Publicerat September 29, 201114 yr Var och skött på banan idag med hagel brakarn, panga några brenneke skott och dom sitter 1dm upp och ungefär 1 dm till höger på 30m. Hagel svärmen sitter mer mitt i tycker jag lite över rikt punkt på ungefär 20m. på vilket avstånd skjuter man mitt i med en brenneke kula och hur ska jag göra för att eventuellt få ner svärm och kula till riktpunkten, samt hur får jag skottet att dra tillbaka från höger? Kan skriva också att jag har två riktkorn på spången. Ett i mitten och ett längst fram. tycker jag ligger bra med ögat på spången också.
Publicerat September 29, 201114 yr Ingen slugskytt precis, men prova lite olika ammo typer, de brukar slå lite olika i olika vapen, den jag provade funkade bra upp till 100m!
Publicerat September 29, 201114 yr Författare Det ska sägas också att jag skött på fri hand. Men tycker alla skott jag skjuter med hagelbocken går lite högt. Som hagel svärmen på 20m ligger precis på riktpunkt och uppåt. ska den ligga där ungfär? Jag kommer inte att skjuta slug på vilt tyckte va kul att prova bara, men när jag fick se att alla skott sitter lite högt och till höger så blev jag orolig. Men om man kan skjuta på 100 är det inte så konstigt att dom ligger högt. Vad kan jag göra åt höger vridet?
Publicerat September 29, 201114 yr Finns gott om hagelgurus här som kan det där, men nog duger väl det med hagelsvärmen, brenneke smällen skulle jag inte vara nöjd med! Sköt också på frihand från 75-100m slog perfekt! var lite prova på!
Publicerat September 29, 201114 yr Författare Jag får helt enkelt sätta bössan i bänken och smälla på för att få mer exakt. Skjuter inte så mycke hagel men de är ju kul om alla bössor går rakt
Publicerat September 29, 201114 yr Jag får helt enkelt sätta bössan i bänken och smälla på för att få mer exakt. Skjuter inte så mycke hagel men de är ju kul om alla bössor går rakt Bössan går nog som den ska! hagelsmällen funkar ju!prova annan ammo!sätta en hagelpang i bänken ser jag ingen nytta av!
Publicerat September 29, 201114 yr Hagelsvärmen SKA sitta över riktpunkten. Detta för att man "vill se det man siktar på" Sidoskjutningen beror nog på att kolven inte är anpassad till dig. Mvh John
Publicerat September 29, 201114 yr Hagelsvärmen SKA sitta över riktpunkten. Detta för att man "vill se det man siktar på" Sidoskjutningen beror nog på att kolven inte är anpassad till dig. Mvh John Var väl bara brenneke som slog till höger, inte hagelsvärmen!
Publicerat September 29, 201114 yr Författare Precis jag upplevde att svärmen sitter bra med brenneke blir till höger. OM nu kolven inte skulle passa 100% vad kan jag göra själv för att få den bättre?
Publicerat September 29, 201114 yr Testa men wellpapp. Tejpa på kolven för att flytta anläggningen. Även hagelsvärmen kan ta något till höger även om det är svårare att se. Men som Pertan säger så kan det mycket väl vara så att ammon inte passar din bössa. Men det är väldigt ofta som ett hagelvapen som inte är anpassat till en träffar något snett och vint. Ofta försumbart. Ibland inte. Mvh John
Publicerat September 29, 201114 yr Precis jag upplevde att svärmen sitter bra med brenneke blir till höger. OM nu kolven inte skulle passa 100% vad kan jag göra själv för att få den bättre? Om du skjuter bra med hagelpatroner så är det inget fel på kolven. Ditt vapen är gjort att skjutas med hagel och inte slug/brenneke. Som sagt, svärmen ska ligga en aning över riktpunkten för att du ska kunna se vad du skjuter på.
