Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Laddning SGK

Featured Replies

Publicerat

Suck... jag tycker att jag borde ha kunnat hitta denna info bland tidigare trådar eller någon annanstans på nätet, men jag kan ha haft otur när jag tänkte eller nåt, och nu ger jag upp letandet...

Frågar alltså er istället, även om ni säkert är trötta på dylika frågor; köpte på mig en ask SGK 168 gr idag, ska prova den i min .308 när jag nu börjar ladda själv. Mottager tacksamt info om hur mycket vv N140 som bör spillas i?

I VV's reloading guide finns ju en Sierra HPBT 168 angiven med krutvikter från 36,2 till 42,8, men är det samma data som gäller för denna SBT kula?

Publicerat

Går bra att använda samma data. Börja på minladdning bara. Lycka till.

För övrigt en sjukt prisvärd kula enligt mig.

Publicerat

Jag hade personligen börjat på 40grs, ökat med 0,5grs steg och sen labbat med FF tills kulan skjöt som jag ville. Vv's data är oftast väldigt snålt tilltagna enligt min mening. -_-

/Robban

Publicerat
  • Författare

Gott, tackar ödmjukast för svaren! Bättre med en fråga för mycket än en för lite på detta område...

Hade förmånen att tillbringa fem timmar i fredags tillsammans med en man med bortåt femtio års erfarenhet av handladdning, så jag fick både hands-on praktik och teoretiska kunskaper, gör ju att man känner sig betydligt tryggare. Nu har jag mina första handladdade pilar klara (SGK, Scenar och Accubond), blir att åka till banan efter veckans jakt och prova träffbilder. Har gott om fabriksammo kvar, kommer alltså inte att jaga med något som jag inte provskjutit.

Han var för övrigt av samma åsikt som du Robban, att VV gärna ligger lite lågt i sin tabell. Vi mätte och diskuterade också FF, vilket ökade min förståelse för hur man kan jobba med denna parameter.

Enda nackdelen var väl att det tillkommit en del prylar på inköpslistan, eftersom man märkte hur de förenklade jobbet... :rolleyes: