Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första provskjutningen med .221 Fireball

Featured Replies

Publicerat

OK, nu var det dags att testa RobbanMs nya skapelse. Jag fick ju lägga ner planerna på att provskjuta .300 Whisper först, eftersom det var strul med hylsorna och jag ännu inte har fått mina AAC Blackout hylsor. Nu vill jag ju ha en klass2 under hösten/vintern så .221-pipan får sitta i ett tag nu - provskjutningen av Whispern får ske i vår.

Hur som helst... det var en helt papphammarmässig skjutning. Jag glömde måltavlor hemma, jag glömde skjutstöd och jag glömde äta frukost också. Det fick bli liggande skytte med Harris-benstöd och där skjuter jag mycket sällan bättre än 20-25mm på 100 meter, förutsatt att vapnet/laddningen klarar av det. Hylsorna var fabriksnya Remington och alltså inte formskjutna i vapnet.

Men när jag till slut hade lyckats skruva mig in i tavlan var det en mycket märklig upplevelse. Jag hade kronografen med mig.

Samtliga laddningar var kollade i Quickload och jag testade dem underifrån så att säga. Inga trycktecken men HELT JÄKLA RUSKIGA HASTIGHETER. Wow!

Hornady 55gr SP med 18gr Norma200: 910 m/s.

Prvi Partizan 55gr FMJBT med 18gr Norma200: 880 m/s

Norma SP 62gr med 18gr Norma200: 870 m/s

Hornady 55gr SP med 19gr Norma200: 932 m/s

:ph34r:

Helt osannolikt vad den där lilla pyttepatronen presterar - detta är skyhögt över vad laddata indikerar och hastigheterna liknar mer .223 än .222 - och detta är ju en liten .221a! Dags att bli nervös? Tror inte det, inga trycktecken i hylsorna i övrigt - kanske bara en ruskigt snabb pipa?

Laddningarna sköt runt 25mm med 4-skottare, Norma 62gr SP sköt lite bättre än så och det är ju spännande - det är ju minst sagt en kula som är "tung för kalibern". Men jag vill inte posta bilder på träffbilder förrän jag har skjutit i bänk med bra stöd - det som är spännande är ju hur VAPNET skjuter i just detta läge. Har alltså inte sett vad den kan prestera än, men jag ser verkligen ingen anledning till oro.

post-226-0-20901200-1317474259_thumb.jpg

Publicerat

Ja det är onekligen en vass kaliber för att vara klass tre. Var uppmärksam på på tändhattsläget när du gasar på lite det är där det brukar avvika först.

Publicerat

En liiten rättelse bara....

Mats har passat in och skurit patronläget men resten är min åverkan. ;-D

Publicerat
  • Författare

Ja det är onekligen en vass kaliber för att vara klass tre. Var uppmärksam på på tändhattsläget när du gasar på lite det är där det brukar avvika först.

Jag har en licens där det uttryckligen står klass två. Efter att ha förklarat vapenlagen för licenshandläggaren, och hur det faktiskt var så att den övertrumfar NVs kalibertabell rent juridiskt, så gick det bra. Om den hade varit i klass 3 hade jag inte fått montera dämpare på den.

Publicerat

Jag har min på klass tre pga fjälljakten.