Publicerat September 29, 201114 yr Författare När jag prov skött bössan på tavla tyckte jag de funkade bra, gjorde flera anlägg och vad jag tycker så hamnade jag bra. Nu köpte jag rottwell tror ja dom heter även brenneke skotten är av de märket. Men då kanske jag inte ska göra så stor sak av det då, och skjuta brenneke på skoj. För skoj va de att skjuta med dom fy tusan vilken hål Kommer ihåg en gammal film om björn jägare som skar ett X i slug skottet för bättre resultat i björn kroppen, tydligen kunde man skjuta av en medel stor tall med sådant skott
Publicerat September 29, 201114 yr Bara en snabb fråga... Är det en bock du skjuter slug med? Om så, vad är syftet? Skall man skjuta slug eller brenneke så är det vettigast med räfflad slugpipa för att få någon precision i det hela... Har du provat olika ammunitionstyper?
Publicerat September 29, 201114 yr Hunter84:Antar att du är medveten om att man EJ får jaga med slugs i dubbelpipiga vapen.
Publicerat September 30, 201114 yr Bara en snabb fråga... Är det en bock du skjuter slug med? Om så, vad är syftet? Skall man skjuta slug eller brenneke så är det vettigast med räfflad slugpipa för att få någon precision i det hela... Har du provat olika ammunitionstyper? 1+ Tog själv för givet att det var ett enpipigt vapen som användes. // John
Publicerat September 30, 201114 yr 1+ Tog själv för givet att det var ett enpipigt vapen som användes. // John Nja. Det finns flera anledningar att vilja veta hur sluggen slår även om man inte använder slug till normal jakt. Eftersök är väl det vanligaste. Personligen har jag alltid med mig slug eller riktigt grova hagel både till hagelbrakare och kombi när jag är ute och trampar fågel. Detta efter att fru Bamse hade synpunkter på att jag störde henne i hennes "kvälls" aktiviteter. Antar att det kan bli nervöst även vid tillfällen då man lyckas trampa på en pyjamasgris...
Publicerat September 30, 201114 yr Antar att det kan bli nervöst även vid tillfällen då man lyckas trampa på en pyjamasgris... Slug är inte mitt förstahandsval vid närkontakt med gris och hagelbössa är det som finns tillgängligt... Buckshots gör det jobbet ordentligt men jag har inte behövt testa det i verkligheten mer än på skadade djur och då blev det handbromsen direkt. Eftersom min bössa faktiskt inte skjuter slugs speciellt bra så ser jag ingen anledning till att ha med mig det heller och ett planerat eftersök med en slätborrad hagelbock är i mina ögon helt fel... Självförsvar mot t ex björn är en annan femma dock men i regel har de så bra koll på vart man befinner sig att det måste bli ganska extremt innan de visar sig.
Publicerat September 30, 201114 yr men i regel har de så bra koll på vart man befinner sig att det måste bli ganska extremt innan de visar sig. Tell that to my pants... Skämt åsido. Jag är faktiskt inte helt säker på att slug är bättre än buckshots här heller. Men om man skall ha med sig slug så skall man ha koll på hur det träffar.
Publicerat September 30, 201114 yr Författare Det är en bock jag har. Jag är fullt medveten om att jag inte får jaga med den. Använder det för skojs skull inget annat, eftersök har ja kul vapen till. Frågar var hur jag ska göra om även svärmen går lite till höger. Vad kan jag göra själv för att rätta till de?
