Publicerat Oktober 2, 201114 yr Hej. Är där några andra som märkt av att vildsvinen plötsligt bara gått upp i rök nu i höst. Inte ett liv, inte en bild på åtelkamrorna på två månader snart. Väldigt konstigt då dom varit helt stationära hela sommaren, två suggor och 15 kulltingar + ett gäng brokiga som varit mera sporadiska, vist, detta har hänt tidigare men nu börjar det gå för lång tid för att det skall vara naturligt betende tycker jag. Som jag nämt i dagboken har en dansk startat "köpejakter" några kilometer bort och han åtlar med winerbröd, kan det vara så saftigt och lockande att dom helt skiter i majs och vete nu. Sista bilden på gris är från den 25/8 och då bara på unggrisar. Nu fuckar klart inläggningen av bilder igen så bilden är inte den som var tänkt det skulle vara på grisar den 25/8 klockan 01.30. Bökningar i markägarens trädgårdsland skulle kunna tyda på det värsta, suggorna har fått sätta livet till. Det har tidigare inte varit några bökningar mer än i skogen, inget på vallen inget i trädgården.
Publicerat Oktober 2, 201114 yr Här omkring försvan grisarna vid bockjakten, bara något sporadiskt besök på åtlarna. Nu verkar det som det e gris i skogen igen men de går ej på åtlarna, vi har fruktansvärt mycket ekollon i år kan vara en orsak. Fick upp gris med hunden idag 200m från en åtel som ej har varit besökt sedan bockjakten
Publicerat Oktober 2, 201114 yr Förra året försvann "mina" svin som genom ett trollslag några veckor innan jul och dök inte upp igen förrän frampå vårkanten.
Publicerat Oktober 2, 201114 yr "mina" grisar försvann i mitten av september när ekollonen började ramla ner. Samma visa varje år, men detta året blir nog än värre, iom riktigt mycket ollon. Har några strögrisar på ett par åtlar, det är allt! På hemmamarken är det ca 3 veckor sedan de försvann totalt.. Jag har nu stängt av foderautomaterna här och underhåller dem bara med lite foder i lådor. Det bör alltid finnas foder, den dagen de dyker upp igen.
Publicerat Oktober 2, 201114 yr Jag tror aldrig jag sett så mycket Ekollon som i år. Det går knappt att gå på vissa ställen för det ligger ollon överallt Det lät ju lite illa Inga grisar på mina åtlar heller men jag hoppas att de kommer tillbaka snart. Älgjakten brukar röra om lite i grytan. //
Publicerat Oktober 2, 201114 yr Hej. Är där några andra som märkt av att vildsvinen plötsligt bara gått upp i rök nu i höst. Inte ett liv, inte en bild på åtelkamrorna på två månader snart. Väldigt konstigt då dom varit helt stationära hela sommaren, två suggor och 15 kulltingar + ett gäng brokiga som varit mera sporadiska, vist, detta har hänt tidigare men nu börjar det gå för lång tid för att det skall vara naturligt betende tycker jag. Som jag nämt i dagboken har en dansk startat "köpejakter" några kilometer bort och han åtlar med winerbröd, kan det vara så saftigt och lockande att dom helt skiter i majs och vete nu. Sista bilden på gris är från den 25/8 och då bara på unggrisar. Nu fuckar klart inläggningen av bilder igen så bilden är inte den som var tänkt det skulle vara på grisar den 25/8 klockan 01.30. Bökningar i markägarens trädgårdsland skulle kunna tyda på det värsta, suggorna har fått sätta livet till. Det har tidigare inte varit några bökningar mer än i skogen, inget på vallen inget i trädgården. Kan inte tänka mig att dansken är problemet denna gången!
Publicerat Oktober 2, 201114 yr Jag tror aldrig jag sett så mycket Ekollon som i år. Det går knappt att gå på vissa ställen för det ligger ollon överallt Det lät ju lite illa Inga grisar på mina åtlar heller men jag hoppas att de kommer tillbaka snart. Älgjakten brukar röra om lite i grytan. // Se det positivt istället! Två tuffa vintrar har minskat beståndet och nu får de en chans att återhämta sig, genom att det är ollonår och att de inte i lika stor utsträckning besöker några åtlar. Vid goda ollonår, brukar grisarna inte vara tillbaka på åtlarna med någon reda, förrän framåt vårkanten..
