Publicerat Oktober 1, 201114 yr Har köpt en begagnad com master 31a. När jag sätter på den så visar det i displayen att batteriet är tomt. Kommer hem och sätter i laddaren, Då lyser en lampa på laddaren som de står full på. Sen om den sitter i en dag blir det inge mer ström i den. Är det fel på laddaren,batteriet eller radion?
Publicerat Oktober 1, 201114 yr har ungefär samma fel på min commaster.. Min drar ur batteriet så fort jag sänder har jag full laddat när jag åker ut så blir de tomt om jag sänder å pratar lite.. Å bordsladdarn visar att radion e full laddad fast den inte är de.. Så jag måste lyfta på radion å sätta tillbaka den igen då kan den ladda ett tag innan den visar fullt igen..
Publicerat Oktober 2, 201114 yr det låter som det är nåt eller några batterier i packet som gett upp, var ut för det själv i fjol.
Publicerat Oktober 2, 201114 yr Nimh eller Li-Ion? Om det första kan du prova att chocka det genom att mata på en sjujävla massa ampere(typ koppla på ett bilbatteri tio sekunder), förmodligen är det nån enstaka ack som kortslutits och då kan man rädda batteriet med chocken (även om det aldrig blir 100%) -- Mats
Publicerat Oktober 5, 201114 yr Har köpt en begagnad com master 31a. När jag sätter på den så visar det i displayen att batteriet är tomt. Kommer hem och sätter i laddaren, Då lyser en lampa på laddaren som de står full på. Sen om den sitter i en dag blir det inge mer ström i den. Är det fel på laddaren,batteriet eller radion? Har du inte en torrkasset ( för lösa lr6 ) ? Med det så kan du ju utesluta ev. fel på radion.. Men jag tror som andra skrivit att det är kortslutning i accet, har en com master 31:a själv och är helnöjd...
Publicerat November 13, 201114 yr Det är med 99% säkerhet batteriet som är slut eller har dåliga celler. Det är ganska usla celler i ackarna som för övrigt är dyra för sin usla kvalitet. Jag har ett isärsprättat batteri där en cell är kortsluten och när tid och ork finnes så ska den få nya kvalitetsceller och det kommer ändå bara kosta 2/3 av nypriset. När radion sänder så tar den ca 1ampere jämfört mot 0,025ampere i standby. Så ett dåligt eller urladdat batteri visar sig att radion dör när man ska sända. Ett alternativ är att köra med uppladdningsbara i torrbatterikassetten, men vid de 7.2 volt man får så sänder den bara med 2 watt istället för 5 och det innebär typ 10-20% kortare räckvidd. Även om kassetten inte har uttag för laddare så visar elschemat att man kan ladda genom micuttagets mellan stift. Eller så tar man helt enkelt ut batterierna för laddning. Fördelen blir tydlig, man kan ha celler som kostar 150-200kr och de har 4ggr högre kapacitet än originalbatteriet på 600mAh eller dubbelt mot det stora 1100mAh batteriet.