Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gotland i slutet av september

Featured Replies

Publicerat

Tjaha,

åter på kontoret, efter att i fredags flytt ansvar, kontor och skrivbord för att fara med färjan till Gotland,

Ergo, Mike o sällskap med hund samt mat, vatten, pangare och packning gjorde att bilen blev rejält lastad och det var lite som att vi fortfarande åkte båt fast vi var på torra land när vi navigerade oss ner till stugan, "hulet" som det heter på Gotland.

För att sammanfattade det hela lite, var det helt underbart bra väder, iofs kanske inte det bästa för sjöfågel men jämväl för kaniner så det ena förlåter det andra.

Efter en bra lördag med fina drev och en del skjutet, (läs även ett par bommar, främst av mig) kaniner är snabba o luriga, så hade både Mike o jag en kväll som får beskrivas som en av de bättre pürschjakt kvällar på kanin någonsin,

jag tänker inte ägna mig åt sifferlekar men Mike sköt ett bästa resultat och jag sköt en räv som vägrade låta bli att försöka ta mina skjutna kaniner, trots att jag varnade den innan jag sköt, upplevelsen var bland mina topp 3 jaktmässigt. Förövrigt finns det nog ingen jakt där en PMII 5-25 med P4f gör sig så bra som när man siktar på en kanin (skalle).

När sällskapet, maten, ett par öl till maten, vädret och jakten är så underbart fantastisk, spännande och rolig är det svårt att återvända till vardagen, en del av min jägarsjäl ligger kvar på Öeeeeinn,

i form av ett par tomhylsor jag inte fann åter.

IMAG0621.jpg

24 kaniner till gryta o parad, ett par med myx tog vi inte reda på, åtta änder, tre duvor varav en tam, två nötskrikor, varav en blev lite trasig, syns inte, ett halvdussin kajor, en kråka, en skata, föll i det tätaste av bräske på hela ön (gick inte att hämta åter), en räv, en stor hane

IMAG0619.jpg

Under helgen har vi skrattat så oerhört gott åt och med varandra att jag hade ont i magen i söndags, kan iofs ha något att göra med en indiansmygning på lite änder jag misslyckades med dagen innan.

Det är upplevelser och minnen av detta slag som får oss jägare att klara av resten av året utan att förtvina inombords.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Jag har noterat att bilderna ligger nere,

det är photobucket som slirar, inget jag kan göra något åt.

Men de kanske kommer upp.

/Christian

Publicerat

Låter som du/ni hade riktigt riktigt roligt i helgen. :D

Helt klart avis men jag får ta igen lite när jag nu drar till Öööiinn på onsdag vid lunch åter söndag.

Fast för min del innebär denna trip "bara" jaktprov.

Hade en sejour förra hösten med iller och kanin och det är sjukt roligt och snabba skott. Sköt faktiskt

10 kaniner för min tax, det var osså lite udda men kul.

Publicerat

Det glädjer mig att höra att ni haft en fin jakt på ön. :wub:

Publicerat
  • Författare

"Drevjakt" på kanin med tax eller annan lite långsammare hund är barnsligt roligt,

har inte provat med iller och jag tror att jag passar på det som jaktform men att säga att vi hade sjukt roligt i helgen är en rejäl underdrift av verkligheten.

Med tanke på hur vacker naturen är på Gotland just nu får jag passa på att önska dig lycka till på jaktprovet.

/Christian

Publicerat

Det är verkligen något speciellt att vara på ön med goda vänner,bra jakt och kaningryta på kvällarna ^_^

Såna här helger lever man länge på!Rough shooting på dagarna och smygjakt på kvällarna :P

Väääldigt bra med kaniner i år....tyvär brukar det innebära myxutbrott och massdöd....hittade en del döda rabbisar lite här och där -_-

/Mike

Publicerat

Väääldigt bra med kaniner i år....tyvär brukar det innebära myxutbrott och massdöd....hittade en del döda rabbisar lite här och där -_-

Vi får se hur det blir. Troligen illerjakt någongång i November. Som du skriver så är ju myxomytosen som håller nere extremt stora kaninstammar så det kanske inte blir så många kaniner då.

Publicerat

Är det någon som vill ha ett finger från mig? Offrar det gärna för en sådan session på Gåjtland.

Publicerat
  • Författare

Frågan om storleken på offergåva i detta fall kanske inte lämpar sig att skriva ut i text, :D

men det tarvar lite uppoffringar att vara gäst på Ön.

/Christian

Publicerat

men det tarvar lite uppoffringar att vara gäst på Ön.

Pluss ett kilo smör ? ;)

Publicerat
  • Författare

Mer i stil med att lova att alltid diska o servera kaffe på sängen...

/Christian

Publicerat

Så fantastikt att få vara på Gotland denna bästa tiden på året, helt fritt från turister och mygg. Det låter som att ni fått som ni förtjänar gubbs ;)

Publicerat

Låter otroligt härligt!!!

Inte utan att en ganska rejäl avundsjuka sätter in...

Publicerat

Mer i stil med att lova att alltid diska o servera kaffe på sängen...

/Christian

Jag slänger in ett spetsförkläde i dealen också :blush:

Publicerat

Jag slänger in ett spetsförkläde i dealen också :blush:

En väldigt...väldigt skrämmande tanke :ph34r:;)

men du kanske tänkt dig att jaga enbart iförd gummistövlar,spetsförkläde och patronbälte :D

/Mike

Publicerat
  • Författare

En väldigt...väldigt skrämmande tanke :ph34r:;)

men du kanske tänkt dig att jaga enbart iförd gummistövlar,spetsförkläde och patronbälte :D

/Mike

Med dem förutsättningarna är det ju verkligen frågan om en bloody rough shoot, förstå vilka skador man skulle ha av törnet,

nej det vill jag nog inte ens tänka mer på, det är uteslutet.

/Christian

Publicerat

Verkar som en rolig form av jakt. Hur sköter man skjutsäkerheten vid hageljakt? Jag kan tänka mig att rabbisarna far om kring lite hur som helst. Är det rygg mot rygg som gäller? ;)

Står man stilla på fasta "pass"?

/Må

Publicerat
  • Författare

Försiktig, med omtanke om varandra, med god urskiljning, visst kulfång i form av mark samt med återhållsamhet på skyttet.

Eller med andra ord en jakt som kräver omdöme.

Det är mycket ögonkontakt, fasta pass/skjutriktningar och få omställningar med klara regler för skyttet.

/Christian

Publicerat

Onekligen något man gärna skulle prova på, kollegan var också över i helgen och jagade rabbisar, helt klart blir man glad att andra får bra jakt och får en plats över någon gång :wub:

Dock måste jag få fart på hagelbrakaren, eller den som håller i den!