Publicerat September 29, 201114 yr bör jag "odla" åtel-material!?? Lägger ut fiskrens och surströmming på åtel som jag får från diverse folk jag känner. Dock har jag börjat samla köttrester/fiskrester från hushållet som blir över i en plastflaska modell större som ska fyllas med vatten för att sen bli som en iskub. Idag när jag skulle öppna den för att fylla på mer höll jag på att slåss omkull av stanken. Hur länge donar ni med detta och vad brukar ni fylla på med?? Sen en annan fråga. Vilken typ av hundmat kan man kasta ut på åtelplatsen? Jag har åtlat sen början på Augusti och då använt enbart fisk och en bröstkorg jag fick från slaktavfall.
Publicerat Oktober 1, 201114 yr bör jag "odla" åtel-material!?? Lägger ut fiskrens och surströmming på åtel som jag får från diverse folk jag känner. Dock har jag börjat samla köttrester/fiskrester från hushållet som blir över i en plastflaska modell större som ska fyllas med vatten för att sen bli som en iskub. Idag när jag skulle öppna den för att fylla på mer höll jag på att slåss omkull av stanken. Hur länge donar ni med detta och vad brukar ni fylla på med?? Sen en annan fråga. Vilken typ av hundmat kan man kasta ut på åtelplatsen? Jag har åtlat sen början på Augusti och då använt enbart fisk och en bröstkorg jag fick från slaktavfall. Prova med torrfoder till hund(finns sjukt billigt(skit) i affärerna)och lägg ut som "åtelbidrag". Luktar inte lika jäkligt heller..
Publicerat Oktober 1, 201114 yr Författare Jag tänker testa det med fodret! Nu fick jag även 2 hinkar med allt möjligt gammalt kött, fisk osv osv som en polare gjorde sig av med. Ska nog bli bra detta! Kör en hel del med surströmming, men hört olika om hurvida det fungerar!!
Publicerat Oktober 1, 201114 yr Jag tänker testa det med fodret! Nu fick jag även 2 hinkar med allt möjligt gammalt kött, fisk osv osv som en polare gjorde sig av med. Ska nog bli bra detta! Kör en hel del med surströmming, men hört olika om hurvida det fungerar!! Det borde väl finnas massor med hundmat som bestföre datum gått ut på att få tag på. Gav själv en säck som jag fått på någon tävling som hundarna inte åt,till grannen som åtlar räv. ska tydligen funka suveränt.
Publicerat Oktober 2, 201114 yr Torrfodret är riktigt bra att åtla med, de flesta rävar som kommit framför gluggen hos mig har i första hand gått till torrfodret innan de gått på huvudåteln och dess köttreserv. Själv använder jag en rävslunga (tips från en Svensk jakt artikel)en bit rör med stopp i ena änden fyll på med foder och svinga, detta gör jag varje kväll efter jobbet så att inte allt går till kråkorna. Tillägg! jag har inte börjat med det ännu utan väntar ytterligare någon månad medan trafikskadat och slaktrester får hålla igång åteln fram till snön lägger sig. Man ska inte trötta ut sig innan säsongen börjat
Publicerat Oktober 2, 201114 yr Författare Jag ska testa allt detta. Har tyvärr gått och blivit sjuk, feber och huvudvärk är ingen rolig kombination!! Igår var jag och sågade en ny vak-glugg i ladan, samt drog upp en fåtölj som jag kan sitta och njuta i, dock måste jag "flå" bort skinnet på fåtöljen då det knarrar lite väl mycket. Annars va det underbart att sitta där och bara spana ut mot skogen och åkern. Ska försöka få mig några bilder så ni får se hur det ser ut Trötta ut sig...hahaha, det skulle aldrig hända