Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad är detta för bössa?

Featured Replies

Publicerat

En släkting har köpt ett torp, och i renoveringen så fann hon denna raritet i ett golv.

Inga stämplar synliga. Och då blev hon ju så klart lite nyfiken, hur gammal kan en vara? Och jag blev lite nyfiken, efter som att det inte är några stämplar, var bysmederna så pass duktiga att de smiddes bössor ute i byarna?

Snälla ni sprid ljuset i vårt kunskapsmörker =)

post-2542-0-03355200-1317281230_thumb.jp

post-2542-0-82553800-1317281237_thumb.jp

post-2542-0-79732800-1317281243_thumb.jp

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag är ingen expert, men i ett dödsbo hittade jag nyligen en liknande tingest. Den var stämplad från mitten på 1800-talet, kommer inte ihåg exakt. Den var däremot fabrikstillverkad, så det säger inte så mycket om vad/när/hur bysmederna hållit på med runt om i Norden.

Publicerat

Nej vad häftigt! :-)

Publicerat

Svårt att säga med bara dessa bilder, får inte riktigt uppfattningen om hur den ser ut, men visst kunde en duktig bysmed tillverka en oräfflad bössa på den tiden det begav sig.

Det är inte helt ovanligt med karolinerbössor som är omgjorda från flintlås till slaglås, jag har en sån på väggen, som kommer från ett soldattorp i byn, men jag är för dåligt insatt för att sia om detta du visar är en sån.

Googla efter svartkrutsforum, har för mig att det ska finnas några såna, där kan du nog få svar.

Publicerat

Häftigt. Typisk att hitta dessa prylar i just bjälklaget.

Vet bara att min far någon gång på 70 talet hjälpte min mors morbror att fixa till på vinden, lägga dit lite nya plank och tillägs isolera. Detta är en gammal gård med anor från början av 1600 talet och som gått i arv sedan dess.

I kutterspånen hittade han en liknande pjäs, en defekt och en enhands pjäs + några svärd, dessa lär härstamma från snapphane tiden, då gömdes grejorna för Danskarna som genomsökte stugor och gårdar på vapen.

Men det var ju i Skåne och Blekinge detta hände.

Publicerat

Tror dom kallas lod-bössa? Farsan har en liknande, fast i något bättre skick i sitt vapenskåp.

Ingen aning om de är värdefulla. Finns säkert samlare som kan vara intresserade.

Publicerat
  • Författare

Tackar så mycket, då har jag i alla fall något att hälsa vidare =) det är ju svårt utan stämplar så klart.

Publicerat

Kan man inte förnimma en stämpel på första bilden med siffrorna 1863? Eller ser jag helt galet? :P

Publicerat

Kan man inte förnimma en stämpel på första bilden med siffrorna 1863? Eller ser jag helt galet? :P

Nej, jag tror du har rätt, jag ser detsamma, dessutom ser det ut som ett C eller ett G ovanför detta, och något som liknar en krona ovanför det i sin tur.

Det missade jag första gången jag kollade på fotot.

Ta lite olja på en trasa och gnugga på det, så kanske ni ser vad det står. :)

Publicerat

Jo nog har du rätt, och ovanför tycker jag mig se ett "C" med någon form av ornament på, kanske en krona.

Publicerat
  • Författare

Herre gud, det kunde jag inte se alls när jag kollade på bössan, men nu syns det ju tydligt på bilden. Ska ta kolla närmare nästa gång jag hälsar på.

Tackar

Publicerat

När jag lärde mig smide på Bäckedal åkte vi på studiebesök till Gammelgården i Fågelsjö (utefter 45-an mellan sveg och orsa). Där fanns förr en bössmedja. Om jag minns rätt köpte man lås men tillverkade pipan och kolven. Alltså, jag tror inte att vilken bysmed som helst klarade det, däremot misstänker jag att intresserade bysmeder lite här och var klarade det.

http://www.fagelsjo.nu/gammel.html

vapnen.jpg

Publicerat

Det ser ut som ett svensk ombyggt armegevär från första halvan av 1800talet.

det krönta C:et borde vara Carl Gustafs Stads Gevärsfaktori, Eskilstuna

Geväret kan heta M/1825