Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tillgång till hund

Featured Replies

Publicerat

Jag håller just på med att starta upp mitt liv som jägare. En fråga jag ställer mig när det gäller tex kortjakt eller om man har jaktmarker är ju att man måste ha tillgång till eftersökshund.

Vad betyder det i praktiken?

Tex om jag jagar på kortjakt, håller dom med eftersökshund då eller?

Finns det något annat sätt att lösa hundbiten på? Jag tänker om man har egna marker.

Publicerat

Jag håller just på med att starta upp mitt liv som jägare. En fråga jag ställer mig när det gäller tex kortjakt eller om man har jaktmarker är ju att man måste ha tillgång till eftersökshund.

Vad betyder det i praktiken?

Tex om jag jagar på kortjakt, håller dom med eftersökshund då eller?

Finns det något annat sätt att lösa hundbiten på? Jag tänker om man har egna marker.

Det betyder inte så mycket. I lagen benämns det som hund som är särskilt tränad för eftersök av skadat vilt. Det innebär väl allra minst att man gått ett blodspår med hunden men hur tränad den ska vara framgår inte.

Innan jag hade hund så gjorde jag så att jag ringde till den lokala polisen och frågade vilka de brukade ringa till vid eftersök, jag fick några nummer och den förste jag ringde till sa att jag kunde ringa honom vilken tid på dygnet som helst vilken dag som helst så skulle han eller någon annan vara på plats inom två timmar. Han sa aldrig något om det men jag antar att han skulle velat ha ersättning om det blivit eftersök.