Publicerat Oktober 2, 201114 yr Se det positivt istället! Två tuffa vintrar har minskat beståndet och nu får de en chans att återhämta sig, genom att det är ollonår och att de inte i lika stor utsträckning besöker några åtlar. Vid goda ollonår, brukar grisarna inte vara tillbaka på åtlarna med någon reda, förrän framåt vårkanten.. Visst har du rätt, ser gärna att grisarna har det bra i Vinter. Med så mycket ollon i markerna bör de ha att äta bara av dom ett bra tag. //
Publicerat Oktober 4, 201114 yr På vår mark och trädgård (Några km utanför Mantorp i Östergötland) syns en helt annan aktivitet de senaste veckorna. Ekollonen är högvaluta för grisarna. Förutom bök i trädgården har de bökat upp en hel hästhage på 100*200 meter. Det är mer uppbökat än synligt gräs i den numera. Där står ett tiotal riktigt feta ekar. Likaså i en annan ekbacke. På den andra marken i södra Östergötland, nära Hycklinge (där vi även har 2 åtlar) så är besöken på åtlarna nu endast sporadiska (för två-tre veckor sedan var det garantibesök varje natt) medan det i skogen även här är uppbökat på ett helt annat sätt. Nu är det ju även på ställen där det inte står ekar. Vet inte exakt vad de är på jakt efter då. Men antar det kan vara allt från maskar till allehanda svampar mm. Har ni några idéer?
Publicerat Oktober 4, 201114 yr Extremt bra ollonår i år. Jag har nog aldrig upplevt något liknande under mina snart 50 år, varav drygt 40 i skog och mark Nåväl, hemma är det bara enstaka grisar som kommer fram för att festa lite på mina duvärtor... Håll koll på era vallar i höst. Snart kommer ollonsvinen för att rota fram knäpparlarver (undrar vad de heter på danska ) och lite rötter. Då kan de sabba mycket på väldigt kort tid!
Publicerat Oktober 4, 201114 yr Kan inte annat än att säga YEEES! Vi har en hel del ekar på vår jaktmark... Men det har ju iofs grannen också
Publicerat Oktober 4, 201114 yr På vår mark har vi haft lite besök av grisar då och då, men inga stationära än. Vi har ju gott om ekar i en liten skogsdunge som går ut mot åkermark, så det ska bli spännande att se om det blir nått bökat där nu.
Publicerat Oktober 16, 201114 yr Författare Okej, Samma överallt vad det verkar då. Har också kopiöst med ollon på marken och dom har bökat kvickrot på vångarna så dom finns tydligen ändå. Inte hörde man det minst på jaktradion igår, hundar tog upp gris överallt och det sköts nog 7-8 grisar inom radions hörhåll.Ollonen varar inte i evighet som tur är
Publicerat Oktober 16, 201114 yr Räkna inte med mycket gris på några åtlar förrän i slutet av april, kanske ännu senare! Under vintern ruttnar inte ekollonen, men så fort värmen kommer gör de det och inte förrän då kommer svinen fram.
Publicerat Oktober 16, 201114 yr Räkna inte med mycket gris på några åtlar förrän i slutet av april, kanske ännu senare! Under vintern ruttnar inte ekollonen, men så fort värmen kommer gör de det och inte förrän då kommer svinen fram. Du var ju en positiv fläkt //
Publicerat Oktober 16, 201114 yr Här ser ni de senaste dagarnas verk på tomten, mellan boningshuset och uthuset...
Publicerat Oktober 16, 201114 yr Här ser ni de senaste dagarnas verk på tomten, mellan boningshuset och uthuset... Ser jobbigt ut att ta sig till tvättvindan //
Publicerat November 4, 201114 yr Författare Jodå. Hela flocken var på ett 30 minuters besök den 28/10. Verkar leva allehopa
Publicerat November 5, 201114 yr Du var ju en positiv fläkt // Hahaha.. Ja, men varför ljuga! Vi hade samma situation för ca 7-8 år sedan..