Publicerat September 30, 201114 yr Åkte förbi en brädgård av det finare slaget och slog mig i slang med personalen. Jag skulle köpa lite faner men fick nys om att dom hade refuserade och returnerade varor som skulle slängas. Jag tog tills jag skämdes och kom där ifrån med ca 4 kg valnöt, 2 kg poppel, 2 kg ek och 2 meter valnötsfaner och 2 meters körsbärsfaner för 120 kr.
Publicerat September 30, 201114 yr Grattis till ett riktigt kap. Det låter som det är fint trä. Seved
Publicerat Oktober 2, 201114 yr Författare Kom hem ikväll och täljde och sandpapprade till den här biten på frihand. Det blev 75% av ett skaft på 2 timmar. Valnöten var faktiskt riktigt bra att arbeta med. Med vass kniv och 40 papper gick det undan att forma till biten. Kvalitén på trät duger gott till bruksknivar oavsett hur höga krav man har. Jag har 2 meter 1*4" så om någon vill byta till sig eller har särskilt ömmande skäl så är det bara att PM:a. Jag är sugen på alla sorters horn särskilt buffel och ko.
Publicerat Oktober 2, 201114 yr Författare Lätt oljat och polerat. Det var länge sedan jag var så här glad! Nu börjar. Nästa projekt snart.