Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktställ

Featured Replies

Publicerat

Tjo!

Är i behov av ett nytt jaktställ lagom till jakten drar igång på allvar om några dagar. Som man har väntat!

Tanken är ett lite tunnare ställ för vår/höst. Kommer både sitta och smyga i det och vill inte att det ska låta för mycket.

Har sneglat på Härkila Cougar, någon som har erfarenhet av detta? Sökte runt lite på forumet och hittar inte jättemycket info.

Publicerat

Tjo!

Är i behov av ett nytt jaktställ lagom till jakten drar igång på allvar om några dagar. Som man har väntat!

Tanken är ett lite tunnare ställ för vår/höst. Kommer både sitta och smyga i det och vill inte att det ska låta för mycket.

Har sneglat på Härkila Cougar, någon som har erfarenhet av detta? Sökte runt lite på forumet och hittar inte jättemycket info.

Tjena,

Har både Racoon och Cougerjackan. Minns inte vilken av dem som är vilken nu men den ena är en ren skaljacka utan innermaterial och den andra har någon slags lättfoder. Både jackorna är riktigt, riktigt bra med hög slittålighet. Har misshandlat båda jackorna rätt rejält under fjolårssäsongen utan ett märke i terräng där jag har knäckt ett gäng jackor tidigare. De är tysta och således smygvänliga då det är någon slags yttermaterial på jackorna till skillnad från vanliga skaljackor.

Tänk dock på att den jackan helt utan innermaterial(tror det är Couger) är svinkall om man inte har fleecetröja eller liknande under.

Lycka till,

Pfrep

Publicerat
  • Författare

Tjena,

Har både Racoon och Cougerjackan. Minns inte vilken av dem som är vilken nu men den ena är en ren skaljacka utan innermaterial och den andra har någon slags lättfoder. Både jackorna är riktigt, riktigt bra med hög slittålighet. Har misshandlat båda jackorna rätt rejält under fjolårssäsongen utan ett märke i terräng där jag har knäckt ett gäng jackor tidigare. De är tysta och således smygvänliga då det är någon slags yttermaterial på jackorna till skillnad från vanliga skaljackor.

Tänk dock på att den jackan helt utan innermaterial(tror det är Couger) är svinkall om man inte har fleecetröja eller liknande under.

Lycka till,

Pfrep

Tack för info!

Då jag är frusen typ jämt så har jag ett annat mycket varmare kit när temperaturen kryper neråt.

Var förbi en butik precis och provade lite olika modeller från Härkila och Chevalier.

Härkila Cougar (gillar den modellen)

Härkila Trysil (byxorna verkade bra, några fler funktioner än Cougar men såg inte jackan). Verkar sjysst men vet inte några direkta skillander mot Cougar.

Chevalier Paclite

Chevalier Outland Action Pant

Tyvärr är nivån på expediterna helt värdelös, om någon har koll på ovan modeller så hojta till.

- "Vad skiljer denna modell från denna" "

- "Ingenting, bara färgen"

- "Ok, alltså inget annat, det är ju ändå olika modeller och detta är ju tom ett helt annat märke"

- " Hmm, skulle kunna vara att du kan dra åt vid anklarna på den här modellen"

Grrrr!

Publicerat

Tack för info!

Då jag är frusen typ jämt så har jag ett annat mycket varmare kit när temperaturen kryper neråt.

Var förbi en butik precis och provade lite olika modeller från Härkila och Chevalier.

Härkila Cougar (gillar den modellen)

Härkila Trysil (byxorna verkade bra, några fler funktioner än Cougar men såg inte jackan). Verkar sjysst men vet inte några direkta skillander mot Cougar.

Chevalier Paclite

Chevalier Outland Action Pant

Tyvärr är nivån på expediterna helt värdelös, om någon har koll på ovan modeller så hojta till.

- "Vad skiljer denna modell från denna" "

- "Ingenting, bara färgen"

- "Ok, alltså inget annat, det är ju ändå olika modeller och detta är ju tom ett helt annat märke"

- " Hmm, skulle kunna vara att du kan dra åt vid anklarna på den här modellen"

Grrrr!

Tjena! Har ett pac-lite ställ ifrån Härkila, andas bra och är bekväma men byxorna är rätt klena i tyget kan jag tycka. Fick 3 revor i byxorna första hösten utav normalt användande, lämnade in de och fick de "gore-tex" lagade för 800 pix.

Lite besviken för de slantarna. Men än så länge håller de ihop denna säsong..

Publicerat

Hello!

Jag har Chevalier Outland action stället, dock inte årets, men det skiljer ju inte mycket annat än någon liten designförändring sedan tidigare år.

Helt klart det bästa jag testat och inte den minsta antydan till "skråma" på byxor. Mina byxor har sett otaliga blötmyrar och ris. Jackan ser fortfarande ny ut!

Det är bra fodrat och passar så väl höst som vinter. Finns bra med ventilationsmöjligheter och andas bra varma dagar.

Kostar som satan att köpa, men är lätt värt pengarna. Dessutom gymt snyggt oxå! :D

Visst finns det billigare ställ, men har man pengarna så why not!?

Publicerat

Köpte cougar byxorna förra året. En riktigt lätt och smidig byxa, dock för klent material. Har fått 3 revor den här säsongen, varav den sista så stor att man i princip kan köra ut hela benet. Men om du skall ha det som smyg ställ i åker mareker och dyligt funkar det nog kanon. Har själv kollat runt efter nya byxor och beslutat mig för att beställa norröna finnskogen.

/Andreas

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen boys.

Chevalierstället verkar grymt, håller med om att det är grymt snyggt också. Ska se om det går att klämma lite på stället i någon butik. Hittade en utförlig beskrivning också: http://www.jaktsidan.se/tester/8-jaktklaeder/20-chevalier-outland-action.html

Annars så har jag snöat in lite på Härkilas Trysilställ. Kostar också skjortan men lär ju hålla i många många år.