Publicerat September 30, 201114 yr Det ska sägas också att jag skött på fri hand. Men tycker alla skott jag skjuter med hagelbocken går lite högt. Som hagel svärmen på 20m ligger precis på riktpunkt och uppåt. ska den ligga där ungfär? Ja, det kallas elevated rib. Uppfanns av bröderna Manton tidigt 1800-tal. Jag kommer inte att skjuta slug på vilt tyckte va kul att prova bara, men när jag fick se att alla skott sitter lite högt och till höger så blev jag orolig.Men om man kan skjuta på 100 är det inte så konstigt att dom ligger högt. Inte alls, den är inte reglerad för slugs, var slugsen då tar är helt slumpmässigt.... Vad kan jag göra åt höger vridet? Sitter haglet rätt är det bara att testa med annat slugsfabrikat och typ. Jag får helt enkelt sätta bössan i bänken och smälla på för att få mer exakt. Skjuter inte så mycke hagel men de är ju kul om alla bössor går rakt Det ger nada, noll, nichts. Hänger du ner pangan i bänken och sedan tar de resultaten som givna för när du skjuter på frihand så blir det tokfel. Dubbelpipiga vapen ska testas som de skjuts. Skjuter man på frihand, får man testa på frihand..... ....... Kommer ihåg en gammal film om björn jägare som skar ett X i slug skottet för bättre resultat i björn kroppen, tydligen kunde man skjuta av en medel stor tall med sådant skott Nope, knappt igenom en medelstor tall.... En brenneke spelar det ingen roll om du skär i, den har en hård kärna..... De amerikanska slugsen är så mjuka (design som en förvuxen luftgevärsdiabol) att allt man gör som ökar deformationen direkt minskar verkan. Jag har sett slugs stanna i överarmsbenet på en gris utan att komma in i maskinrummet. Jag har själv haft slugs som "kanat omkring" i ett dov, skottet satt där det skulle men plattades ut och gled upp över ryggen.... Frågar ni mig är skiten duktigt överskattat - det enda vettiga användningsområdet är som backup när man jagar med hagel i björnmarker. Men då Brenneke, slugsen kan ni lämna hemma..... Men då ska man hinna ladda dem med. /T
Publicerat September 30, 201114 yr Varför detta snack om slugs i björn marker? komma det en björn och ni är ute tex på upp flogsjakt av skogdfågel och det komma en björn som vill så nära att ni måste skjuta. Då tro jag att 2 snabba 35 g hagel är mer effektiva på en björn än en enda projektil. Rätta mig om jag har fel? mvh
Publicerat Oktober 1, 201114 yr Varför detta snack om slugs i björn marker? komma det en björn och ni är ute tex på upp flogsjakt av skogdfågel och det komma en björn som vill så nära att ni måste skjuta. Då tro jag att 2 snabba 35 g hagel är mer effektiva på en björn än en enda projektil. Rätta mig om jag har fel? mvh I princip har du helt rätt! Dock kommer du inte att släcka björnen med dem men om man har tur så drar den till skogs. Är man riktigt nära så är det godnattmössan direkt dock, även med betydligt klenare laddning, om man får in en smäll mellan ögonen. Slug och björnar kommer från kombivapnen vid vinterjakten t ex. Kula i kulpipan för toppfågel, slug i hagelpipan som självförsvar. Personligen är jag inte rädd för björnen på det sättet och jag försöker att inte provocera den och den försöker hålla sig ifrån mig. Björnen jag hade på pass under septemberjakten hade full koll på mig men medömde mig som ointressant... Hade han vetat att jag hade 325gr Oryx riktad rakt i bogen på han så hade han nog haft andra tankar men jag kunde inte könsbestämma och då avstod jag. Vackra djur! Tillbaka till diskussionen. Slugs hör inte hemma i slättorrade vapen generellt. Skall vi skjuta slugs så är det enkelpipiga vapen som gäller. Vill ni nöjesskjuta slugs med er bock så är det er huvudbry fast jag förstår inte varför... Lite som att kasta vattenballonger vad gäller precisionen Testa olika sorters slug/brenneke/sabot och se vad som funkar i er bössa men det lär bli ett ordentligt hål i plånboken när ni gör det för slug är inte billigt. Vidare skall ni betänka blykontamineringen ni gör med varje skott... Man får faktiskt inte övningsskjuta med bly hur som helst!