Jump to content

Drivande tyskterrier under jord?

JacobSandström

Recommended Posts

JacobSandström

Vet inte om jag ska lägga det här under drivande eller grythundar men hursomhelst. Jag har en tyskterrier, drygt 1½, som jag använder till drivande jakt ovan jord. Sedan denna säsong har jag börjat jaga på mark med mycket räv och grävling och flertal kända gryt. Så sent som i lördags fick jag tag i bakhasorna på jycken, halvvägs på väg ner i gryt för att sen bära han tillbaka de sista 150 metrarna till bilen.

Eftersom han är ung och just börjat jaga vill jag främst se att han får några lyckade jakter på drev.

Vad är er uppfattning? Går det att ha en tyskterrier för jakt både ovan och under jord eller blir han värdelös på båda delar då? Charmen som jag tycker finns med dessa hundar är ju dess mångsidighet men är blandningen gryt/kortdrivande i samma jycke orimliga önskemål? Bör jag istället skaffa en till jycke som man använder uteslutande för grytjakt? (Något som jag haft tanke på då jag lärt mig älska den här envisa tjurskalliga rasen :wub: )

En annan tanke jag har är ju risken om man vill släppa på rådjur att han går ner i gryt och gömmer sig hela dagen.

Jag har mina till jakt både ovan och under jord, det är bar 1 gång som jag har haft en hund som har gått i grytt under en drevjakt...

/Håkan H

Klart att du ska ha hunden som grythund också, annars använder du bara "halva" hunden. Grytegenskaperna och viljan att gå i gryt är oftast något som ligger djupt rotat i terriern. Använd du den som det är tänkt, dvs som kortdrivare och grythund.

JacobSandström

Ok, men bör man avvakta lite tills man fällt något för honom på drev innan man droppar ner han i gryt eller kan man släppa ner i en håla redan nu? Min tanke är ju att han även ska fatta nyttan med att driva ovan jord så han inte tjurar i gryt hela tiden.

Hur gör ni med gps/pejl i gryt? Har ni halsband och funkar det bra praktiskt? Jag kör en gps-signalväst på min men det känns som totalt opraktiskt/omöjligt(?) om det är frågan han går i gryt.