Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

RobbanMs Smidestalanger

Vilken pipa? 14 röster

1. 1. Vilken pipa skall avnjutas först?

• .221 Fireball
      21%
      3
    • 6x45
      7%
      1
    • .300 Whisper
      71%
      10

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Tjoho!

Fick hem min Remmy 700 med ett par nya pipor idag :lol:

Hade tänkt att ladda plugg och mäta friflykter för olika kulor och så vidare, men det blev en Lagavullin i stället och jag bara njuuuuuuter med pangen över knäna :wub:

De som har sett Robbans smidestråd har fattat att finishen inte lämnar något övrigt att önska, men att vapnet blev så här... personligt... i alla tre tappningarna?

Till att börja med - det yttre. Svart kolv, svart låda, svart picatinnyskena, svart ljuddämpare. Pipa i rostfritt, avtryckare och säkring i rostfritt, blank slutstyckeskropp, blank slutstyckesknopp därtill. Vapnet går helt i svart och silver alltså. Jävligt snyggt och samtidigt diskret. Jag gillar starkt att ha pipor signerade med våra kära forumfilurer MatsN och RobbanM!

Med .300-whisper-pipan i är vapnet kort, stabbigt och jäkligt förigt - även med ljuddämpare. Jag börjar ana - eller hoppas - vad man kan ställa till med hos betande gäss med en helt ljudlös laddning. Bara man kan ta sig in på 100 meter - och det kan man ju med lövcamo - tror jag att det blir rätt så mäktigt.

Med .221-pipan i är vapnet långt, påtagligt långt. Men jag slås av att den FORTAFARANDE är harmonisk att föra, den är framtyng men inte alls på ett besvärande sätt. Och i silver och svart - det känns snarast som ett Tolkienskt alvvapen till skillnad mot när man har .300Whisper-pipan i - då är det mer Gimlivarning :-)

Nu funderar jag bara på i vilken ordning jag skall avnjuta dessa tre pipor. Jaktsäsongen är i full gång och jag vill kunna använda bössan framöver när jag har hittat en vettig laddning till den. När det börjar bli dags för toppfågel och räv kommer 6x45an att skruvas i, den har jag använt under det gångna året med bra resultat - den är liksom perfekt för ändamålet.

Nope, jag gör så här: jag breakar in .300 Whisper-pipan i närtid - mest för att hitta en laddning där den börjar blir subsonic. Jag testar sedan ett par laddningar för att se hur den skjuter. När det är gjort sätter jag på .221-pipan och använder den för diverse oknytt fram till nyår. Därefter - på med 6x45an så att man kan skjuta fågel på långa håll, men sedan åker .300 Whispern på igen så att den är inskjuten och klar till Skurebo500 - skulle vara kul att banka plåt med den på skitlånga avstånd!

:D

Sedan får den pipan sitta i. Om jag tar fram någon överljudsladdning med lättare kulor till Whispern har jag i princip en .30-30 för rådjur, hare och annat matvilt. Jag kan enkelt skjuta subsonics med lite targetrattande. Från nyår till mars kommer 6x45-pipan att sitta i men det kan naturligtvis lika gärna bli .221an....

Låter det som en plan? Det går att rösta ;)

Slutligen behöver jag bara säga åt Robban att han skall lära sig ta betalt. Det finns INGEN MÄNNISKA som hade klagat på det här jobbet om det varit dubbelt så dyrt. Det har varit ett imponerande arbete. Jag har sett Stenroos finish på findetaljerna (gängskydd etc) när han har lagt manken till - men detta är inte ett dugg sämre. Herrejesus vad jag är nöjd och då har jag inte ens skjutit med prylarna än. Vi får se om jag ändrar mig då - men det skulle förvåna mig storligen.

Publicerat

Ska du få 300 pipan att mantla får du skjuta supersonic. Med subladdningar lämnar den väldigt lite rester. Bara ett tips ;) Kul att du vart nöjd me Robbelibobs jobb ^_^

Publicerat

Det lilla äcklet har inte många goda sidor men vapensmide är helt klart en av de få.

Eftersom jag är en av de som haft glädjen av att skåda både arbetet och resultatet så är jag inte alls förvånad att du är någonstans över 7e himlen just nu.

Vad säger man, Skjut o njut.

//

Publicerat

Men veva in en bild eller sju på momangen karlskrälle!

;)

Publicerat
  • Författare

Jag fotograferar i helgen :-)

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

Läste tråden häromdan, efter att du hade ringt...

Vet fortfarande itne vad jag skall skriva till svar förutom tack! :wub::blush:

Nu hoppas jag verkligen inte att verktygsmärkena på bommarna (vilka var rätt saftiga) ställer till problem utan att istället dom försvinner efter en break-in. :unsure: Det mantlade ju rätt rejält trots subsonic ammo...

Ladda väl och skjut som en knug så håller jag tummarna! -_-

Tack ännu en gång för dom fina orden. Det var nog bra nära ett par glädjetårar där. :blush:

/Robban

Publicerat
  • Författare

Det får bli .221-pipan... Skruvade in den igår, det visade sig att detta med hylsor var lite struligare än jag räknat med för .300 Whisper. Men .221 har jag färdiga fabrikshylsor från Remington, så i kväll blir det ett 20-tal slaskkulor för break in och därefter några laddningar med 55gr Hornady SP. Funderar på om jag till och med skall prova 62gr Norma blyspets.

Beställer AAC Blackouthylsor och ett breakin-kit från Tubbs för Wispern.