Publicerat September 27, 201114 yr Har en laika som är 15mån och håller på att jagas in. Ska ha henne till gris o älg. Så nu till min fundering hur ska man göra med kronviltet, har mycket kron på den ena marken samt mycket gris. Ska man låta bli att släppa där eller ska hon få jaga dessa med o skjuta för henne med eller??? Förhoppningen är att kunna använda henne på eventuella eftersök på kron.
Publicerat September 27, 201114 yr Vill du att hon ska jaga kron så ska du skjuta för henne, om inte låt bli att skjut så släpper hon tidigare. Min erfarenhet är att det du vill att laikan ska jaga och skälla på skjuter du, det andra kallar du in henne från, då brukar intresset svalna då det inte blir någon utdelning. --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.057001,17.011884 Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat September 28, 201114 yr Författare Risken om man börja skjuta skenande kron för henne är väll att hon komer jaga tyst samt hålla efter dom lite väl länge. Vet inte hur vanligt det är att kron står för spetsar. När hon väl är injagad och det är skjutet ett anntal älgar/grisar på bra stånd e det då någon fara att skjuta enstaka kron för henne då eller förstör man stånd arbetet då??? Med min laika/wachtel har det aldrig varit något att fundera på då han vart gristokig som unghund. Detta är min första rena spets så alla tips motages tacksamt
Publicerat Oktober 2, 201114 yr Vill du att hunden ska jaga kron så skjuter du kron för den vill du inte att den ska jaga kron så skit i o skjuta. Spetsar är ganska så lätta att få rena från o jaga sånt som man inte vill jaga.
Publicerat Februari 17, 201214 yr Jag har precis jagat in min , eller håller på hon är 12månader. Jag jagar på extremt täta kronvilts marker! Min tik verkar bara stöta dem 200-300m sen skiter hon i dem. Men kapitala hjortar ska enligt bekanta stå! Och om de gör det så smäller det ! Har själv hört horn skrapa i granarna 40m framför mig när jag går med hunden ,uha va fränt det är ! Sen är jag fult medveten om att det inte är optimalt för en ställande ras men ser mina marker ut så ,så gör de! Men kan jag välja släpper jag in annan hund!
Publicerat Februari 18, 201214 yr Författare Kronviltet har inte vart något större problem, förföljandet var längst i början på hösten. Jag har haft lite tur och stått i närheten av upptagen några gånger när hon hittat kron, så jag har kunat ropa av henne och det har funkat. Vi har haft sämre med kron nu under vintern så konfrontationerna har varit få, Ser med spänning fram mot nästa säsong.
Publicerat Februari 18, 201214 yr Kan väl inte så mycket om de där, men kronhjort kan stå för hund. Haft ett par ståndskall på riktigt stora med plottfia. Men vill man inte att jycken ska jaga kron så kan man väl inte skjuta även om jycken nu råka ställa dem? Måste ju resultera i det man inte vill... ha långa tysta förföljaden på kron... Har man riktgit otur så fäller grannen nån som skenar dessutom...
Publicerat Februari 18, 201214 yr Oroa dig inte, som ställande hund är det roligare att leta upp grisarna och älgarna och få till ståndskall/närkontakt. Att jaga rådjur o kronvilt ger inte en ställande hund(med rätt nedärvning) den retning som närkontakten vid ståndskall. Träna lite spår och använd gris samt släpp hunden där du vet att grisarna står. Kronen rör på sig i vilket fall.. Ställande hundar tränas bra i hägn.. RG
Publicerat Februari 18, 201214 yr Författare Oroa dig inte, som ställande hund är det roligare att leta upp grisarna och älgarna och få till ståndskall/närkontakt. Att jaga rådjur o kronvilt ger inte en ställande hund(med rätt nedärvning) den retning som närkontakten vid ståndskall. Träna lite spår och använd gris samt släpp hunden där du vet att grisarna står. Kronen rör på sig i vilket fall.. Ställande hundar tränas bra i hägn.. RG Har varit i hägn och provat henne, ska bli några flera gånger nu i vår