får väl inte jaga med alla vapen i kasunen?
Publicerat September 26, 201114 yr vett du om det är svårt att starta en vapenhandel skulle ju underlätta mycket för många att ha eget då får man ju ha flera bössor med Eh, då får man nog ha ordentligt gott om pengar innan för det är ingen smal sak att starta en vapenhandel i dag. Starta en vapenhandel för att själv kunna ha flera vapen är i princip helt omöjligt så den ekvationen går nog inte. Med nuvarande system kan man med lätthet ha 6 vapen registrerade för jakt och ett antal till för sportskytte och det klarar sig den normale skytten sig med galant. Ett bra hagelvapen är en investering som jag ser det och köper man t ex en begagnad BRA bössa så kommer man inte att förlora några pengar på den om man är rädd om prylarna.
Publicerat September 27, 201114 yr Eh, då får man nog ha ordentligt gott om pengar innan för det är ingen smal sak att starta en vapenhandel i dag. Starta en vapenhandel för att själv kunna ha flera vapen är i princip helt omöjligt så den ekvationen går nog inte. Ansökan kostar 3700kr, tarvar förvaring enligt EN 1143 Gr III (räkna med cirka 30 000 bara för ett skåp, sedan tillkommer larm), måste omsätta 10 till 20 vapen och besitta kompetens för att bedriva vapenhandel. Så räkna med i runda tal 100 000kr för att komma igång..... Sedan får man inte nyttja något vapen i "vapenboken" för något annat än försäljning. Allt skytte måste kunna motiveras och den enda gilltiga argumentet är typ enstaka skott för provskjutning efter reparation/test - en kund har större rätt att skjuta med dina vapen än du egentligen..... Jakt kan du tokglömma. Det enda alternativet för privatpersonen är samling eller målskjutning vilket hur som begränsar innehavet till vad bössan för användas till - du får normalt sett inte skjuta med samlingsvapen överhuvudtaget, men man kan för varje tillfälle begära ett "skottlossningstillstånd"..... Med nuvarande system kan man med lätthet ha 6 vapen registrerade för jakt och ett antal till för sportskytte och det klarar sig den normale skytten sig med galant. Nej, nej nej, nej. Det gör man inte alls! Jag har sex, och skulle enkelt kunna motivera 10 - för jakt. Ett bra hagelvapen är en investering som jag ser det och köper man t ex en begagnad BRA bössa så kommer man inte att förlora några pengar på den om man är rädd om prylarna. Sant, sant.... /T
Publicerat September 27, 201114 yr Nej, nej nej, nej. Det gör man inte alls! Jag har sex, och skulle enkelt kunna motivera 10 - för jakt. Jo men för den generelle junioren (jaktligt) i skogen så kommer man långt med 6 vapen för jakt. Mitt stora problem är att .22LR tar plats samt att mina hagelvapen inte räknas som ett Hade hagel räknats som ett vapen hade jag 5 platser för olika kulvapen till de olika jaktformerna jag bedriver och det skulle jag kunna klara mig med... (men bara nätt och jämnt )
Publicerat September 27, 201114 yr Jo men för den generelle junioren (jaktligt) i skogen så kommer man långt med 6 vapen för jakt. Det är länge sedan jag var junior..... Mitt stora problem är att .22LR tar plats samt att mina hagelvapen inte räknas som ett Hade hagel räknats som ett vapen hade jag 5 platser för olika kulvapen till de olika jaktformerna jag bedriver och det skulle jag kunna klara mig med... (men bara nätt och jämnt ) Fel synsätt - inget brytvapen borde belasta garderoben överhuvudtaget. Buset vill ju inte ha dem så de borde vara "fria". Med den lösningen hade jag förmodligen haft ett vapen i garderoben, och en herrans massa brytpangar. /T
