Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Unghund som fungerar? Inkallning fungerar INTE?

Featured Replies

Publicerat

Ja har en jämte hane på 7 månader, och vi skulle träna lite skogsvana inkallning och allt det där, och sen händer det, valpen tar upp en älg och har ståndskall i över 2 timmar med ett stöt och sen stoppade han den igen. Men inkallningen fungerade absolut inte då och visst var man rädd nervös.. Som tur så släppte han den sen.

Men till min fråga, har en hund som verkar fungera, 2 gånger har han haft ståndskall och nu är det nästa läge att ta och fälla, eftersom han beter sig så moget...

Men ett problem är det då, har försökt med inkallning men det funkar inte riktigt alls så har köt skallindidaktorn till Astro pejlen, track and bark. När man skickar sms så ska den börja ringa och ta det som ikallning men funkar det verkligen? tänkte försöka NÖTA just på detta ringsignal..

Någon som har tips till det?

Publicerat

Inkallning behöver tränas! funkar det inte i lugn miljö, funkar det inte när han har roligt!

En del ska bestämma och blir sura när inte hunden kommer på inkallning, vilket går ut över hunden när den sen väl kommer, hur kul är det att åka hem till en grinig sambo? man tappar sitt ledarskap och blottar sina sämsta sidor. Har skrivit om det här förut men kortfattat!

Inlärning: Positivt, hunden ska komma till dig och söka kontakt!

Problem: hunden kommer inte! använd en spårlina, kalla in hunden, när signalen ljuder så gör du ett ryck i linan så hunden vänder mot dig förstärk positivt, locka in hunden eller veva in den med linan, meningen är att hunden ska koppla ihop signalen med dig och komma till dig.

Fortsättning: Använd linan och något som stör, rådjur älg ju name it! gör som i problemlösningen.

Senare: kalla in hunden från älgjobbet, klappa om hunden och skicka fram den en par tre gånger.

Vanligt fel: Man får tag i hunden kopplar upp den direkt och hunden lär sig att undvika dig i skogen!

Publicerat

känner mycke väl igen din situation mikki

har lite av samma problem jag med min valp =) men han brukar komma efter en stund till mig då ja visslar blåser i hylsan.

då han är riktigt envis då han har reflex halsbandet på han men han har i vanligfall återgång efter varenda sök runda.

då han är rätt tråttsig nu valpen min o lyssnar när han känner för det men 8 fall av 10 kommer han i skogen :)

så de är äl bara fortsätta nöta på för min del o ge godis åt han när han kommit åter sen koppla gå/åka en bit o släppa igen så han inte fattar visslingen/blåsningen i hylsan med att husse vill att vi ska åka hem.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Inkallningen funkar annars klockrent, har börjat med pejlens ringsignal och det går sisådär. Hunden gillade inte ljudet först men sen blev det bra.