Publicerat September 27, 201114 yr vart runt i stan och kolla på lite nya haggel vapen priserna liger ju nästan 5000 tusen över vad dom kostar i andra länder är det så vapenhanlarna har kartel? - Sverige skattar hårt, bara danmark skattar hårdare.... - Löjligt små volymer (Sverige är ett studsarland helt utan jaktkultur) och generalagenter som också ska leva. Och då blir påslaget för hantering, import och transport högt per pang räknat. - Garderobens 6 vapen gör att inga behåller "de gamla liken" vilket gör att vi har ett "begagnatberg" av beggade vapen vilket pressar priserna duktigt nedåt - Våldsamt många småhandlare (vi är ju relativt sett glest befolkade) - hade vi inte haft Torsbo hade priserna legat 20-30% högre tvärs över, branchen lider av ganska risig lönsamhet om jag ska vara snäll. - Konservativa (och lite för ofta inkompetenta för att inte säga korkade) kunder - antingen SKA det vara en Beretta eller så får det inte kosta alls. Och då kommer man att justera markanden efter vad en 686 kostar, och sedan komplettera med värdelöst skrot som man tar in för 2-3 000kr från turkiet eller italien - men dessa sistnämda säljer man med ganska stor förtjänst (och det är dessa man egentligen lever av). Konkuransen funkar helt enkelt inte med den typen av kunder..... /T
Publicerat September 27, 201114 yr Författare tack för svaret men jag är helt nya på deta så vilken bössa är att före dra då ? om man inte vill betala så mycket som hanlarna vill ha
Publicerat September 27, 201114 yr tack för svaret men jag är helt nya på deta så vilken bössa är att före dra då ? om man inte vill betala så mycket som hanlarna vill ha En begagnad Miroku, FN B25 eller Winchester 101 är att rekommendera. Man får massor av bössa för pengarna och en bössa som faktiskt räcker hela livet! Dessa bössorna får man en i riktigt bra skick för under 10000 kr. Vill du gå upp lite i klass så kan jag varmt rekommendera Browning B325 men då får du nog hosta upp runt 18000 för en begagnad men den bössan sliter man inte alls ut! Har man extremt begränsad budget så kan man köpa en SKB. De är lite "grovsmidda" om man säger så men de funkar hur bra som helst. Klart överlägsen alla turkomater och liknande i samma prisklass. Dock så måste du provskjuta lite bössor innan så du vet vad som passar dig. Det spelar ingen roll hur bra bössa man har om den inte passar!
Publicerat September 27, 201114 yr En Miroku: http://www.blocket.se/ostergotland/Miroku_8000_35817645.htm?ca=23_13&w=3
Publicerat September 27, 201114 yr En begagnad Miroku, FN B25 eller Winchester 101 är att rekommendera. Man får massor av bössa för pengarna och en bössa som faktiskt räcker hela livet! Dessa bössorna får man en i riktigt bra skick för under 10000 kr. Vill du gå upp lite i klass så kan jag varmt rekommendera Browning B325 men då får du nog hosta upp runt 18000 för en begagnad men den bössan sliter man inte alls ut! Nu har trollkarlen otur när han skriver.... En B25 A1 hittar du som regel hos krämare för tossigt mycket mer än en 325:a, det enda jag kan tänka mig skulle dra upp en 325.a till de nivåerna är om du hittar en C5 eller så...... Så jag skriver om det så det stämmer: En begagnad Beretta, Miroku, browning 325 eller Winchester 101 är att rekommendera. Man får massor av bössa för pengarna och en bössa som faktiskt räcker hela livet! Dessa bössorna får man en i riktigt bra skick för under 10000 kr. Vill du gå upp lite i klass så kan jag varmt rekommendera B25 men då får du nog hosta upp runt 8-15 000 för en begagnad men den bössan sliter man inte alls ut! Dock så måste du provskjuta lite bössor innan så du vet vad som passar dig. Det spelar ingen roll hur bra bössa man har om den inte passar! Man kan göra om kolven med..... /T - som nu äger en B25